
We wtorek Krajowa Izba Odwoławcza w całości oddaliła złożone odwołanie w przetargu na dostawę 20 lokomotyw elektrycznych dla PKP IC, tym samym umożliwiając podpisanie umowy pomiędzy Newag SA a PKP IC – poinformował nowosądecki producent taboru kolejowego.
O dostawę lokomotyw do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością 160 km/h ubiegały się: chiński CRRC Sifang oraz polskie firmy Pesa z Bydgoszczy i Newag z Nowego Sącza. Pod koniec grudnia ub. r. oferta Newagu została uznana przez PKP Intercity za najkorzystniejszą. Odwołanie od wyników przetargu wniosła konkurencyjna Pesa uważając, że Newag zaniżył stawkę za utrzymanie pojazdów.
Newag zaproponował za wykonanie zamówienia łącznie 367,6 mln zł (cena jednostkowa lokomotywy 17,7 mln zł brutto). W przypadku skorzystania z opcji (czyli dostawa łącznie 30 lokomotyw) całość zamówienia Newag wycenił na 551,4 mln zł.
Wśród kryteriów oceny oferty były: termin dostawy pojazdów (maksymalnie 30 miesięcy od złożenia zamówienia), osiągana prędkość (160 km/h), cena oraz stawka za świadczenie usług utrzymania. – Istotnym kryterium wyboru była również niezawodność taboru utrzymująca się na kwartalnym poziomie minimum 95%. PKP IC zaznaczyło także, że dostawca będzie zobowiązany do utrzymania technicznego na poziomach 2, 3 oraz 4 oraz zapewnienia niezbędnego zaplecza technologicznego – informuje nowosądecka spółka.
Jak podaje w komunikacie Newag SA, zamówienie jest częścią planu modernizacji taborów rozpisanego na lata 2016–2020. Realizacja całego planu inwestycyjnego wiąże się z kosztem ok. 2,5 mld zł. Dwadzieścia nowych lokomotyw elektrycznych ma pozwolić na efektywne wykorzystanie modernizowanych linii kolejowych, które umożliwiają rozwinięcie prędkości 160 km/h. Dotychczas bowiem na trakcje te wyjeżdżały wolniejsze składy, które uzupełniały braki w elektrowozach, ale jednocześnie negatywnie odbijały się na czasach przejazdu.

Zaoferowana w przetargu lokomotywa Newagu Griffin jest przeznaczona do prowadzania pociągów towarowych o masie do 3200 ton z prędkością do 140 km/h, oraz pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h. Griffin według producenta „charakteryzuje się najwyższym poziomem bezpieczeństwa, bogatym wyposażeniem, wysokim komfortem pracy maszynisty, inteligentnym systemem zarządzania energią”.