
– Do 30 czerwca 2016 roku zostanie podjęta decyzja o realizacji budowy linii kolejowej Podłęże – Piekiełko. Natomiast termin rozpoczęcia budowy to 31 grudnia 2019 – oświadczył w poniedziałek na konferencji prasowej senator Stanisław Kogut (Prawo i Sprawiedliwość) powołując się na harmonogram opracowany przez Ministerstwo Rozwoju.
Według dokumentu, budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz powinna zakończyć się uzyskaniem zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji 31 grudnia 2026 roku (pełny harmonogram pod tekstem).
Według Stanisława Koguta, przewodniczącego Komisji Infrastruktury Senatu RP, która ostatnio zajmowała się sprawą, koszt realizacji całego przedsięwzięcia można szacować na ponad 7 mld zł. W pierwszych trzech latach realizacji przedsięwzięcia potrzebnych jest około 400 mln zł (na prace projektowe oraz wykup gruntów), które mogłyby być sfinansowane z Funduszu Kolejowego (rządowego funduszu do realizacji polityki transportowej państwa). – Potem te pieniądze można by rozliczyć jako wkład własny do pieniędzy Unii Europejskiej – mówił dziennikarzom Kogut.
Według założeń ministerstwa dalsze środki na budowę mogłyby pochodzić właśnie ze środków europejskich, np. z tzw. planu Junckera (przygotowany przez Komisję Europejską i Europejski Bank Inwestycyjny plan pobudzenia inwestycji w gospodarce europejskiej m.in. w szeroko rozumianej infrastrukturze).
Jednym z elementów niezbędnych do pozyskania środków ma być przesunięcie inwestycji na listę priorytetowych w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. (obecnie jest na liście rezerwowej). Według senatora PiS ma to się stać do połowy br.
W dokumentach Ministerstwa Rozwoju możemy przeczytać zastrzeżenie, że podane wyżej terminy są realne tylko w przypadku podjęcia decyzji o realizacji przedsięwzięcia do 30 czerwca br. Opóźnienie tej decyzji spowoduje opóźnienie całego harmonogramu. Ministerstwo przypomina również, że w przypadku budowy nowej linii ciężko precyzyjnie określić czas trwania wszystkich procedur administracyjnych.
Także Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa w dokumentach z przygotowanych dla senackiej komisji infrastruktury zaznacza, że projekt wciąż znajduje się w fazie przygotowawczej i dopiero na przełomie II i III kwartału br. w ramach wciąż aktualizowanego Studium Wykonalności zostaną opracowane modele finansowania projektu.
MIiB zwraca również uwagę, że po podjęciu ewentualnej decyzji o realizacji projektu „w trakcie pozyskiwania decyzji administracyjnych istnieje znaczne ryzyko opóźnień z uwagi na potencjalnie dużą liczbę wniosków i odwołań” a z uwagi na trudny teren oraz planowane rozwiązania (tunele i estakady) „same prace budowlane będą trwały 5-6 lat od momentu wyboru wykonawcy robót”.
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku do dalszych analiz wybrano Wariant 1A budowy nowych linii nr 622 i 623 Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz Opcję 4 modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.

Wariant 1A zakłada m.in. wybudowanie 58,5 km nowych torów kolejowych. Na ich przebiegu będzie zlokalizowane 11 tuneli o łącznej długości ok. 11,7 km oraz 7 estakad o łącznej długości ok. 6,4 km. Nowe linie mają być dwutorowe z wyjątkiem jednotorowych odcinków Szczyrzyc – Tymbark oraz Szczyrzyc – Mszana Dolna. Parametry techniczne pozwolą na jazdę pociągów z prędkością 160 km/h (z wyjątkiem zakładanych ograniczeń w rejonie stacji Tymbark).
Natomiast Opcja 4 modernizacji istniejącej 75-kilometrowej linii kolejowej 104 z Chabówki do Nowego Sącza zakłada m.in. budowę estakady o długości ok. 1,1 km w okolicach Limanowej oraz dwóch tuneli o łącznej długości ok. 5,8 km na terenie powiatu limanowskiego. Koncepcja modernizacji mówi o osiąganiu prędkości przejazdu pociągów do 120 km/h. Jednak w celu optymalizacji kosztów (ograniczenie ilości estakad i tuneli oraz wyburzeń) proponuje się kilka krótkich odcinków z lokalnymi ograniczeniami prędkości do 80 km/h (na odcinku Mszana Dolna – Tymbark do 60km/h).
Jednym z celów projektu budowy linii kolejowej jest znaczne skrócenie czasu przejazdu pociągów na trasach m.in. z Krakowa do Zakopanego oraz Nowego Sącza oraz dalej, na południe Europy.
(JO)
