Strona główna Wiadomości

Trzy lokomotywy Newagu kupuje PKP Cargo

Podpisanie umowy. Na zdjęciu ,minister, prezes PKP Cargo, prezes Newag S.A., wojewoda małopolski, dwaj posłowie PiS oraz kandydatka na prezydenta Nowego Sącza. Fot. Ministerstwo Infrastruktury

Zgodnie z parafowanym jeszcze w lipcu listem intencyjnym, PKP Cargo kupi trzy lokomotywy Dragon 2 produkowane przez Newag S.A.. Wartą 45 mln zł netto umowę w tej sprawie podpisano w czwartek w Nowym Sączu w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.

– Rozwój polskiego transportu zależy od siły polskich producentów. Dlatego cieszymy się, że kolejne zamówienie taborowe realizuje firma z polskim kapitałem – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

– Dragon 2 to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywa elektryczna, w pełni zgodna z Technologicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014) wyposażona w ETCS poziom 2. Lokomotywy Dragon 2 wykorzystują najnowocześniejsze, niezawodne technologie oraz zapewniają wysoki komfort pracy maszynisty. Głównym atutem Dragona 2 jest bardzo wysoka siła pociągowa, która w połączeniu z dużą masą lokomotywy, efektywnym systemem antypoślizgowym oraz napędem na każdą oś, umożliwia prowadzenie ciężkich składów towarowych. Mam nadzieję, że będzie we właściwy sposób polskiej kolei – podkreślił prezes NEWAG S.A. Zbigniew Konieczek.

Lokomotywa Dragon 2 została zaprojektowana w systemie modułowym. Lokomotywa jest wyposażona w moduł dojazdowy – silnik spalinowy o mocy 520 kW umożliwiający krótkie przejazdy po liniach niezelektryfikowanych i na bocznicach. Maksymalna siła pociągowa przy rozruchu, wynosząca aż 410 kN pozwala samodzielnie prowadzić ciężkie pociągi towarowe o masie brutto 3,2 tys. ton na liniach o niskich prędkościach, dużej częstotliwości zatrzymań i rozruchów oraz niekorzystnym profilu linii.

Trzy lokomotywy Newagu kupuje PKP Cargo
Minister Adamczyk w otoczeniu dziennikarzy oraz polityków PiS. Fot. Ministerstwo Infrastruktury

Ponadto Dragon 2 będzie tańszy w użytkowaniu niż starsze lokomotywy. To m.in. dlatego, że w lokomotywie zabudowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu, zapewniające bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie strat energii o 50% oraz zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60%.

Dragon 2 Newag
Lokomotywa Dragon 2. Fot. Newag S.A.

Jak informuje PKP Cargo, zakup od Newagu trzech lokomotyw Dragon 2 jest elementem projektu taborowego przewoźnika. W tym roku spółka podpisała już umowy na modernizację lokomotyw spalinowych, ogłosiła przetarg na zakup prawie tysiąca platform intermodalnych do obsługi transportów kontenerowych. PKP Cargo angażuje się w projekty innowacyjne, m.in. podpisała list intencyjny dotyczący współpracy przy budowie lokomotywy wodorowej.

Newag S.A. zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego. W zakła­dach spółki w Nowym Sączu pro­wa­dzone są prace w seg­men­cie elek­trycz­nych i spa­li­no­wych zespo­łów trak­cyj­nych, wago­nów oso­bo­wych oraz loko­mo­tyw spa­li­no­wych i elektrycznych.

Od grudnia 2013 roku spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Głównym udziałowcem Newag S.A. jest Zbigniew Jakubas (ma obecnie 42,57 % akcji), OFE Aviva BZ WBK (9,89%), Nationale-Nederlanden OFE (8,99%) oraz MetLife OFE (7,45 %). Zatrudnienie w spółce w 2016 roku przekraczało 1 700 osób. W 2017 roku przychody ze sprzedaży wyniosły 790 mln zł netto.

(JO), źródło: Ministerstwo Infrastruktury, PKP Cargo S.A., Newag S.A.

Reklama