
W cyklu „10 lat później: zmieniło się?” jesteśmy przy dworcu PKP Stoi pod stacją lokomotywa oraz na „alejach” Aleja Wolności z czystą perspektywą. Mamy dla Was zdjęcia z września 2024, sprzed 10 lat – z września 2014 oraz fotografie jeszcze starsze. Zobaczcie, czy i ewentualnie jak zmienia się nasz Nowy Sącz.

Budynek PKO/PZU zaczęto budować na początku lat 70. Aby powstał wyburzono tzw. „chiński domek” (lub jak inni wolą „japoński”), zwany też „dagnanówką”. Należał do zasłużonej dla miasta rodziny Dagnanów. A Powszechna Kasa Oszczędności, jak się wówczas nazywała, rozpoczęła działalność pod adresem al. Wolności 16 w 1975 roku.
Nie będziemy się rozwodzić na działalnością i losami państwowego banku i ubezpieczyciela, w każdym razie budynek zaczął pustoszeć już dekadę temu. Jego los został przypieczętowany w październiku 2023 roku, kiedy go ostatecznie wynurzono.

W miejsce biurowca przy Al. Wolności 16 powstanie potężny, siedmiopiętrowy budynek z 64. mieszkaniami, 3. lokalami usługowymi oraz z dwoma podziemnymi kondygnacjami. Jego wznoszenie miało rozpocząć się w maju br. ale prawdopodobnie pojawiły się przeszkody administracyjne. Niemniej inwestor nie rezygnuje ze swoich planów. Działa już strona internetowa na której można rezerwować lokale. Nie ma aktualnej informacji, kiedy rozpocznie się budowa ani kiedy planowany jest jej koniec, nie ma też podanych cen mieszkań.


Drugi zestaw zdjęć wykonano na przestrzeni około 30 lat ale tu nie widzimy tak dynamicznych zmian, jak w przypadku Al. Wolności. Piękny obiekt charakterystyczny dla budownictwa kolejowo-urzędowego z końca XIX wieku mieścił na parterze przez wiele lat urząd pocztowy. Na zdjęciu z połowy lat 90. widać blaszane szyldy przy wejściu oraz zawieszony na ścianie wrzutowy automat telefoniczny. Zdjęcie z 2014 roku pokazuje, że poczta jeszcze prawdopodobnie działa.

Przed budynkiem (i obok niewidocznego gmachu dworca kolejowego) stoi parowóz TKt48-177. Został ustawiony w tym miejscu w 1987 roku „dla upamiętnienia wjazdu pierwszego pociągu elektrycznego w 110-rocznicę wybudowania linii kolejowej Tarnów – Leluchów”.
Kilka lat temu obiekt był wystawiony na sprzedaż przez PKP i pojawił się świetny pomysł, aby nabyć go ze środków samorządu województwa i przy pomocy Nowosądeckiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei urządzić muzeum. Koncepcja jednak upadła, a kolejarze sprzedali zabytek miejscowemu przedsiębiorcy. Od bodaj dwóch lat prowadzone są kompleksowe prace pod nadzorem konserwatorskim, a obiekt powoli odzyskuje świetność. Zgodnie z planami właściciela ma działać w nim hotel.

(zim)