Strona główna Blogi

NASZE 5 NAJ: Najważniejsze inwestycje drogowe ostatniego ćwierćwiecza

Przedstawiamy pięć najważniejszych inwestycji drogowych ostatniego 25-lecia, które z pewnością przyczyniły się do znaczącej poprawy komfortu przemieszczania się po Nowym Sączu. Czekamy także na kolejne przedsięwzięcia, które „przemodelują” układ komunikacyjny w mieście, jak nowy most heleński wraz z rondem koło zamku, rozwiązanie pozwalające odciążyć obecną ul. Węgierską czy na optymalizację innych wjazdów i wyjazdów z naszego miasta w praktycznie każdym kierunku.

opracowanie Jerzy Michalik

5Aleje Piłsudskiego, 1998

Prace przy budowie przebicia pod torami kolejowymi na al. Piłsudskiego, 1997 rok. Fot. Janusz Miczek / Twój Sącz

W listopadzie 1998 roku zakończono długo wyczekiwaną, ciągnącą się latami inwestycję, która miała wyprowadzić z centrum miasta ruch przelotowy w kierunku Krynicy. Dzisiaj już nikt nie potrafi sobie wyobrazić miasta bez tej ważnej ulicy, a jednak jej historia wcale nie jest taka długa, jakby się mogło wydawać.

4Most 700-lecia i ul. Prażmowskiego, 1994

Budowa ulicy Władysława Beliny-Prażmowskiego w Nowym Sączu. 11 lipca 1994 roku. Fot. Janusz Miczek / Twój Sącz

3Ulica Janusza Pieczkowskiego, 2007

Fragment ulicy Pieczkowskiego, stan 2017. Fot. TK / Twój Sącz

Ulica, która pozwoliła odciążyć przede wszystkim Aleje Sucharskiego, ale też przesunęła ruch tranzytowy północ-południe w stronę Krynicy bardziej na wschód miasta. Ulica ta stała się naturalnym łącznikiem ul. Prażmowskiego i Witosa i dzisiaj nikt nie potrafi sobie wyobrazić wyjazdu do Krakowa „po dawnemu” czyli al. Sucharskiego i fragmentem ul. Barskiej. Czekamy tylko kiedy ulica ta zostanie dokończona – wybudowano wszak tylko jedną nitkę, a miejsce na drugą ciągle czeka niezagospodarowane.

2Rondo im. gen. Franciszka Gągora, 2013

Skrzyżowanie ul. Lwowskiej, Barskiej i Krańcowej. Wybudowane tu rondo od 10 kwietnia 2014 nosi nazwę gen. Franciszka Gągora. Stan z 2015 r. Fot. TK / Twój Sącz

Rondo „pod Trzema Koronami” (od nazwy galerii handlowej) znacząco usprawniło ruch na tym skrzyżowaniu. I mimo, że jest on w tym miejscu po wybudowaniu galerii o wiele większy niż wcześniej, to odbywa się w miarę płynnie (nie licząc paraliżu na wszystkich sąsiednich uliczkach przy świątecznym szale zakupowym). Aż strach pomyśleć co by było, gdyby nie było tutaj ronda. Na pewno jest zdecydowanie bezpieczniej niż na poprzednim skrzyżowaniu. Nie da się oczywiście ukryć, że bez budowy galerii handlowej taka inwestycja też miałaby sens.

1Obwodnica Północna, 2015

Widok na budowę Obwodnicy Północnej i nowego mostu na Dunajcu, czerwiec 2015. Fot. Janusz Miczek / Twój Sącz

„Opaska” Nowego Sącza od strony północnej jest już prawie kompletna dzięki tej inwestycji – ruch w stronę Limanowej i Wadowic wyprowadzono z centrum naszego miasta, a całości pozytywnego obrazu dopełnia nowe rondo na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Witosa i Tarnowską. Czekamy jeszcze na połączenie Obwodnicy Północnej z Obwodnicą Zachodnią a osiągnięty skutek powinien być naprawdę zadowalający, gdyż na razie Obwodnica Zachodnia służy głównie ruchowi lokalnemu mieszkańców ościennych gmin.

  • Damian

    Aleje Prażmowskiego i Piłsudzkiego najlepsze inwestycje, po 2000 roku wszystko na 1 pas ruchu…. Buuuuu zepsuło się coś strasznie. Chyba Unia europejska zamiast pomóc to psuje bo w 90tych latach lepsze drogi powstawały. Przynajmniej w przypadku Nowego Sącza