Strona główna Wiadomości

MPK ogłosiło przetarg na zakup 30 autobusów. Zobaczymy je na ulicach w przyszłym roku

Nowy Sącz MPK ogłosiło przetarg na zakup autobusów
Autobus MPK na ulicy Długosza. Fot. Janusz Miczek / Twój Sącz

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu ogłosiło przetarg na zakup 30 niskopodłogowych autobusów z silnikami diesla. Nowe autobusy powinny się pojawić w mieście na początku przyszłego roku. Wtedy też powinna się zacząć modernizacja dworca przy ul. Kolejowej.

Ogłoszenie przetargu na zakup nowych pojazdów to część większego projektu MPK i Gminy Stary Sącz (jako partnera) pod nazwą „Rozbudowa niskoemisyjnego systemu transportu publicznego aglomeracji sądeckiej”. Całe przedsięwzięcie szacowane jest na ponad 61 mln zł. Oprócz zakupu nowego taboru obejmuje także przebudowę dworca autobusowego oraz powstanie w Starym Sączu obiektu „park&ride” (MPK planuje budowę dworca i modernizację taboru. Oraz podwyżkę cen biletów). Większość środków na realizację projektu nowosądecka spółka wraz z partnerem zamierzają pozyskać z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (z działania „Niskoemisyjny transport miejski”).

Z ogłoszonego właśnie przetargu wynika, że MPK chce kupić 24 fabrycznie nowe, niskopodłogowe autobusy miejskie klasy MAXI (napędzane olejem napędowym i spełniające normę emisji spalin EURO 6) oraz 6 nieco mniejszych autobusów klasy MIDI. Szacunkowa wartość całego zamówienia wynosi niemal 28 mln zł netto.

Według wymagań MPK autobusy klasy MAXI powinny mieć 11,5 – 12 m długości, 2,5 – 2,55 m szerokości i do 3,15 m wysokości. Minimum to 80 miejsc pasażerskich, w tym 29 miejsc siedzących (razem z kierowcą) z 8 miejscami usytuowanymi na poziomie podłogi. Wnętrza autobusów muszą być klimatyzowane i wyposażone w systemy informacji pasażerskiej oraz monitoring. MPK życzy także sobie, by konstrukcja autobusu i zastosowane rozwiązania gwarantowały „co najmniej 15 lat eksploatacji przy założeniu średnio 80.000 rocznego przebiegu”. Autobusy muszą być produkowane seryjnie, zastosowania techniczne sprawdzone, a „ich niezawodność musi być potwierdzona w kilkuletniej eksploatacji”.

MPK czeka na oferty do 25 września br. O wyborze zdecydują: cena (waga 65) oraz ocena techniczna (waga 35). Po rozstrzygnięciu przetargu wykonawca będzie musiał dostarczyć autobusy klasy MAXI w czterech etapach (od 200 do 330 dni od momentu podpisania umowy) oraz do 470 dni w przypadku 6 autobusów klasy MIDI.

– Realnie patrząc pierwsze nowe autobusy powinniśmy zobaczyć na ulicach miasta w pierwszym kwartale 2018 roku – powiedział nam Andrzej Górski, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu.

W przyszłym roku powinna się także rozpocząć realizacja przebudowy dworca autobusowego przy ul. Kolejowej. MPK wybrało już firmę do pełnienia nadzoru inwestorskiego dla tego przedsięwzięcia, która ma m.in. przygotować dokumentację przetargu na wybór wykonawcy robót budowlanych.

Wizualizacja nowego dworca MPK. Fot. materiały MPK

Przypomnijmy, że według planów MPK dwukondygnacyjny budynek dworca będzie mieścił poczekalnię dla pasażerów, punkt obsługi klienta, pomieszczenia dla kierowców i toalety. Kilka pomieszczeń przeznaczono na punkty handlowo-usługowe. Natomiast stanowiska dla autobusów MPK oraz przewoźników prywatnych będą zadaszone.

MPK zapowiada również zakup – w ramach opisywanego projektu – dwóch autobusów elektrycznych. Na razie nie wiadomo jeszcze, kiedy rozpocznie się postępowanie przetargowe.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. w Nowym Sączu w całości należy do Miasta. W spółce eksploatowanych jest obecnie około 80 pojazdów. Ostatnie nowe autobusy (10 sztuk Solbusów Solcity 12) były zakupione w 2013 roku. Później MPK uzupełniało tabor pojazdami używanymi, głównie MAN A21.

(JO)

  • ostatniwolnylogin

    Zamiast kupić elektryczne czy hybrydowe, to kupują kolejne śmierdziele z dieslem. I to w mieście, które jest jednym z najbardziej zasmogowanych w Europie.
    Wszystkim którzy zaraz powiedzą, że te autobusy „spełniają Euro coś tam” odpowiadam, że tylko przez pierwszy rok użytkowania. A taki sprzęt kupuje się na lata.

  • keisyr

    Autobusami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu prawie już nikt nie jeździ. MPK w Nowym Sączu to
    – stare, zniszczone, zdezelowane, różnokolorowe, z pomalowanymi i pooklejanymi szybami każdy z innej epoki, bez klimatyzacji i informacji pasażerskiej autobusy,
    – zniszczone, zardzewiałe, z powybijanymi i pomalowanymi szybami, każdy z innej epoki przystanki (nie są monitorowane)
    – kierowcy autobusów ubrani jak na pikniku (nie maja jednakowych ubrań służbowych)
    – brak biletów czasowych (brak możliwości przesiadania się)
    – brak na przystankach automatów biletowych
    – rozkład jazdy autobusów jak na wsi ( są linie z kursami co 2-3 godziny, są linie gdzie ostatni autobus odjeżdża o godz. 18.00, prawie wszystkie autobusy jeżdżą bezładnie po tych samych trasach ( przykładowo przystanek przy ulicy Długosza obsługuje 80% lini)
    MPK w Nowym Sączu powinno zacząć wozić bydło !!! Lepiej na tym wyjdzie finansowo

    • golem_t

      bilet czasowy chyba jest „15 minutowy ważny jest przez 15 minut od momentu zakupu bez względu na ilość przesiadek, a także do końca kursu w pojeździe, w którym został zakupiony na obszar strefy jego obowiązywania.” cytat z cennika. Co do reszty zgoda – zwłaszcza denerwuje mnie ilość połączeń w weekendy np. autobusy 7 i 23 jeżdżą od godziny 17 co pół godziny – do tego nie bardzo przestrzegają rozkładu. Rozumiem spóźnienia ale dlaczego (zwłaszcza po 20) autobusy mają tendencję do przyjeżdżania przed czasem? Wsiadając pod Lidl-em do 7 widziałem kiedyś że kierowca odjechał z przystanku 2 minuty przed czasem (na tym jego komputerku) . Na przystankach akurat nie było pasażerów i na Królowej Jadwigi byłem 3 min przed czasem. Jadać w drugą stronę 23 wiem że muszę wyjść tak aby być 3-4 min przed czasem widocznym na tablicy na przystanku. Szczególnie denerwujące jest to wtedy gdy autobus się spóźnia. Chyba że to celowe działanie – pasażer jak ma czekać a ma zdrowe nogi to wolał będzie się przespacerować. Miej pasażerów – mniejsze zużycie paliwa więc mniejsze koszty MPK. Tylko czy aby na pewno MPK zostało utworzone dla wygody jego pracowników czy raczej klientów?

      • keisyr

        A ile kosztuje bilet 15 minutowy a ile normalny bez ograniczeń czasowych ?

  • BUSOMAT PL

    Prawidłowo. Autobus to najlepszy środek transportu.

  • Pierro

    W końcu będą klimatyzowane autobusy – widać w MPK zrozumieli że w XXI wieku to standard. A co do zakupu pojazdów elektrycznych – czy MPK opłaca się kupować zaledwie 2 sztuki? Przecież to nie wystarczy nawet na obsługę jednej linii. A koszty eksploatacji i tak będą wysokie