Strona główna Wiadomości

Są przetargi na projekty: modernizacji linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz i budowy do Podłęża

PKP Polskie Linie Kolejowe przetarg Chabówka Nowy Sącz
Infografika MiB

PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach przedsięwzięcia pn. „Modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz”. Poszukiwany jest również wykonawca opracowania dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Oba kontrakty szacowane są na ponad 306 mln zł netto.

– Zgodnie z zapowiedziami rządu budowa linii kolejowej Podłęże – Piekiełko wkracza w fazę realizacji. PKP PLK ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej koniecznej do budowy linii, dzięki której podróż z Krakowa na południe będzie łatwiejsza i znacząco się skróci – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

PKP PLK czekają na oferty do 9 stycznia. Kryterium wyboru ofert dotyczących obydwu kontraktów to cena (40 %), doświadczenie personelu wykonawcy (30 %), metodologia (25 %) oraz skrócenie terminu wykonania zamówienia (5 %). Maksymalny okres realizacji zamówienia określany jest na 930 dni.

Budowa linii „Podłęże – Piekiełko” została podzielona na trzy etapy. Pierwszy dotyczy opracowania projektu i wykupu niezbędnych gruntów pod nowe tory. Pozostałe dwa skupią się na modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowie nowej trasy.

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury i Bidownictwa w najnowszym komunikacie, linia „Podłęże – Piekiełko” to jedno z największych przedsięwzięć PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Nowa trasa będzie wymagała między innymi budowy i przebudowy ponad 60 mostów, prawie 240 przepustów, 16 wiaduktów. Planowana jest m.in. modernizacja stacji Rabka Zaryte, Mszana Dolna, Tymbark, Limanowa, Marcinkowice, peronów na 9 przystankach osobowych – Rabka Zdrój, Raba Niżna, Mszana Dolna Marki, Kasina Wielka, Skrzydlna, Dobra k/Limanowej, Nowy Sącz Chełmiec, Nowy Sącz Miasto. Wybudowana zostanie ponad kilometrowej długości estakada nad rzeką Łososina i drogą wojewódzką nr 965 w Limanowej oraz 2 tunele o łącznej długości 5,76 km.

Przystanek Nowy Sącz Chełmiec na linii kolejowej nr 104. Fot. Janusz Miczek / Twój Sącz

Według MiB, „nowa linia zapewni sprawniejszą komunikację w Małopolsce, lepszy i szybszy dojazd koleją w regiony turystyczne (Tatry, Beskidy, Gorce) oraz podniesie atrakcyjność przemysłowo-gospodarczą Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala”.

Jak zapowiada Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze” będzie realizowane między 2017 a 2021 rokiem.

Etap II i III będą realizowane odpowiednio w latach 2020-23 i 2020-26. Wartość inwestycji Podłęże – Piekiełko wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych.

Jak do tej pory prace przygotowawcze (I etap) oraz budowa nowej linii Podłęże – Piekiełko (II etap) znalazły się na liście podstawowej znowelizowanego Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku ale z zagwarantowanym finansowaniem około 1 mld zł i z brakującymi około 2 mld zł, które mają być pokryte dzięki „przesuwaniu oszczędności”. III etap inwestycji (o szacowanej wartości 3,8 mld zł), wciąż znajduje się na liście rezerwowej KPK.

(JO)

  • Makiavel

    I jeszcze pare słów na temat elit i przyszłości regionu: ta inwestycja, podobnie jak „sadeczanka” jest nasza ostatnia szansa. Niestety, poziom umysłowy wciąż się obniża, młodzież o aspiracjach wyższych niż siedzenie na kanapie z piwem w ręku cały czas ucieka z regionu. Jak zatem wykształcić i co najważniejsze zatrzymać młoda inteligencje i fachowców? Bez inwestycji z zewnątrz się nie obejdzie, bo miejscowych milionerów miałem już nieprzyjemność poznać!

  • Robilon

    Trzymam kciuki za powodzenie tej inwestycji i przy okazji wyrażam zdziwienie, że różnej maści samorządy (może poza dobrzańskim) są mało aktywne w propagowaniu i logowaniu na jej.rzecz. Coś, co może radykalnie podnieść poziom życia setek tysięcy mieszkańców Beskidu Wyspowego, Sadeckiego nie zwraca uwagi miejscowych decydentów, co dowodzi, że są oderwani od rzeczywistości i zajęci drobnymi geszeftami. Myślenie na poważniejsze tematy jest im obce. Nie mają charyzmy i cywilnej odwagi. Najwięcej dla projektu zrobili różni zapaleńcy, członkowie stowarzyszeń, niezależni internauci i myślący o przyszłości kraju.

    • Bruce Wayne

      Bo „miejscowi decydenci” nie wyczuwają tu możliwości napchania swoich kieszeni gdyż inwestycja będzie rozliczana centralnie…

      • Makiavel

        Otóż to! Kabzy napchać zbytnio się nie da, wiec trzeba pierdolic temat! Oto mentalność miejscowej „elyty”! Nawet za wyklinanej komuny było lepiej.