Strona główna Wiadomości

Opóźni się oddanie do użytku trasy rowerowej VeloNatura z Barcic przez Nowy Sącz do Wielogłów

Reklama
kładka nad Popradem
Profil wysokościowy całego odcinka trasy rowerowej VeloDunajec – jej częścią jest VeloNatura. Rys. UMWM

Maleją szanse, żeby w tym roku – tak jak jeszcze niedawno zapowiadano – oddano do użytku cały odcinek trasy rowerowej VeloNatura między Barcicami, Nowym Sączem i Wielogłowami. Powodem są kłopoty ze znalezieniem wykonawcy istotnego fragmentu – połączenia Starego Sącza z Nowym Sączem wraz z budową kładki nad Popradem.

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie właśnie ogłosił drugi przetarg w ramach zadania „Budowa zintegrowanej sieci tras rowerowych w Województwie Małopolskim – EuroVelo11 (EV11) – odc. Barcice – Wielogłowy” i jej pododcinka między Starym a Nowym Sączem.

Poszukiwany jest wykonawca około 80-metrowej długości kładki dla rowerów nad rzeką Poprad (wzdłuż mostu kolejowego). Kładka winna mieć szerokość użytkową 2,5 m (szerokość całkowitą 5,7 m), konstrukcję jednoprzęsłową na podporach żelbetowych i posadowienie na palach. Trzeba będzie także wykonać dojazd z nawierzchnią asfaltową. Dla wykonawcy wyznaczono termin realizacji tej inwestycji do końca listopada 2018 roku.

Rys. dokumentacja przetargowa

W pierwszym przetargu termin wykonania kładki był wyznaczony na koniec czerwca ale postępowanie unieważniono. Zgłosiło się dwóch wykonawców, którzy zaproponowali ceny 5,5 mln zł (tańsza oferta) i 7,7 mln zł oraz termin wykonania do końca września 2018. ZDW w Krakowie unieważniło przetarg, bowiem miał przeznaczone na jego sfinansowanie niespełna 2,9 mln zł  i nie mógł zwiększyć tej kwoty do wysokości najkorzystniejszej oferty.

Obecnie są realizowane pozostałe trzy odcinki trasy nazywanej VeloNatura o łącznej długości 20 km (Barcice-Nowy Sącz; Nowy Sącz Wały – Nowy Sącz Ruiny Zamku oraz Nowy Sącz-Wielogłowy).

Według założeń projektantów, pierwszy z realizowanych fragmentów ścieżki (o długości 6,2 km) z Barcic do Starego Sącza będzie przebiegał zarówno przez tereny zielone jak i po asfaltowej nawierzchni wymagającej kompleksowego remontu. Następnie trasa ma pobiec opisywaną kładką nad Popradem i ma połączyć Stary Sącz z Nowym Sączem.

Najdłuższa jej część (7,3 km) ciągnąć się będzie przez miasto prawym brzegiem Popradu i Dunajca oraz lewym brzegiem Dąbrówki Polskiej. Na wysokości ruin zamku królewskiego trasa zostanie poprowadzona pod mostem im. Józefa Piłsudskiego w kierunku północnym, następnie pobiegnie wałem przeciwpowodziowym oraz nowoprojektowaną kładką na prawy brzeg rzeki Kamienica i dalej po wałach aż do mostu na Łubince. Ostatni kilometr ścieżki na ternie gminy Chełmiec zostanie wykonany po wałach Dunajca.

Budowa trzech, łącznie 20-km odcinków, będzie kosztowała niemal 12,4 mln zł. Prace wykonuje firma PBU ZIBUD z Kamienicy.

VeloNatura to małopolski odcinek trasy EuroVelo 11 o planowanej łącznej długości 271 km. Władze województwa podkreślają, że do 2020 roku w naszym regionie powstanie niespełna 1000 km dróg dla jednośladów. Będą to m.in. VeloMetropolis (od miasta Tarnów do miasta Niepołomice) oraz Wiślana Trasa Rowerowa (od Niepołomic do granicy miasta Krakowa).

(JO)

Reklama