Strona główna Wiadomości

Miasto nie rezygnuje z rewitalizacji Parku Strzeleckiego. Ale potrzebuje aż 53 mln zł

projekt rewitalizacji Parku Strzeleckiego w Nowym Sączu
Fot. Laboratorium Architektury

Władze Nowego Sącza nadal liczą, że uda się zrealizować zapowiadaną od lat rewitalizację Parku Strzeleckiego, będącą częścią projektu nazywanego Wenecją Sądecką. Wierzą, że na przedsięwzięcie wyceniane aż na 53 mln zł uzyskają 30-milionowe dofinansowanie z funduszy europejskich.

Wniosek miasta o dofinansowanie w ramach konkursu w programie „Rewitalizacja głównych ośrodków miejskich w regionie” w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020 uzyskał już pozytywną ocenę formalną.

– Projekt jest na etapie oceny finansowej, której zakończenie planowane jest pod koniec roku. Wartość projektu to 53 092 480,95 zł, a wartość dofinansowania, o które stara się Miasto Nowy Sącz, wynosi 29 901 527,30 zł – poinformowało nas Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Obecnie w tej części postępowania naboru do programu oceniane jest 36 wniosków o łącznej wartości dofinansowania 201 mln zł. Z Nowego Sącza o środki ubiega się, oprócz Urzędu Miasta, również parafia św. Małgorzaty na wart ponad 18 mln zł projekt „Rewitalizacja zespołu zabudowy i przestrzeni publicznej wokół Bazyliki św. Małgorzaty”. Natomiast ogólna pula środków przeznaczona na dofinansowanie projektów sięga 218 mln zł.

Przypomnijmy, że projekt zagospodarowania terenu, budowlany oraz wykonawczy przedsięwzięcia określanego jako „rewitalizacja Wenecji Sądeckiej oraz Parku Strzeleckiego wraz z przyległościami” opracowała dwa lata temu, za niemal 4,5 mln zł brutto firma Laboratorium Architektury z Rudy Śląskiej. Z powodu trudności z otrzymaniem wszystkich niezbędnych pozwoleń, rozdzielono zadanie na dwie części, koncentrując się na przygotowywaniu rewitalizacji samego Parku Strzeleckiego i jego otoczenia.

Fot. Laboratorium Architektury

Według projektu nowy amfiteatr ma zastąpić zrujnowaną dziś muszlę koncertową z widownią. Scena z zapleczem oraz miejscami dla 4,5 tysiąca publiczności ma być w całości przykryta olbrzymim dachem (o powierzchni 800 m kw.). Pod trybunami znajdą się m.in. magazyny. Obok powstanie budynek, umownie nazwany centrum aktywizacji społeczności lokalnej Progress, z salami konferencyjnymi.

W drugiej części parku zespół czterech kortów tenisowych z zapleczem ma być zadaszony, posiadać też mini siłownię i mini ściankę wspinaczkową. Kolejna siłownia na wolnym powietrzu ma powstać w ramach „pętli gimnastycznej” czyli zamkniętej mini ścieżki biegowej. Zaplanowano również budowę boiska sportowego, zamienianego zimą na lodowisko.

W sąsiedztwie amfiteatru projektanci przewidują także szereg atrakcji dla dzieci i młodzieży, m.in. plac wodny, plac zabaw z sadzawką i „ogród dziecka” czyli strefa dla dzieci z zespołem mini pawilonów. Dla starszych zaprojektowano „ogród seniora”, zespół dwóch pawilonów czytelni i mobilną kafeterię z tarasem widokowym.

W trakcie inwestycji ma zostać przebudowana ulica Jadwigi Wolskiej (wymiana nawierzchni i chodników, poszerzenie pasa drogowego, wykonanie 34 miejsc postojowych) i ulica Ogrodowa (budowa przystanków autobusowych z wiatami, wymiana nawierzchni, budowa dwóch zespołów miejsc postojowych na 151 stanowisk). Kolejne 92 miejsca postojowe zaplanowano „w okolicy ulicy Ogrodowej”.

Już wiadomo, że w tym roku znowu nie uda się rozpocząć prac. Mimo, że jest gotowe pozwolenie na budowę, to brak miejskich funduszy każe czekać na wyniki konkursu o dofinansowanie. – Po rozstrzygnięciu i decyzji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego miasto podejmie decyzję o rozpoczęciu inwestycji – zapewnił nas niedawno – były już – rzecznik prezydenta.

Nie znamy natomiast aktualnego stanowiska dotyczącego ekonomicznego uzasadnienia inwestycji w potężny amfiteatr w Parku Strzeleckim w momencie, gdy zapadła decyzja o budowie nowego stadionu piłkarskiego, przystosowanego także do organizacji koncertów i innych wydarzeń masowych. Na to pytanie od miesiąca nie uzyskaliśmy odpowiedzi.

(JO)

Reklama