
Minister Infrastruktury i Budownictwa skierował do konsultacji społecznych projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Na listę podstawową KPK wpisano prace przygotowawcze oraz rozpoczęcie budowy nowej linii Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna i modernizację istniejącej linii 104 Chabówka – Nowy Sącz.
Rok temu budowa i modernizacja opisywanej linii wpisana została na listę rezerwową Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023. Praktycznie oznaczało to brak szans na realizację. KPK określa wielkość i źródła finansowania (w tym środki z UE oraz środki krajowe), a także stanowi podstawę dla zapewnienia finansowania inwestycji zgodnie z ustawą o finansach publicznych.
Aktualna propozycja Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa zakłada, że inwestycja podzielona byłaby na etapy. „Takie założenie pozwoli na rozpoczęcie prac w zakresie przygotowania i docelowo budowy linii Podłęże – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji linii kolejowej nr 104” – czytamy w uzasadnieniu projektu nowelizowanej uchwały.
311 mln zła mają pochłonąć prace przygotowawcze (projekty, dokumentacja, wykup gruntów). – Koszty działań przygotowawczych będą w pierwszej kolejności finansowane z obligacji PKP PLK SA – wyjaśnia Ministerstwo.
„Działania w zakresie modernizacji linii kolejowej 104 również zostały umieszczone na liście podstawowej, jednakże obecnie w ramach KPK na ich realizację zabezpieczono kwotę 685,5 mln zł. Pozostała część kosztów prac w ramach linii 104 będzie finansowana z oszczędności powstałych w trakcie realizacji projektów POIiŚ. Zadania dotyczące budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna zostały zgłoszone jako rekomendowane do wsparcia z Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych (EFSI), aby umożliwić, po formalnym przyjęciu przez Radę Ministrów listy projektów, rozpoczęcie
rozmów z EBI w zakresie ich wsparcia” – czytamy w opisie finansowania drugiego etapu inwestycji.
Całość kosztów drugiego etapu szacuje się na ponad 3 mld zł. „Zaangażowanie środków publicznych uzależnione będzie od zabezpieczenia środków finansowych w wysokości pozwalającej na stworzenie pełnego montażu finansowego projektu” – zastrzega się w uzasadnieniu projektu.
Przypomnijmy, że wciąż jeszcze trwa aktualizacja Studium Wykonalności inwestycji. W ubiegłym roku do dalszych analiz wybrano Wariant 1A budowy nowych linii nr 622 i 623 Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz Opcję 4 modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.
Wariant 1A zakłada m.in. wybudowanie 58,5 km nowych torów kolejowych. Na ich przebiegu będzie zlokalizowane 11 tuneli o łącznej długości ok. 11,7 km oraz 7 estakad o łącznej długości ok. 6,4 km. Nowe linie mają być dwutorowe z wyjątkiem jednotorowych odcinków Szczyrzyc – Tymbark oraz Szczyrzyc – Mszana Dolna. Parametry techniczne pozwolą na jazdę pociągów z prędkością 160 km/h (z wyjątkiem zakładanych ograniczeń w rejonie stacji Tymbark).
Natomiast Opcja 4 modernizacji istniejącej 75-kilometrowej linii kolejowej 104 z Chabówki do Nowego Sącza zakłada m.in. budowę estakady o długości ok. 1,1 km w okolicach Limanowej oraz dwóch tuneli o łącznej długości ok. 5,8 km na terenie powiatu limanowskiego. Koncepcja modernizacji mówi o osiąganiu prędkości przejazdu pociągów do 120 km/h. Jednak w celu optymalizacji kosztów (ograniczenie ilości estakad i tuneli oraz wyburzeń) proponuje się kilka krótkich odcinków z lokalnymi ograniczeniami prędkości do 80 km/h (na odcinku Mszana Dolna – Tymbark do 60km/h).
Jednym z celów projektu budowy linii kolejowej jest znaczne skrócenie czasu przejazdu pociągów na trasach m.in. z Krakowa do Zakopanego oraz Nowego Sącza oraz dalej, na południe Europy.
We wcześniejszych dokumentach Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa można było m.in. przeczytać, że po podjęciu ewentualnej decyzji o realizacji projektu „w trakcie pozyskiwania decyzji administracyjnych istnieje znaczne ryzyko opóźnień z uwagi na potencjalnie dużą liczbę wniosków i odwołań”. Pisano również, że z uwagi na trudny teren oraz planowane rozwiązania (tunele i estakady) „same prace budowlane będą trwały 5-6 lat od momentu wyboru wykonawcy robót”.
Według jednego z harmonogramów inwestycji – opracowanego w tym roku przez Ministerstwo Rozwoju i już nieco opóźnionego – termin rozpoczęcia budowy to 31 grudnia 2019 a uzyskanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji – 31 grudnia 2026 roku. Ostatnie szacunki całkowitego kosztu budowy i modernizacji tej linii kolejowej mówiły o 7 mld zł.
(JO)
