Strona główna Wiadomości

Nowe autobusy dla MPK: MAN kontra Solaris

MPK Nowy Sącz chce kupić 30 nowych autobusów. Ofertę złożył MAN
MAN Lion`s City. Fot. MAN Truck & Bus

Dwie firmy: MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. oraz Solaris Bus & Coach S.A. złożyły oferty w wartym ponad 30 mln zł przetargu na zakup autobusów dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu.  Obie oferty mieszczą się w budżecie założonym przez MPK.

W przetargu na zakup 30 niskopodłogowych autobusów z silnikami diesla polski producent z Bolechowa pod Poznaniem, Solaris Bus & Coach, złożył nieco droższą ofertę – na 33,72 mln zł brutto. Produkujący autobusy również w Polsce (w Sadach koło Poznania) MAN Truck & Bus Polska oferuje dostawę za łącznie 32,65 mln zł. Propozycje obu firm odnośnie terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności spełniają oczekiwania MPK. Oferty mieszczą się również w kwocie, przeznaczonej przez spółkę na realizację zamówienia (łącznie 36 mln zł)

Jak podaje branżowy serwis Infobus.pl, Solaris proponuje wozy Nowe Urbino 12 i nieco mniejsze Nowe Urbino 10,5. Oferta MAN to autobusy Lion`s City oraz Lion`s City M.

Solaris stara się sprzedać autobusy do MPK Nowy Sącz
Solaris Urbino 12. Fot. Solaris Bus & Coach S.A.

W ciągu najbliższych tygodni MPK przeanalizuje złożone oferty. O wyborze zdecydują: cena (waga 65) oraz ocena techniczna (waga 35). Jak przewiduje Infobus.pl, przy bardzo zbliżonych do siebie parametrach technicznych autobusów to jednak niższa cena może zdecydować o wyborze dostawcy nowego taboru.

Po rozstrzygnięciu przetargu wykonawca będzie musiał dostarczyć autobusy klasy MAXI w czterech etapach (od 200 do 330 dni od momentu podpisania umowy) oraz do 470 dni w przypadku 6 autobusów klasy MIDI.

Przypomnijmy, że MPK chce kupić 24 fabrycznie nowe, niskopodłogowe autobusy miejskie klasy MAXI (napędzane olejem napędowym i spełniające normę emisji spalin EURO 6) oraz 6 nieco mniejszych autobusów klasy MIDI. Spółka wymaga, by większe wozy miały 80 miejsc pasażerskich, w tym 29 miejsc siedzących (razem z kierowcą) z 8 miejscami usytuowanymi na poziomie podłogi.

Wnętrza autobusów muszą być klimatyzowane i wyposażone w systemy informacji pasażerskiej oraz monitoring. MPK życzy także sobie, by konstrukcja autobusu i zastosowane rozwiązania gwarantowały „co najmniej 15 lat eksploatacji przy założeniu średnio 80.000 rocznego przebiegu”. Autobusy muszą być produkowane seryjnie, zastosowania techniczne sprawdzone, a „ich niezawodność musi być potwierdzona w kilkuletniej eksploatacji”.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to, według zapowiedzi władz MPK, pierwsze pojazdy powinniśmy zobaczyć na ulicach miasta w pierwszym kwartale 2018 roku.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. w Nowym Sączu w całości należy do Miasta. W spółce eksploatowanych jest obecnie około 80 pojazdów. Ostatnie nowe autobusy (10 sztuk Solbusów Solcity 12) były zakupione w 2013 roku. Później MPK uzupełniało tabor pojazdami używanymi, głównie MAN A21.

(JO)