Strona główna Wiadomości

Rząd zapewnia niemal 1,5 mld zł na przebudowę drogi Nowy Sącz – Brzesko

przebudowa drogi Nowy Sącz
Fragment mapy ilustrującej aktualny Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Kolor niebieski to „inwestycje realizowane w ramach limitu finansowego dla Programu”. Fot. MIiB

W zaktualizowanym „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 ( z perspektywą do 2025 r.)”, który został przedłożony przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa Radzie Ministrów i uchwalony 12 lipca, zapewnienie finansowania otrzymała m.in. budowa drogi krajowej nr 75 Brzesko – Nowy Sącz. Wydatki zapisano w wysokości 1 mld 475 mln 250 tys. zł a lata realizacji 2020 – 2025.

Przebudowa drogi pomiędzy Brzeskiem a Nowym Sączem znalazła się w PBDK już wcześniej, jednak z zapisem, że środki na realizację będą pochodzić z ewentualnych oszczędności przy realizacji programu. Teraz Rada Ministrów zdecydowała o zwiększeniu limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych z wcześniejszych 107 mld zł do 135 mld zł, w tym na budowę 47,1 km drogi krajowej nr 75 na odcinku Nowy Sącz – Brzesko.

W PBDK dalej ujęta jest „budowa obwodnicy Nowego Sącza i Chełmca” czyli 1,6-kilometrowego odcinka który ma połączyć wylot Obwodnicy Północnej Nowego Sącza (na ulicy Marcinkowickiej w Chełmcu) z Obwodnicą Zachodnią w Biczycach Dolnych. Realizacja tego fragmentu drogi przewidziana jest w rządowym programie na lata 2018 – 2020 (dwa lata temu w tym samym programie określano początek budowy na rok 2017) z finansowaniem w wysokości 26,6 mln zł.

Przypomnijmy, że od września 2016 roku firma Halcrow Group Sp. z o.o. Oddział w Polsce przygotowuje na zlecenie krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad szereg opracowań dotyczących przebudowy drogi między Nowym Sączem a Brzeskiem (nazywanej potocznie „sądeczanką”). Prace na tym etapie mają potrwać do czerwca 2019 roku i zakończyć się uzyskaniem decyzji środowiskowych. Do tego czasu GDDKiA oczekuje przedstawienia m.in. określenia zakresu rzeczowego i finansowego przedsięwzięcia, przeanalizowania szeregu jego aspektów (m.in. pod względem ekonomicznym, społecznym, technicznym czy bezpieczeństwa ruchu drogowego) oraz opracowania dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej.

Wizualizacja lokalizacji połączenia nowej drogi (w jednym z wariantów) z Północną Obwodnicą Nowego Sącza. Twórcy koncepcji podkreślają, że plansza „nie przedstawia rozwiązań konstrukcyjnych”. Fot. Materiały Halcrow Group Sp. z o.o.

Do tej pory powstało tzw. studium korytarzowe z pięcioma wariantami przebiegu drogi (tutaj więcej o tym). Część mieszkańców gmin, przez które ma przebiegać przyszła droga, protestuje przeciw niektórym proponowanym odcinkom i GDDKiA zapowiada, że mogą nastąpić korekty. – Rozwiązania są przedmiotem analiz Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, dlatego też są nieostateczne i mogą ulec jeszcze zmianie – podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Realizacja przebudowy drogi z Nowego Sącza do Brzeska ma w założeniu usprawnić połączenie naszego miasta z autostradą A4 oraz polepszyć bezpieczeństwo ruchu. Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, „w okresie 2012 – 2014 nastąpił wzrost ilości wypadków z 41 do 77, przy wzroście osób zabitych i dwukrotnym wzroście osób rannych”.

Prowadzone Generalne Pomiary Ruchu na 47-kilometrowym odcinku między Nowym Sączem a Brzeskiem wskazują, że na dobę porusza się tędy między 8,5 a 18 tys. pojazdów na dobę (z czego niemal co piąty z nich to ciężarówka). Opracowana prognoza przewiduje, że w 2025 roku ruch wzrośnie do przedziału 12,1 – 22,6 tys. aut na dobę.

(JO)

  • Obserwator/Ns

    https://www.facebook.com/powiekszmynowysacz/?ref=bookmarks Zapraszam do polubienia strony! Jeżeli uważasz że Nowy Sącz powinien mieć ponad 200 tyś mieszkańców dołącz do Nas!!!

    • twojsaczpl

      Prosimy o przestrzeganie zapisów dotyczących komentowania na naszej stronie dostępnych tutaj: http://twojsacz.pl/zasady-komentowania/ W tym przypadku lekceważony są dwa punkty:

      Usuwane będą komentarze, które m.in. (…) nie mają nic wspólnego z komentowanym artykułem

      Zabronione jest zamieszczanie w komentarzach przekazów reklamowych, linków do serwisów zewnętrznych oraz treści skopiowanych z innych stron.

    • keisyr

      Dziękuję ! Na pewno dołączę. Myślałem że już jestem sam !

  • Obserwator/Ns
  • keisyr

    Ciekaw jestem czy buractwo z Ratusza w Nowym Sączu jest dalej za wariantem pomarańczowym sądeczanki ? Chciałbym przypomnieć buractwu że sądeczanka to zmodernizowana obecna droga krajowa 75, będzie biegła głównie po istniejącym śladzie bo jest to tor najkrótszy najbardziej płaski i najbardziej wyprostowany , a nie po górach z mnóstwem zakrętów. Będzie prowadzić do Nowego Sącza bo jest to stolica subregionu a nie do Chełmca i będzie jeden most w Kurowie a nie jak chciało buractwo dwa mosty koło siebie (Kurów Dąbrowa) !!! Sadeczanka jako droga krajowa będzie jak dotychczas wjeżdżać do Nowego Sącza ulicą Tarnowską, co zapewni duży rozwój gospodarczy terenów wokół tej ulicy. Bardzo mądrze o sądeczance mówiły Władze Brzeska, warto by buractwo się z tym stanowiskiem zapoznało. Sadeczanka będzie kończyć się na Nowym Sączu bo jest to trzecie miasto w województwie i za Nowym Sączem już nic nie ma oprócz wsi i osad cygańskich na Słowacji. Nie będzie żadnej autostrady na Słowację z Nowego Sącza. Połączenie autostradowe ze Słowacją będą miały tylko Kraków i Rzeszów. Sadeczanka ma na celu podpięcie Nowego Sącza pod autostradę A4 a tym samym zapewnić miastu szybszy rozwój. Jeżeli Władze Nowego Sącza chcą mieć autostradę lub drogę ekspresową prowadzącą nawet na Słowację, to niech zapewnią jak o to zabiega Rektor WSB Pan Pawłowski rozwój Nowego Sącza do aglomeracji ponad 100 tysięcznej (między innym poprzez przyłączenie sąsiednich gmin), czego Władzom Nowego Sacza życzę
    .

    • DM

      Zainteresuj sie i poszukaj nowych wariantow drogi ktore zostaly opracowane. Dla Sacza najlepszy jest pomaranczowy wariant, nie na calej trasie, ale na tej najblizej miasta. Sadeczanka to nie DK75 i nikt nam czegos takiego teraz nie buduje, bo od dawna sie mowilo ze Sadeczanka to bedzie droga ekspresowa a czegos takiego nikt nam teraz nie funduje. Dwa mosty beda stanowic rozbicie ruchu i bardzo dobrze gdy one powstana. Lepiej niech ruch leci sobie przez Marcinkowice gdzie tam wlasciwie nie ma zadnej drogi zamiast budowac obowdnice Wieloglow ktora bedzie droga rownolegla do obecnie istniejacej.

      Co do koncowki to sie zgadzam.

      • keisyr

        To ma być połączenie Nowego Sącza z autostradą A4 i dać mu rozwój a nie wsi Chełmiec

        • DM

          W pelni sie zgadzam, nie zmienia to faktu ze warianty KRP1 i KRP3 nie sa najlepsze tylko najtansze, z reszta wcale nie o jakies zawrotne kwoty… W zaden sposob nie rozwinie Sacza ta estakada a bedzie jedynie tylko ladnie wygladac.

          Wariant brazowy jest najlepszy, mam nadzieje ze jeszcze nie zapadla decyzja.

  • trew

    Jeśli sądeczanie chcą by Sacz się rozwijał to wszyscy tylko nie Handzel.

  • trew

    Hanzel wymyślił drugi szpital. widać że na silę coś przed wyborami bredzi .On nie ma żadnego przełożenia na możliwości decydentów .Jest urojonym pomysłem PO , tajną ich bron ią ,że niby taki niezależny, hehahe. To dpoiero byłaby tragedia gdyby on został , nawet nie chce myśleć prezydentem.

  • trew

    To tylko dzięki prezydentowi Nowakowi i obnecnej władzy . I co na to Zegzda handzel i Koniecek?

  • Bruce Wayne

    Jeśli będą takie rozwiązania jak to przedstawione na wizualizacji to szacunek!

    • DM

      To jest dla wariantu z obwodnica Wieloglow, uwazam ze to bez sensu bo ta obwodnica ma sie laczyc z mostem przed Kurowem z obecna droga dk75, nie chce nawet wiedziec jaki tam bedzie mlyn…