Strona główna Wiadomości

PKP-PLK jednak mogą podpisać umowę z Egis Rail na przygotowanie projektu nowej linii kolejowej między Nowym Sączem i Krakowem

Reklama

Krajowa Izba Odwoławcza ostatecznie oddaliła odwołanie firmy AECOM Polska Sp z o.o. odnośnie wyboru przez PKP – Polskie Linie Kolejowe konsorcjum Egis Rail jako wykonawcy prac przygotowawczych do budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko, wraz z modernizacją istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz. Jak poinformowała w czwartek Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK, umowa z wykonawcą prac przygotowawczych do nowej inwestycji powinna zostać podpisana w przyszłym miesiącu.

To kolejny zwrot w sprawie potężnego przetargu, w którym już trzykrotnie konkurent podważał wybór oferty konsorcjum Egis Rail SA (Francja), Egis Poland i MGGP z Tarnowa. PKP PLK po wyrokach Krajowej Izby Odwoławczej musiał za każdym razem unieważniać wybór wartej 221 mln zł propozycji Egis.

Ostateczny wyrok oddalający odwołanie AECOM zapadł 18 grudnia. Według przedstawicieli PKP-PLK umowę z konsorcjum Egis będzie można podpisać już w styczniu 2019 roku.

Prace przygotowawcze, których dotyczy opisywany przetarg, to I etap realizacji zapowiadanej od wielu lat inwestycji. Obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej koniecznej do budowy linii kolejowych na trasie Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna, wraz z modernizacją istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.

Wykonawca dokumentacji projektowej dostarczy PKP PLK opracowania niezbędne do wykupu gruntów i wykonania robót budowlanych. Będzie to m.in. koncepcja programowo-przestrzenna (KPP), projekty budowlane i wykonawcze oraz decyzje administracyjne (w tym m.in. decyzja lokalizacyjna, pozwolenie na budowę, pozwolenia wodnoprawne). Przygotuje również materiały przetargowe, wymagane do ogłoszenia postępowań na roboty budowlane.

Etapy II i III planowane są do realizacji odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-27.

Jak zapowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe, zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa linia między Chabówką a Nowym Sączem. Powstanie ponadkilometrowa estakada oraz dwa tunele o łącznej długości 5,8 km. Linia będzie dostosowana do prędkości 120 km/h. Wybudowana będzie również 58-km linia, łącząca Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Pociągi będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do lepszej komunikacji.

Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz poniżej 1 godziny.

– Inwestycja znacząco wpłynie także na transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej) – informują PKP PLK.

Wartość przedsięwzięcia „Podłęże – Piekiełko” wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych.

(JO), źródło: PAP

 

Reklama