Strona główna Wiadomości

MPK szuka operatora szynobusu między Heleną a centrum Nowego Sącza [PLANOWANY ROZKŁAD JAZDY]

jest planowany rozkład jazdy szynobusu Nowy Sącz Chełmiec - NS Miasto
Pierwszy szynobus powinien pojawić się na tym przystanku na początku przyszłego roku. Fot. Janusz Miczek / Twój Sącz

W czasie budowy nowego mostu heleńskiego będzie kursował szynobus między przystankami Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Pierwszy odjazd zaplanowano na 2 stycznia 2018 roku. Miasto szuka właśnie wykonawcy kolejowej komunikacji zastępczej i opracowało już rozkład jazdy.

To Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Nowym Sączu ma odpowiadać za uruchomienie kolejowego połączenia. Do 13 listopada czeka na oferty przewoźników, dysponujących odpowiednim taborem (mieszczącym minimum 100 osób), niezbędnymi zezwoleniami oraz oczywiście załogą. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy jest cena.

MPK opracowało już rozkład jazdy przyszłego szynobusu choć zastrzega, że może on ulec modyfikacji. Wynika z niego, że szynobus kursowałby 15 razy dziennie w jednym kierunku, między godziną 5:50 rano (pierwszy kurs z Dworca Głównego) a 18:55 (powrót na stację postojową).

W ciągu dnia szynobus ma kursować wyłącznie między dwoma przystankami – Nowy Sącz Chełmiec przy ul. Krakowskiej i Nowy Sącz Miasto (ul. Kościuszki). Przyjazdy i odjazdy z Heleny (Chełmca) będą częściowo zsynchronizowane z rozkładem jazdy autobusów MPK linii 33 i 34.

Planowany rozkład jazdy szynobusu. Źródło: Zaproszenie do złożenia oferty, MPK Nowy Sącz

Według założeń MPK szynobus kursowałby od 2 stycznia do 31 grudnia przyszłego roku. Spółka zastrzega jednak, iż „w przypadku braku lub bardzo małego napełnienia pasażerów” po okresie 6 miesięcy może nastąpić rozwiązanie umowy. Z drugiej strony MPK zakłada ewentualne przedłużenie okresu obowiązywania umowy, ale nie dłużej niż do końca czerwca 2019.

Przypomnijmy, że zaplanowane do końca przyszłego roku prace związane z przebudową układu komunikacyjnego w rejonie obecnej przeprawy przez Dunajec i budowa nowego mostu znacząco utrudnią komunikację między osiedlem Helena a resztą miasta. Kłopoty z dojazdem do Nowego Sącza mogą także dotknąć mieszkańców sąsiednich gmin. Dlatego władze Nowego Sącza zadeklarowały uruchomienie szynobusu, który ma ułatwić komunikację w tym rejonie i złagodzić skutki wielomiesięcznego zamknięcia przeprawy.

Finansowanie przewozów mają, według wcześniejszych zapowiedzi, zapewnić: Miasto, powiat nowosądecki oraz Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Natomiast już kilka miesięcy temu gotowość do uruchomienia przewozów pasażerskich szynobusem między Heleną a centrum Nowego Sącza deklarowały PKP Polskie Linie Kolejowe.

(JO)

  • Pingback: Do korzystania z szynobusu zachęcą biletem ważnym także w autobusie()

  • Pierro

    Kursy powinny odbywać się do dworca PKP, skąd łatwo jest się przesiąść na dowolny autobus w każdym kierunku. Totalny brak logicznego myślenia. Przy takim rozkładzie jazdy oraz trasie zainteresowanie będzie prawdopodobnie znikome. Pozostaje pytanie czy linie autobusowe kursujące na Helenę będą kursować objazdem, czy MPK planuje skrócenie tras?

  • sadeczanin

    Wiele osób pracuje blisko Dworca PKP np.pracownicy PKP, Newagu, PKP Cargo, nowego budynku sądu czy policji . Przy takim połączeniu będą musieli się przesiadać na Kościuszki ale z powrotem to już spacer z Długosza na przystanek Miasto.. Lepiej dojechać do Rynku i potem spacer na Helenę. A szynobus będzie woził powietrze

  • Árkadiusz Bruzda

    Niby fajnie, ale co z ludźmi którzy maja na 6 do pracy albo pracują do 20-21 ??

    • Krytyk

      Ruch powinien byc mniejszy i samochodem powinni sobie poradzic lub jakims autobusem.

      • Árkadiusz Bruzda

        Tak samo moim zdaniem powinien jeździć na pełnej trasie od dworca na helene cały czas

  • Don Pedro

    Szynobus być może miałby sens jeśli kursowałby regularnie co 15 minut. Przy proponowanym rozkładzie jazdy skusi co najwyżej kilku mieszkańców okolicznych domów a pieniądze zostaną wyrzucone w błoto zamiast np na dodatkowe kursy wahadłowe autobusów

    • Pociąg

      To jest nie możliwe – na tej trasie jest jeden tor, nie ma możliwości aby 2 pociągi się minęły. A jeden pociąg musi mieć przerwy zgodne z przepisami kolejowymi.

      • Don Pedro

        nie znam się na przepisach kolejowych ale zdaję sobie sprawę że jest jeden tor. no ale chyba nie ma specjalnych przeszkód żeby szynobus potraktować właśnie jak miejski tramwaj, kursujący praktycznie po zamkniętej linii. przejazd miedzy tymi przystankami trwa tylko 5 minut, 5 minut postoju i z powrotem. oczywiście zdaje sobie sprawę że to nierealne i mogłoby sparaliżować ruch uliczny – na trasie są dwa przejazdy (chyba żeby przenieść przystanki o kilkadziesiąt metrów na Helenie to już by było prościej). No ale poteoretyzować zawsze można :)

        • Eighties

          przy tym założeniu kursy byłyby co 20 minut :)

    • Izabela Olchawa – Migacz

      Dokładnie, szynobus co godzinę to bezsens i kończący trasę na Nowy Sącz Miasto a nie na dworcu PKP. Mam na 8.00 do pracy a wcześniej muszę zawieźć dziecko jedno do szkoły (też na 8.00) a drugie do przedszkola. Czyli wg rozkładu muszę wyjechać 6.40, bo o 7.35 nie zdążę. W takiej sytuacji wolę wyjechać samochodem zaraz po 7.00 i stać w korkach :(