Strona główna Wiadomości

Rozpoczyna się budowa nowego mostu na Dunajcu w Kurowie koło Nowego Sącza

Oficjele i przedstawiciele wykonawcy wbili pierwszą łopatę w ramach budowy mostu na Dunajcu w Kurowie. 26 lipca 2019. Fot. GDDKiA

W piątek w Kurowie koło Nowego Sącza symbolicznie rozpoczęto budowę nowego mostu na Dunajcu na odcinku drogi krajowej nr 75 Nowy Sącz – Brzesko. Inwestycja kosztuje 189 mln zł i powinna być oddana do użytku za trzy lata.

Jak informuje inwestor – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – nowy most zaprojektowany został jako obiekt typu extradosed. Ten typ mostów powstał z połączenia konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. Ma więc wanty, czyli specjalne liny, ale pylony są niższe niż w mostach wantowych, co sprawia, że są też od nich tańsze w wykonaniu, za to bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe. W Polsce do tej pory najdłuższym takim obiektem jest most w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m), następny to most na obwodnicy Ostródy (677 m), a kolejny to właśnie most w Kurowie na Dunajcu.

most Kurów wizualizacja
Wizualizacja: GDDKiA

Most będzie położony poniżej starego obiektu. Całkowita jego długość wyniesie 602 m, szerokość 17,18 m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu. W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie. Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Ze względu na jego konstrukcję i lokalizację możliwa będzie dobudowa drugiej jezdni z dodatkowym mostem w przyszłości – podaje GDDKiA Oddział w Krakowie.

W piątek w Kurowie symbolicznie wbito pierwszą łopatę na budowie mostu z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka na czele. – Droga krajowa nr 75, czyli Sądeczanka, przez lata nie mogła doczekać się przebudowy. Kierowcy narzekali na to, że ta droga jest niebezpieczna. Szczególne zagrożenie stanowił most w Kurowie. Dzięki aktualizacji Programu Budowy Dróg Krajowych przez obecny rząd możemy dzisiaj przystąpić do budowy mostu na Dunajcu w Kurowie. To ważny dzień dla każdego, komu zależy na walce z wykluczeniem komunikacyjnym Sądecczyzny – powiedział minister Adamczyk.

Istniejący most w Kurowie został oddany do użytku w 1943 r. i ma 407,6 m długości. Jest zbyt wąski, ponieważ jego szerokość wynosi tylko 7,5 m, co powoduje, że szerokość jezdni wynosi 6 m. Stan techniczny mostu jest zły. Po oddaniu do użytku nowego obiektu obecny most zostanie rozebrany.

GDDKiA przypomina, że w ramach inwestycji fragment DK75 zostanie rozbudowany do klasy GP, a skrzyżowania DK75 z drogą gminną w Kurowie i parking z miejscem ważenia pojazdów będą przebudowane. W zakresie prac są także: budowa dwóch konstrukcji oporowych, zatok autobusowych, ekranu akustycznego, ciągów pieszo-rowerowych, przebudowa zjazdów indywidualnych, rozbiórka 3 przepustów drogowych i budowa nowych, adaptacja przyczółku istniejącego mostu na punkt widokowy, rozbiórka dojazdu do istniejącego mostu, budowa dróg serwisowych, kanalizacji, kanału technologicznego, przełożenie sieci teletechnicznej, wykonanie oświetlenia drogi oraz pełnej rekultywacji terenu zajętego pod zaplecze i plac budowy.

Wykonawcą zadania jest polsko-węgierskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Banimex i Hódmezővásárhelyi Útépitő Korlátolt Felelősségű. Inwestycja ma zostać ukończona w ciągu 25 miesięcy od daty zawarcia umowy (do czasu realizacji robót nie będą wliczane okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca). Koszt nowej przeprawy to 189 mln zł.

(JO)

Reklama