Sześć Impulsów przekazanych Kolejom Małopolskim [GALERIA ZDJĘĆ]

.

Impuls Newag Koleje MałopolskieSześć wyprodukowanych w nowosądeckim Newagu elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls przekazano w poniedziałek samorządowi Województwa Małopolskiego i jego spółce – Kolejom Małopolskim. Nowe pociągi będą kursować od grudnia między Wieliczką i Balicami, Krakowem i Tarnowem ale także do Nowego Sącza i Krynicy.

W uroczystości która odbyła się na pierwszym peronie dworca kolejowego w Nowym Sączu uczestniczyli m.in. ordynariusz Diecezji Tarnowskiej biskup Andrzej Jeż, główny udziałowiec Newag SA Zbigniew Jakubas, członek zarządu Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda, prezydent Nowego Sącza Ryszard Nowak oraz parlamentarzyści i samorządowcy. Nowe pociągi podziwiało także kilkuset mieszkańców miasta.

– Zamówienie dla Małopolski to priorytetowe i kluczowe dla nas zlecenie. Jesteśmy niezmiernie dumni, że nowoczesne sądeckie Impulsy już od grudnia będą wozić pasażerów w Małopolsce – powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes Newag S.A.

– Robimy wszystko, co w naszej mocy, żeby podróżni na nowo przekonali się do transportu kolejowego. Udowadniamy, że kolej może być szybka, punktualna, komfortowa i bezkonkurencyjna pod względem ceny. Takie są właśnie Koleje Małopolskie, które przejmują z sukcesem kolejne linie w naszym województwie – przekonywał Leszek Zegzda.

Jego przemówienie zakłócała grupka osób z transparentem „Panie Marszałku! Czy nie wstyd panu likwidować dojazd do pracy mieszkańcom Doliny Popradu”. Przedstawiciele Obywatelskiego Komitetu Obrony Połączeń Kolejowych na Sądecczyźnie domagali się rozmowy z członkiem zarządu województwa. Gdy podszedł do nich zarzucili, że władze Małopolski z jednej strony inwestują w nowe pociągi dla swojej „spółki wydmuszki” (według nich Koleje Małopolskie nie zatrudniają nawet maszynistów) a z drugiej strony połączenie nie są dogodne dla okolicznych mieszkańców, a pociągi nie zatrzymują się na małych stacjach. Zegzda próbował spierać się, że protestujący reprezentują interesy wyłącznie Przewozów Regionalnych a nie podróżnych a Koleje Małopolskie wożą w komfortowych warunkach, ale został zakrzyczany więc wycofał się uznając, że „taka rozmowa nie ma sensu”.

Aby podkreślić zalety transportu kolejowego, Newag zorganizował „wyścig” pomiędzy dworcami kolejowym w Nowym Sączu i Krakowie. Wziął w nim udział jeden z nowych Impulsów oraz samochód osobowy prowadzony wprawdzie przez kierowcę rajdowego Michała Kościuszkę, ale jadący zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami i przepisami na drodze. Pociąg 165-kilometrową trasę pokonał w 2 godziny i 18 minut, a samochód dojechał do krakowskiego dworca głównego (po pokonaniu 83 kilometrów i nie korzystając z autostrady, po kilkudziesięciu minutach spędzonych w korkach) kilka minut po przyjeździe pociągu. Jednak czas przejazdu pociągu to tylko marketing – w rozkładzie jazdy podróż pociągiem z Nowego Sącza do Krakowa trwa o kilkanaście (a nawet kilkadziesiąt) minut dłużej.

Jak obliczyła firma Newag SA samochód osobowy średniej klasy o silniku 2,0, poruszający się na ok. 100 -kilometrowej trasie Nowy Sącz – Kraków, spala średnio 7 litrów benzyny. „Zakładając, że średni koszt paliwa Pb 95 to 4,47 zł za litr, cena pojedynczego przejazdu wyniesie 31, 29 zł. Bilet PKP na tej samej trasie kosztuje aktualnie 14 zł. Podróż pociągiem wydaje się więc nie tylko bardziej komfortowa, ale i tańsza” – przekonuje producent Impulsów w komunikacie prasowym.

Przekazane w poniedziałek elektryczne zespoły trakcyjne z rodziny Impuls obejmujące cztery składy 5 – członowych Impulsów 45WE oraz dwie sztuki 4 – członowych EZT Impuls 31WE, zostały wyprodukowane przez Newag S.A. dla Województwa Małopolskiego na mocy umowy, podpisanej 30 marca br. na dostawę 12 pojazdów szynowych. Zgodnie z umową, Newag przekaże pozostałe sześć składów do 15 lutego 2017 r. oraz zapewni kompleksową obsługę gwarancyjną, serwis i utrzymanie. Samorząd województwa skorzystał z tzw. prawa opcji i zamówił jeden dodatkowy pojazd. Wartość zamówionego taboru wraz z opcją wynosi ponad 304 mln zł brutto.

Jak podkreśla producent w dostarczonych składach znajduje się 250 miejsc siedzących oraz liczne udogodnienia: klimatyzacja, nawiewne ogrzewanie, monitoring przedziału pasażerskiego, stojaki na rowery, WiFi, gniazdka elektryczne oraz automaty biletowe.

Jak poinformowały władze województwa małopolskiego początkowo z nowych składów będą mogli korzystać podróżni, którzy jeżdżą na trasie między Wieliczką, Krakowem Głównym a lotniskiem w Balicach (czyli SKA 1). W kolejnych miesiącach pociągi będą obsługiwać nową, trzecią linię Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej – czyli z Krakowa do Tarnowa, i dalej – do Krynicy przez Nowy Sącz.

(JO), fot. Janusz Miczek / Twój Sącz

  • Pingback: Koleje Małopolskie: bilet Nowy Sącz - Kraków 13 zł - Twój Sącz()

  • bieżący

    Beka ze związkowców Przewozów Regionalnych, przebranych za podróżnych, którzy próbowali zakłócić uroczystość.

    • sądecki podrózny

      Widać że waść mocno zorientowany, pewnie z konkurencyjnej spółki skoro tak wszystkich zna. A beka to jest z władzy która zdania nie umiała sklecić w odpowiedzi na zarzuty