Strona główna Wiadomości

Opóźni się oddanie do użytku trasy rowerowej VeloNatura z Barcic przez Nowy Sącz do Wielogłów

kładka nad Popradem
Profil wysokościowy całego odcinka trasy rowerowej VeloDunajec – jej częścią jest VeloNatura. Rys. UMWM

Maleją szanse, żeby w tym roku – tak jak jeszcze niedawno zapowiadano – oddano do użytku cały odcinek trasy rowerowej VeloNatura między Barcicami, Nowym Sączem i Wielogłowami. Powodem są kłopoty ze znalezieniem wykonawcy istotnego fragmentu – połączenia Starego Sącza z Nowym Sączem wraz z budową kładki nad Popradem.

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie właśnie ogłosił drugi przetarg w ramach zadania „Budowa zintegrowanej sieci tras rowerowych w Województwie Małopolskim – EuroVelo11 (EV11) – odc. Barcice – Wielogłowy” i jej pododcinka między Starym a Nowym Sączem.

Poszukiwany jest wykonawca około 80-metrowej długości kładki dla rowerów nad rzeką Poprad (wzdłuż mostu kolejowego). Kładka winna mieć szerokość użytkową 2,5 m (szerokość całkowitą 5,7 m), konstrukcję jednoprzęsłową na podporach żelbetowych i posadowienie na palach. Trzeba będzie także wykonać dojazd z nawierzchnią asfaltową. Dla wykonawcy wyznaczono termin realizacji tej inwestycji do końca listopada 2018 roku.

Rys. dokumentacja przetargowa

W pierwszym przetargu termin wykonania kładki był wyznaczony na koniec czerwca ale postępowanie unieważniono. Zgłosiło się dwóch wykonawców, którzy zaproponowali ceny 5,5 mln zł (tańsza oferta) i 7,7 mln zł oraz termin wykonania do końca września 2018. ZDW w Krakowie unieważniło przetarg, bowiem miał przeznaczone na jego sfinansowanie niespełna 2,9 mln zł  i nie mógł zwiększyć tej kwoty do wysokości najkorzystniejszej oferty.

Obecnie są realizowane pozostałe trzy odcinki trasy nazywanej VeloNatura o łącznej długości 20 km (Barcice-Nowy Sącz; Nowy Sącz Wały – Nowy Sącz Ruiny Zamku oraz Nowy Sącz-Wielogłowy).

Według założeń projektantów, pierwszy z realizowanych fragmentów ścieżki (o długości 6,2 km) z Barcic do Starego Sącza będzie przebiegał zarówno przez tereny zielone jak i po asfaltowej nawierzchni wymagającej kompleksowego remontu. Następnie trasa ma pobiec opisywaną kładką nad Popradem i ma połączyć Stary Sącz z Nowym Sączem.

Najdłuższa jej część (7,3 km) ciągnąć się będzie przez miasto prawym brzegiem Popradu i Dunajca oraz lewym brzegiem Dąbrówki Polskiej. Na wysokości ruin zamku królewskiego trasa zostanie poprowadzona pod mostem im. Józefa Piłsudskiego w kierunku północnym, następnie pobiegnie wałem przeciwpowodziowym oraz nowoprojektowaną kładką na prawy brzeg rzeki Kamienica i dalej po wałach aż do mostu na Łubince. Ostatni kilometr ścieżki na ternie gminy Chełmiec zostanie wykonany po wałach Dunajca.

Budowa trzech, łącznie 20-km odcinków, będzie kosztowała niemal 12,4 mln zł. Prace wykonuje firma PBU ZIBUD z Kamienicy.

VeloNatura to małopolski odcinek trasy EuroVelo 11 o planowanej łącznej długości 271 km. Władze województwa podkreślają, że do 2020 roku w naszym regionie powstanie niespełna 1000 km dróg dla jednośladów. Będą to m.in. VeloMetropolis (od miasta Tarnów do miasta Niepołomice) oraz Wiślana Trasa Rowerowa (od Niepołomic do granicy miasta Krakowa).

(JO)