Strona główna Wiadomości

Newag dziś nie pracuje

140-lecie Newag Zbigniew Konieczek Krynica
5 września, Krynica. Prezes zarządu Newag-u Zbigniew Konieczek z jubileuszowym tortem. Fot. materiały prasowe Newag S.A.

Kilka tysięcy pracowników Newag S.A. i ich rodzin bierze udział w uroczystościach jubileuszu 140-lecia firmy. Piątek ogłoszono w Newagu dniem wolnym od pracy – po południu w Rytrze odbywa się specjalne „spotkanie urodzinowe”.

Firma w tym roku obchodzi rocznicę uruchomienia w 1876 roku Cesarsko-Królewskich Warsztatów Kolei (potem m.in. Warsztaty Główne Kolei, Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego a od 2005 roku Newag Spółka Akcyjna). Kilka dni temu, 5 września, zorganizowano w Krynicy imprezę jubileuszową dla przedstawicieli władz różnego szczebla i wyselekcjonowanych gości. W piątek w Newagu świętują już wszyscy pracownicy – zarząd firmy zdecydował, że jest to dzień wolny od pracy.

Zatrudnieni w Newagu mogli zaprosić rodziny do zwiedzania firmy – po raz pierwszy na taką skalę dostępne były wszystkie obiekty, w tym hale produkcyjne, w których powstają m.in. elektryczne zespoły trakcyjne Impuls. Właśnie Impuls o nazwie „Trzy Korony” (jeden z pierwszych składów dostarczonych w 2014 dla Województwa Małopolskiego) zawiózł w dwóch turach uczestników spotkania urodzinowego w „Perle Południa” w Rytrze.

Organizatorzy przewidywali, że w piątek w Rytrze bawić się będzie około dwa tysiące osób – pracowników Newagu i ich rodzin lub osób towarzyszących. Czekał na nich poczęstunek; w menu dla dorosłych m.in. chleb ze smalcem, karkówka lub filet z kurczaka z grilla, sałatka, bigos i napoje. Dla dzieci kiełbasa z ogniska i hot-dogi.

Dla uczestników zadbano także o program artystyczny. Według zapowiedzi w piątkowy wieczór dla najmłodszych spektakl wystawi nowosądecki Teatr Nowy, a starsi zobaczą kabaret Nowaki oraz koncert zespołu Brathanki.

140-lecie Newag Impuls na stacji Nowy Sącz
Piątek, 9 września 2016. Podstawiony dla pracowników Newagu Impuls 36WE „Trzy Korony” na stacji Nowy Sącz tuż przed odjazdem do Rytra. Fot. JO / Twój Sącz

Newag S.A. zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego. W zakła­dach spółki w Nowym Sączu pro­wa­dzone są prace w seg­men­cie elek­trycz­nych i spa­li­no­wych zespo­łów trak­cyj­nych, wago­nów oso­bo­wych i loko­mo­tyw spa­li­no­wych. Jesienią ma zostać tu przeniesiona (z likwidowanego oddziału w Gliwicach) produkcja lokomotyw elektrycznych.

Od grudnia 2013 roku spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Głównym udziałowcem Newag S.A. jest Zbigniew Jakubas (ma obecnie 42,57 % akcji), Nationale-Nederlanden OFE (8,83%), MetLife OFE (5,02 %) i OFE Aviva BZ WBK (5 %). W 2015 roku zatrudnienie w spółce wynosiło około 2 tysiące osób. W ubiegłym roku pod względem przychodów ze sprzedaży netto Newag po raz pierwszy przekroczył 1 mld zł a zysk netto wyniósł 65 mln zł.

Powstałe w 1876 roku Cesarsko-Królewskie Warsztaty Kolejowe były zapleczem dla zbudowanej tarnowsko-leluchowskiej linii kolejowej. Niemal od początku stały się głównym zakładem w Nowym Sączu i motorem rozwoju miasta. Przy warsztatach powstała Kolonia Kolejowa z domami dla pracowników, szkoła, kościół i Dom Robotniczy. Mimo sporych zniszczeń dokonanych przez Niemców pod koniec II wojny, zakład funkcjonował niemal bez przerw. Kilkukrotnie wchodził w struktury Polskich Kolei Państwowych, aby potem funkcjonować samodzielnie.

W 1952 roku firma zyskała nazwę Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Nowym Sączu. Pod tym szyldem,  naprawiając m.in. parowozy a potem lokomotywy spalinowe i elektryczne, firma działała do 2005 roku (wcześniej, w 2003 roku, większościowy pakiet akcji ZNTK – będących z powodu spadku zamówień kolei w bardzo trudnej sytuacji – kupił Zbigniew Jakubas).

W sierpniu 2015 roku wyprodukowany przez Newag Impuls 45WE został najszybszym pojazdem skonstruowanym i wyprodukowanym w Polsce – podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej pojechał z prędkością 226 km/h.

(JO)

Reklama