Strona główna Wiadomości

Nowe autobusy dla MPK: MAN kontra Solaris

MPK Nowy Sącz chce kupić 30 nowych autobusów. Ofertę złożył MAN
MAN Lion`s City. Fot. MAN Truck & Bus

Dwie firmy: MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. oraz Solaris Bus & Coach S.A. złożyły oferty w wartym ponad 30 mln zł przetargu na zakup autobusów dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu.  Obie oferty mieszczą się w budżecie założonym przez MPK.

W przetargu na zakup 30 niskopodłogowych autobusów z silnikami diesla polski producent z Bolechowa pod Poznaniem, Solaris Bus & Coach, złożył nieco droższą ofertę – na 33,72 mln zł brutto. Produkujący autobusy również w Polsce (w Sadach koło Poznania) MAN Truck & Bus Polska oferuje dostawę za łącznie 32,65 mln zł. Propozycje obu firm odnośnie terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności spełniają oczekiwania MPK. Oferty mieszczą się również w kwocie, przeznaczonej przez spółkę na realizację zamówienia (łącznie 36 mln zł)

Jak podaje branżowy serwis Infobus.pl, Solaris proponuje wozy Nowe Urbino 12 i nieco mniejsze Nowe Urbino 10,5. Oferta MAN to autobusy Lion`s City oraz Lion`s City M.

Solaris stara się sprzedać autobusy do MPK Nowy Sącz
Solaris Urbino 12. Fot. Solaris Bus & Coach S.A.

W ciągu najbliższych tygodni MPK przeanalizuje złożone oferty. O wyborze zdecydują: cena (waga 65) oraz ocena techniczna (waga 35). Jak przewiduje Infobus.pl, przy bardzo zbliżonych do siebie parametrach technicznych autobusów to jednak niższa cena może zdecydować o wyborze dostawcy nowego taboru.

Po rozstrzygnięciu przetargu wykonawca będzie musiał dostarczyć autobusy klasy MAXI w czterech etapach (od 200 do 330 dni od momentu podpisania umowy) oraz do 470 dni w przypadku 6 autobusów klasy MIDI.

Przypomnijmy, że MPK chce kupić 24 fabrycznie nowe, niskopodłogowe autobusy miejskie klasy MAXI (napędzane olejem napędowym i spełniające normę emisji spalin EURO 6) oraz 6 nieco mniejszych autobusów klasy MIDI. Spółka wymaga, by większe wozy miały 80 miejsc pasażerskich, w tym 29 miejsc siedzących (razem z kierowcą) z 8 miejscami usytuowanymi na poziomie podłogi.

Wnętrza autobusów muszą być klimatyzowane i wyposażone w systemy informacji pasażerskiej oraz monitoring. MPK życzy także sobie, by konstrukcja autobusu i zastosowane rozwiązania gwarantowały „co najmniej 15 lat eksploatacji przy założeniu średnio 80.000 rocznego przebiegu”. Autobusy muszą być produkowane seryjnie, zastosowania techniczne sprawdzone, a „ich niezawodność musi być potwierdzona w kilkuletniej eksploatacji”.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to, według zapowiedzi władz MPK, pierwsze pojazdy powinniśmy zobaczyć na ulicach miasta w pierwszym kwartale 2018 roku.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. w Nowym Sączu w całości należy do Miasta. W spółce eksploatowanych jest obecnie około 80 pojazdów. Ostatnie nowe autobusy (10 sztuk Solbusów Solcity 12) były zakupione w 2013 roku. Później MPK uzupełniało tabor pojazdami używanymi, głównie MAN A21.

(JO)

  • obserwer

    Oby tylko wybrano naszego polskiego Solarisa ! To bardzo dobre i ładneautobusy. Nie wybierajmy niemieckich maszyn bo w ten sposób niszczymy własny przemysł a miliony idą za granicę, jako ciekawostkę podam że firma Man przyczyniła się do zniszczenia w ubiegłych latach polskiego producenta ciężarówek Star z Starachowic a pojazdy tej marki były chętnie eksploatiwane podczas inwazji Niemiec na Polskę w 1939r.

  • BUSOMAT PL

    Bardzo fajne autobusy

  • Eighties

    Gdyby MPK zamowiło autobusy elektryczne, osiągnięto by fantastyczny efekt nie tylko ekologiczny w mieście smogu ale przede wszystkim marketingowo-promocyjny. Wszyscy by się miesiacami rozpisywali o tym, pokazywali w tv i chwalili – patrzcie na Nowy Sącz jaki on nowoczesny, przyjazny środowisku itd. Bajki się opowiada o jakimś udziale miasta w programie elektromobilności a potem planuje się kupić ze dwa autobusy elektryczne w ciągu najbliższych lat… Inne Miasta nie mają takich oporów i już kupują elektryczne autobusy, Jaworzno (22 autobusy elektryczne!) Stalowa Wola, Szczecinek pół mniejszy od NS i tak dalej… U nas jak zwykle tylko sie gada a jak jest okazja zrobić coś przyszlościowego to się ją marnuje…

    • Pierro

      Ja bym się tak nie martwił. MPK postanowiło wykorzystać zdobyte środki na zakup jak największej liczby pojazdów, które zastąpią wyekspoatowane Jelcze oraz solbusy, dzięki czemu ponad połowę floty stanowić będą pojazdy nie przekraczające 5 lat. Biorąc pod uwagę dynamikę modernizacji floty przez MPK można się spodziewać, że przewoźnik na tym nie poprzestanie i wówczas dysponując już dosyć nowoczesnym taborem skupi się na wprowadzaniu do użytkowania pojazdów w pełni ekologicznych.