Strona główna Wiadomości

Nowy dworzec MPK wcześniej, niż zakładano. Ale dwa autobusy elektryczne mogą nie dotrzeć do Nowego Sącza

budowa dworca MPK w Nowym Sączu
W budynku nowego dworca MPK rozpoczęły się już prace wykończeniowe. Fot. TK / Twój Sącz

Najprawdopodobniej już w czerwcu, zamiast we wrześniu, zakończy się budowa nowego dworca autobusowego MPK u zbiegu Al. Batorego i ul. Kolejowej. Rosną natomiast obawy co do realizacji wartego niemal 7,6 mln zł kontraktu na zakup dwóch autobusów elektrycznych wraz z budową stacji ładowania, zawartego w ubiegłym roku z firmą Ursus Bus. Dostawca wraz ze spółką-matką Ursus przeżywa olbrzymie kłopoty finansowe i stoi na skraju bankructwa.

Na powstającym od wiosny zeszłego roku nowym dworcu trwają prace wykończeniowe wewnątrz budynku. W zadaszonej części utwardzany jest teren oraz układana kostka brukowa.

– Zgodnie z umową, zawartą z wykonawcą robót, budowa nowego dworca MPK w Nowym Sączu ma być zakończona we wrześniu 2019 roku, jednak wykonawca zapewnił, że prace zakończą się szybciej. Wstępnie zaplanował zakończenie budowy na czerwiec 2019 roku – poinformował Urząd Miasta Nowego Sącza. Jeśli tak się stanie, pasażerowie będą mogli korzystać z obiektu być może już w lipcu.

Inwestycję wartą 11 mln zł wykonuje sądecka firma Erbet. Na parterze nowego obiektu zaplanowana jest przestronna poczekalnia dla pasażerów (wyposażona w tablice dynamicznej informacji, biletomat), Punkt Obsługi Klienta oraz publiczna toaleta. Pozostała powierzchnia parteru zostanie przeznaczona na lokale usługowo-handlowe. Kondygnacja pierwszego piętra do której dostęp umożliwi przestronna klatka schodowa wraz z windą, wykorzystana będzie dla potrzeb MPK (monitoring, pomieszczenie techniczne, poczekalnia dla kierowców) oraz obsługi petentów.

Przebudowa dworca to część wartego ponad 60 mln zł projektu „Rozbudowa niskoemisyjnego systemu transportu publicznego aglomeracji sądeckiej”, współfinansowanego ze środków unijnych. Oprócz przebudowy dworca w Nowym Sączu projekt obejmuje zakup taboru dla MPK (MPK: 12 nowych autobusów już na ulicach miasta. Wkrótce 20 kolejnych) oraz budowę w pobliżu starosądeckiego rynku obiektu „Park&Ride” (mogącego pomieścić 130 aut) jako centrum przesiadkowego dla komunikacji zbiorowej dla Gminy Stary Sącz i Miasta Nowego Sącza.

Maleją natomiast szanse na realizację dostawy fabrycznie dwóch nowych niskopodłogowych autobusów o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą ładowania. W październiku 2018 roku po przetargu podpisano wartą niemal 7,6 mln zł umowę ze spółką Ursus Bus z Lublina.

Do końca maja br. producent ma dostarczyć dwa swoje autobusy Ursus CS12LFE oraz zbudować stacje ładowania dla autobusów komunikacji miejskiej. Dwa stanowiska tzw. wolnego ładowania (czas maksymalny ładowania akumulatorów trakcyjnych w autobusach elektrycznych nie większy niż 4 godziny) mają zostać zlokalizowane w zajezdni MPK przy ul. Wyspiańskiego. Natomiast u zbiegu ulic Sucharskiego i Nowochruślickiej ma powstać stacja szybkiego ładowania autobusów wraz ze stacją transformatorową.

Z naszych informacji wynika, że Ursus Bus nie rozpoczął jeszcze prac przy budowie stacji ładowania. Bardzo wątpliwa jest też dostawa autobusów. Firma zależna od przeżywającej olbrzymie problemy spółki Ursus nie zrealizowała terminowo w ostatnich miesiącach kontraktów w kilku innych miastach.

Nie udało się nam poznać stanowiska Ursus Bus co do realizacji kontraktu w Nowym Sączu. W firmie nie są odbierane telefony, nie ma też odpowiedzi na e-mail. W nowosądeckim MPK mają kontakt z wybranymi osobami z Ursus Bus, ale również nie znają szczegółów. – Czekamy na informacje w jaki sposób spółka zamierza zrealizować kontrakt. Musimy też poczekać do końca wyznaczonego terminu, czyli do końca maja. Wówczas zdecydujemy, co dalej – powiedział nam  Artur Maciuszek, kierownik Wydziału Eksploatacji MPK Nowy Sącz.

(JO)