Strona główna Z kraju

Przebudowa dworców w Dolinie Popradu – podpisano umowy

Reklama

dworce Doliny Popradu umowa na przebudowę

Na terenie Dworca PKP w Starym Sączu odbyło się uroczyste podpisanie umów dotyczących projektu związanego z przebudową i budową dworców kolejowych Doliny Popradu. Koszt wszystkich inwestycji to 55 mln zł, z czego 27,5 mln zł pochodzi z RPO WM na lata 2014-2020. W wydarzeniu wzięli udział marszałek Witold Kozłowski, wicemarszałek Łukasz Smółka oraz prezes zarządu PKP Krzysztof Mamiński. W wydarzeniu wzięli udział parlamentarzyści oraz radni województwa: Jadwiga Wójtowicz oraz Patryk Wicher.

Rozwój infrastruktury kolejowej w Małopolsce to jeden z priorytetów władz województwa. Chcemy, aby mieszkańcy każdego zakątka naszego regionu mogli sprawnie, bezpiecznie i komfortowo dotrzeć do celu podróży, pracy, szkoły lub domu
– powiedział marszałek Witold Kozłowski.

Inwestycja związana z przebudową i budową dworców kolejowych Doliny Popradu obejmuje swoim zakresem 12 obiektów dworcowych: 4 z nich zostaną zbudowane, a 8 obiektów zostanie przebudowanych, z uwzględnieniem ich modernizacji pod kątem potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Etap I obejmuje przeprowadzenie inwestycji na dworcach: Piwniczna Zdrój, Piwniczna, Zubrzyk, Stary Sącz, Rytro i Barcice.

Inwestycje infrastrukturalne to nie tylko udogodnienia dla mieszkańców i turystów, ale także realne ułatwienie dla przedsiębiorców zainteresowanych rozwijaniem biznesu w Małopolsce – podkreślił wicemarszałek Łukasz Smółka.

Dworzec kolejowy Piwniczna, Piwniczna Zdrój, Rytro i Barcice objęte są ochroną konserwatorską. Prace w zakresie ich przebudowy będą polegały na przywróceniu ich dawnego zewnętrznego wyglądu, a zarazem zmodernizowaniu wnętrz i dostosowaniu ich do obecnych standardów obsługi pasażerskiej. Dworce zostaną gruntownie zmodernizowane pod względem instalacji oraz funkcji znajdujących się w nich pomieszczeń, ze szczególnym zwróceniem uwagi na potrzeby osób niepełnosprawnych. Gruntownej zmianie ulegną także zagospodarowania terenu wokół dworców, wykonane zostaną między innymi: wiaty rowerowe, parkingi, nowe ciągi komunikacyjne, oświetlenia terenu.

Planowany koszt inwestycji to ponad 32 mln zł, z czego wysokość unijnego dofinansowania z RPO WM na lata 2014-2020 wyniesie blisko 22 mln zł, a wkład własny PKP S.A. to prawie 10 mln zł.

Etap II obejmuje przeprowadzenie inwestycji dworcowych w miejscowościach: Młodów, Łomnica Zdrój, Wierchomla Wielka, Żegiestów, Żegiestów-Zdrój oraz Milik.

Dworce w miejscowościach Wierchomla Wielka, Żegiestów, Żegiestów-Zdrój są objęte ochroną konserwatorską i prace w zakresie ich przebudowy będą także polegały na przywróceniu ich dawnego zewnętrznego wyglądu i dostosowania ich funkcjonalności do obecnych standardów obsługi pasażerskiej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb pasażerów o ograniczonej mobilności. Dworce w miejscowościach Młodów, Milik i Zubrzyk zostaną wyburzone ze względu na ich zły stan techniczny. Na miejscu starych budynków powstaną nowe obiekty dworcowe o powierzchni ok. 100 m2. Ich wygląd zostanie dopasowany do otoczenia i pozostałych obiektów znajdujących się na linii kolejowej. Wnętrza będą odpowiadały obecnym standardom obsługi podróżnych. Gruntownej zmianie ulegnie również zagospodarowanie terenu wokół dworców, wykonane zostaną wiaty rowerowe, parkingi, nowe ciągi komunikacyjne, oświetlenie terenu oraz mała architektura. Z kolei w Łomnicy Zdroju w miejscu spalonego dworca kolejowego powstanie nowy obiekt dworcowy, spełniający wymogi nowoczesnej obsługi pasażerskiej.

Szacowana, ogólna kwota wydatków to ponad 23 mln zł, z czego kwota unijnego dofinansowania z RPO WM na lata 2014-2020 wyniesie ponad 5,5 mln zł, a wkład własny PKP S.A. to ponad 17,3 mln zł.

tekst i zdjęcie: Biuro Prasowe UMWM

Reklama