Strona główna Wiadomości

Nowy rozkład jazdy pociągów: do Sącza pojedzie ich mniej czy nie?

nowy rozkład jazdy pociągów 2016/2017 Nowy Sącz
Impuls zakupiony przez Województwo Małopolskie na stacji Nowy Sącz. Fot. TK / Twój Sącz

Poseł Arkadiusz Mularczyk zapowiada złożenie wniosku do Najwyższej Izby Kontroli o zbadanie funkcjonowania spółek kolejowych podlegających Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Małopolskiego. Zdaniem posła i części kolejarzy w nowym rozkładzie pociągów po raz kolejny ogranicza się połączenia z Krakowa i Tarnowa do Nowego Sącza i Krynicy.  Władze województwa zaprzeczają mówiąc o „fundamentalnym braku wiedzy w tym temacie”.

Przypomnijmy, że we wchodzącym 11 grudnia w życie nowym rozkładzie jazdy pociągi na trasie Tarnów – Nowy Sącz – Krynica zaczną obsługiwać Koleje Małopolskie – spółka samorządu województwa, która przejmuje te połączenia od Przewozów Regionalnych (tutaj więcej o zapowiedziach władz województwa dotyczących nowego rozkładu jazdy).

Poseł Mularczyk wraz z przedstawicielami Komitetu Obrony Połączeń Kolejowych na Sądecczyźnie protestują przeciwko mającemu nastąpić ich zdaniem ograniczeniu w nowym rozkładzie jazdy połączeń między Krakowem a Krynicą i Nowym Sączem. Dowodzą też, że niektóre połączenia będą w niewłaściwych godzinach, co spowoduje spadek zainteresowania i da w przyszłości argument do zlikwidowania kursów, które powinny służyć mieszkańcom regionu.

Arkadiusz Mularczyk sprzeciwia się takiemu podejściu m.in. w piśmie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego oraz zapowiada wniosek o zbadanie sprawy przez Najwyższą Izbę Kontroli. – Liczymy, że działania nadzorcze i kontrolne NIK pozwolą dokładnie przyjrzeć się sposobowi funkcjonowania i zarządzania spółek Przewozy Regionalne oraz Koleje Małopolskie, wyciągnąć wnioski na przyszłość a być może wskazać także winnych tej sytuacji – mówił w poniedziałek dziennikarzom poseł Mularczyk.

Władze województwa zaprzeczają jednak tym zarzutom. We wtorek wydały oświadczenie „w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących nowego rozkładu jazdy”.

„Twierdzenie, że w ofercie przewozowej na rozkład jazdy 2016/2017 jakiekolwiek połączenia kolejowe na Sądecczyźnie są likwidowane świadczy o fundamentalnym braku wiedzy w tym temacie. Ich liczba wzrośnie. Od 11 grudnia między Nowym Sączem a Tarnowem uruchomionych zostanie 10 par pociągów, czyli o 2 pary więcej niż obecnie, a liczba pociągów w kierunku Piwnicznej i Krynicy Zdroju pozostaje bez zmian – trasę będą obsługiwać 3 pary pociągów” – czytamy m.in. w oświadczeniu, które ukazało się na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego (tutaj pełna treść oświadczenia).

Władze województwa przewidują również nawet wzrost popularności kolei jako środka transportu na Sądecczyźnie a w konsekwencji rozwijanie oferty przewozowej. Mają się do tego przyczynić m.in. wprowadzenie na tory nowoczesnych pociągów Kolei Małopolskich (to składy Impuls produkowane w Newagu) oraz wprowadzenie do rozkładu dwóch przyspieszonych składów Krynica – Nowy Sącz – Kraków.

„Skierowanie nowych składów spółki Koleje Małopolskie na Sądecczyznę na pewno nie świadczy o rzekomej „dyskryminacji” mieszkańców subregionu” – zaznaczono w oświadczeniu. To jednak nie przekonuje posła Mularczyka. – Rozkład jazdy Przewozów Regionalnych nie jest dostosowany do potrzeb mieszkańców Sądecczyzny – skomentował oświadczenie na Twitterze.

(JO)

Odjazdy ze stacji Nowy Sącz w rozkładzie jazdy obowiązującym od 11 grudnia 2016:

Plakat_2017_NOWY_SACZ_Odjazdy_Wazny_Od_2016.12.11_Do_2017.03.11_PL_[2016.11.22_22.07]-page-001Plakat_2017_NOWY_SACZ_Odjazdy_Wazny_Od_2016.12.11_Do_2017.03.11_PL_[2016.11.22_22.07]-page-002