Strona główna Wiadomości

Most na Dunajcu i dwa ronda. Na razie jest pomysł

Reklama
rmost na Dunajcu
Szkic naniesiony na satelitarną mapę Google – to na razie jedyny “projekt” planowanych inwestycji – na zdjęciu fragment prezentacji przygotowanej przez MZD.

Miejski Zarząd Dróg ma pomysł, aby zburzyć obecny most “heleński”, zbudować nowy, a przed wjazdem na przeprawę ulokować po jednym rondzie z obu stron. Na razie jedyna namacalna rzecz w tej sprawie to szkic sytuacyjny na ściągniętej z internetu mapce Google ale dyrektor MZD zapowiada, że jeszcze w tym roku uda się zrobić dokumentację projektową.

Nadzieje mieszkańców na budowę nowej przeprawy przez Dunajec znów zostały mocno rozbudzone. Pomogły w tym już same tytuły sądeckich mediów z ostatnich dni: “Ronda i nowy heleński! Zobacz wizualizację”, “Nowy Sącz: Idzie nowe! Zielone światło dla ronda pod zamkiem i trzypasmowy most heleński”,  “Wybudują nowy most i 2 ronda”.

Temat dyskutowanego od co najmniej kilkunastu lat zastąpienia obecnego mostu “heleńskiego” nową konstrukcją powrócił w ubiegłym tygodniu, kiedy to Grzegorz Mirek, dyrektor Miejskiego Zarządy Dróg przedstawił pomysły na usprawnienie ruchu pomiędzy centrum miasta a dzielnicą Helena. Koncepcja zakłada budowę ronda “pod zamkiem”, budowę całkiem nowego mostu z trzema pasami ruchu (środkowy pas, według tego pomysłu, byłby o zmiennym kierunku ruchu, sterowanym w zależności od potrzeb sygnalizacją świetlną) i drugiego, nieco mniejszego ronda mniej więcej w miejscu obecnego wjazdu na ulicę Dunajcową.

Obecny most nad Dunajcem nie nadaje się w żadnym stopniu do wykorzystania. Musi być całkowicie wyburzony, włącznie z przyczółkami oraz filarami jak również fundamentami. Nowy most musi być wybudowany w klasie A – czyli najwyższej klasie jeśli chodzi o przenoszenie obciążeń. Obok trzech pasów ruchu most będzie posiadał obustronne chodniki oraz ścieżkę rowerową

– tłumaczy naszemu portalowi Grzegorz Mirek.

Jednak te pomysły wcale nie muszą być wdrożone, bo swoje koncepcje mogą zaproponować projektanci (których jeszcze nie ma). Dopiero w tym roku powinna powstać dokumentacja projektowa. W tym celu zmieniono ostatnio uchwałę budżetową na bieżący rok, przeznaczając 500 tysięcy złotych na zadanie „Wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy mostu na rzece Dunajec w ciągu ul. Legionów wraz z przebudową skrzyżowania ulic Bulwar Narwiku – Legionów – Tarnowska oraz skrzyżowania ulic Krakowska – Dunajcowa – Starowiejska”.

Według władz miasta “oddanie do użytku Obwodnicy Północnej umożliwi uregulowanie spraw związanych ze stanem technicznym Mostu Heleńskiego, oraz pozwoli na wprowadzenie nowych rozwiązań komunikacyjnych udrażniających ruch wokół mostu”.

Według zamierzeń MZD na początku 2016 roku powinno udać się złożyć wniosek o ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Wydanie takiej decyzji zajmuje około 3 miesiące.  Ale warto zwrócić uwagę, że wcześniej sporo czasu zajmują też inne procedury, np. postępowanie przy wydaniu decyzji środowiskowej trwa (o ile nie ma problemów natury ekologicznej) około pół roku, kilka innych wymaganych procedur administracyjnych to kolejne miesiące.

Realnie patrząc do rozpoczęcia budowy mamy co najmniej dwa lata, choć MZD optymistycznie zakłada, że prace mogłyby ruszyć już w połowie przyszłego roku. Ciężko też dziś powiedzieć, jak długo by trwały. Dyrektor MZD szacuje, że inwestycja zajęłaby rok.

Póki nie ma projektu ciężko także mówić ile te wszystkie prace miałyby kosztować. Nie wiadomo też, skąd wziąć fundusze na realizację pomysłu. Mówi się dość ogólnie o “subwencji”. – Koszt może wynieść między 30 a 50 milionów, w zależności od zastosowanych rozwiązań. Sprawa kosztorysu i wyceny na etapie projektu to jedna rzecz. Druga rzecz to sprawa przetargu na realizację samego zadania i cen, jakie mogą zaproponować wykonawcy – zastrzegł Grzegorz Mirek w wywiadzie dla Naszej Telewizji Sądeckiej.

(JO)