Strona główna Wiadomości

Most z czterema pasami ruchu i dwa ronda. Są wizualizacje i projekty

Urząd Miasta przedstawił wizualizacje przeprawy, jaka ma powstać na Dunajcu po wyburzeniu obecnego mostu heleńskiego. Wiadomo także więcej na temat dwóch rond, które ułatwią kierowcom poruszanie się w tym rejonie.

Zgodnie z zapowiedziami prezydenta Nowego Sącza inwestycja ma ruszyć już w tym roku. Jej całkowity koszt szacowany jest na około 91 mln zł choć rzeczywiste kwoty poznamy po ogłoszeniu przetargu i wyłonieniu wykonawcy. W tegorocznym budżecie miasta na „przebudowę mostu na rzece Dunajec w ciągu ul. Legionów wraz z przebudową skrzyżowania ulic Bulwar Narwiku – Legionów – Tarnowska oraz skrzyżowania ulic Krakowska – Dunajcowa – Starowiejska” zapisano 26 mln zł. 24,5 mln zł już zdobyto z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (tutaj więcej o tym); ze środków zewnętrznych władze miasta planują zdobyć także pozostałe potrzebne środki.

Po rozbiórce obecnego mostu heleńskiego ma powstać w jego miejsce nowy, dwuprzęsłowy obiekt. – Konstrukcja przęsła obiektu to łuk z jazdą dołem z żelbetową płytą pomostu opartą na stalowym ruszcie. Pomost podwieszony został do dźwigarów łukowych za pomocą wieszaków w sieciowym układzie – network arch. Dzięki temu przekroje łuku mogą być zaprojektowane jako mniejsze względem klasycznego układu wieszaków – tłumaczy szczegóły projektu Grzegorz Mirek, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg.

nowy most heleński wizualizacjaZe względu na lokalizację mostu w pobliżu starówki, projektanci z wyłonionej w przetargu firmy Trasal z Rzeszowa mieli za zadanie „wtopić” obiekt w otoczenie i krajobraz. Dlatego zastosowano właśnie m.in. siatkowy układ wieszaków w stylu „network arch”, jasny kolor konstrukcji łuku i wieszaków, bariery drogowe o prowadnicy rurowej oraz balustrady z wypełnieniem siatkowym.

Budowa nowego mostu wiązać się będzie także z przebudową układu komunikacyjnego w tym rejonie. Jak dowiedzieliśmy się w Miejskim Zarządzie Dróg, droga w obrębie mostu i dojazdów pomiędzy sąsiadującymi skrzyżowaniami będzie posiadała przekrój uliczny z czterema pasami ruchu o szerokości 3,5m każdy.

Skrzyżowanie ul. Legionów i ul. Bulwar Narwiku z ul. Tarnowską, ul. Kazimierza Wielkiego i ul. Piotra Skargi zaprojektowano jako cztero-wlotowe rondo z dodatkowymi pasami do skrętu w prawo. , szerokość pasa ruchu na rondzie wyniesie 6,0m. Dodatkowo przewidziano wykonanie przejezdnego pierścienia po wewnętrznej stronie ronda o szerokości 1,0m. Szerokość pasów ruchu na wlotach wynosi 3,75m, a na wylotach 4,5m.

projekt ronda Legionów bulwar Narwiku Tarnowska
Projekt ronda na skrzyżowanie ul. Legionów i ul. Bulwar Narwiku z ul. Tarnowską, ul. Kazimierza Wielkiego i ul. Piotra Skargi

Natomiast skrzyżowanie ul. Krakowskiej i ul. Legionów z ul. Starowiejską i ul. Dunajcową zaprojektowano jako „skrzyżowanie skanalizowane o przesuniętych wlotach”. – Skanalizowanie w obrębie skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. Starowiejską przewidziano na kształt „małego” ronda o charakterze turbinowym – wyjaśnia dyrektor MZD.

Według projektu szerokość pasa ruchu na rondzie wynosić będzie 5,0m (oraz dodatkowy wewnętrzny przejezdny pierścień o szer. 2,5m), natomiast szerokości pozostałych pasów ruchu będą wynosić od 4,0 do 6,0m w zależności od zastosowanego promienia skrętu.

projekt ronda Krakowska
Projekt ronda na skrzyżowaniu ul. Krakowskiej i ul. Legionów z ul. Starowiejską i ul. Dunajcową

Droga główna projektowana jest na klasę techniczną drogi „GP”. Na długości projektowanego odcinka przedmiotowej drogi zaprojektowano chodniki o szerokości 1,5÷2,1m oraz ścieżki rowerowe o szerokości 2,2÷2,5m.

(JO), wizualizacje i projekty: Urząd Miasta w Nowym Sączu, Miejski Zarząd Dróg w Nowym Sączu

  • Pingback: MZD pokazuje kolejne wizualizacje nowego mostu heleńskiego()

  • Piotr

    To dziwaczny przykład ronda, które nie ma ruchu okrężnego.
    Taki sam efekt i bez wydawania mnóstwa kasy na budowę tego ronda można uzyskać stawiając znaki zakazu skrętu w lewo na każdej z ulic – i będzie dokładnie taki sam efekt (już teraz były zakazy skrętu na Starowiejską i krakowską- stary most.
    Bo idiotycze jest rozwiązanie, w którym aby dojechać ze Starowiejskiej pod jadłodajnię na Krakowskiej (około 50 m) muszę przejechać 600 m , również nikt nie skręci na ul. Dunajcową z dowolnej ulicy (Krakowska, Starowiejska) bez zwiedzenia bunkra p.Korala.

  • Pingback: Kiedy ruszy budowa nowego mostu heleńskiego? Nie ma jeszcze ZRID()

  • Pingback: Osiem ofert w przetargu na budowę nowego mostu heleńskiego - Twój Sącz()

  • Pingback: Ruszył przetarg na budowę nowego mostu na Dunajcu i dwóch rond - Twój Sącz()

  • Pingback: 77 milionów złotych dofinansowania do budowy mostu heleńskiego - Twój Sącz()

  • Pingback: Wkrótce przetarg na roboty przy budowie mostu. Parlamentarzyści obiecują zdobyć brakujące środki - Twój Sącz()

  • Pingback: Wkrótce znikną z krajobrazu miasta - Twój Sącz()

  • Bruce Wayne

    Jan Kowalski ma rację, nie ma opcji jechać z Dunajcowej w stronę Rynku,trzeba by było przeskoczyć dwa pasy żeby zawrócić na rondzie.

  • Jan Kowalski

    Nie jestem z branży budowy dróg i mostów więc mogę się mylić, ale jak patrzę na plan skrzyżowania po stronie Heleny to widzę dwa minusy w nowym projekcie. Wyjazd z Dunajcowej w stronę mostu dalej może być utrudniony bo dalej trzeba będzie liczyć na grzeczność kierowców i na wpuszczenie, a po drugie wydaje się, że jak ktoś będzie chciał wyjechać z tego „ślepego” kawałka Krakowskiej i jechać np. w starowiejską albo w stronę Chełmca to na tego ronda nie objedzie bo nie ma jak i musi jechać aż pod zamek i tam zawrócić. Nie bardzo widzę też w tym projekcie możliwość skrętu w Dunajcową jadąc od strony ul. Krakowskiej. Też chyba trzeba będzie przejechać most i zawrócić pod zamkiem na rondzie… Wg mnie most na duży plus (układ), rondo pod zamkiem też, ale jeśli chodzi o rondo po stronie Heleny to widzę parę minusów …

  • Zed

    Jeśli most będzie wyglądał jak na wizualizacjach to chyba nie będzie jakimś wiekopomnym dziełem. Nie ma wrażenia lekkości a łuki są ponadproporcjonalnie duże. Podejrzewam, że chciano nawiązać do wyglądu przedwojennego mostu ale tu to wygląda raczej jak wiadukt nad autostradą a nie nowoczesny most. mam nadzieję że w rzeczywistości będzie jednak to inaczej niż tu wyglądało, czego sobie i państwu życzę :)

  • Sadeczanin

    Wreszcie 4 pasy ruchu aż było to konieczne :)

    • Don Pedro

      Cztery pasy ok, choć jak się z tych pasów wskoczy na wąski most na Tarnowskiej albo na Krakowską z drugiej strony to już nie będzie tak fajnie :)

      • Tadeusz .

        Moja wizja projektu mostu na Helenę N.Sącz to połączenie w lini prostej

        obu rond na stary przyczółek mostowy na Helenie w lini prostej na ul.Krakowską i trzema pasami ul.Krakowskiej .Usunięcie zbędnych budynków na Helenie z ich odbudową w innym miejscu.Pozostawienie obecnego mostu na czas budowy nowego mostu.Jeżeli to możliwe w konstrukcji unikanie elementów nadbudowy.To powinna być droga przyszłości.

        .