Strona główna Wiadomości

12 wyprodukowanych w Newagu lokomotyw Dragon 2 wyjechało służyć w PKP Cargo

Newag produkuje lokomotywy dla PKP Cargo. Stacja Nowy Sącz 22.03.2023
Lokomotywy Dragon 2 na stacji Nowy Sącz. Fot. Newag S.A.

Dwanaście wielosystemowych lokomotyw Dragon 2, które wyprodukował Newag S.A., odjechało w środę ze stacji Nowy Sącz do nabywcy – spółki PKP Cargo. Nowosądecki producent taboru jest w trakcie realizacji kontraktu, który obejmuje dostawę aż 31 takich lokomotyw dla towarowego przewoźnika za ponad pół miliarda złotych netto.

Uroczystość przekazania 12 z 24 gotowych już lokomotyw odbyła się na stacji Nowy Sącz z udziałem m.in. ministra infrastruktury. – Systematycznie powiększana flota lokomotyw PKP Cargo jest dowodem na bardzo dobrą współpracę przewoźnika z producentem taboru. Co najważniejsze, pojazdy te będą mogły być wykorzystywane również poza granicami Polski, umacniając pozycję tego przewoźnika na rynku europejskim – powiedział minister Andrzej Adamczyk.

Reklama

– Pierwszy raz w naszej blisko 150-letniej historii mamy okazje zobaczyć w jednym miejscu, na dworcu w Nowym Sączu, 24 supernowoczesne lokomotywy. Wielosystemowa lokomotywa 6-osiowa – Dragon 2 E6MST, jest pierwszym polskim pojazdem kolejowym, który otrzymał zezwolenie wydane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA), dopuszczające go do eksploatacji równocześnie nie tylko na terenie Polski, ale również w Czechach i na Słowacji – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.

Nowe lokomotywy będą jeździć w barwach PKP CARGO, a jedna z dwunastu została okazjonalnie oklejona znakiem Solidarności oraz ponadczasowym przesłaniem Jana Pawła II – „Solidarność to jeden i drugi (…) A więc nigdy jeden przeciwko drugiemu”.

– Znak Solidarności to niewątpliwie jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli na świecie. Przedstawia jedną z najwspanialszych kart w naszej historii, to znak polskiej wolności i niezależności. Dla PKP Cargo – narodowego przewoźnika kolejowego – wartości związane z ideą Solidarności są niezwykle bliskie, dlatego zdecydowaliśmy się, aby jedna z naszych lokomotyw była jej nośnikiem – wyjaśnia Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo.

Kontrakt na dostawę 31 lokomotyw Dragon 2 był podpisany jeszcze w 2019 roku. M.in. z powodu epidemii Covid-19 strony porozumiały się w sprawie opóźnienia w jego realizacji i ostatnie trzy lokomotywy zostaną dostarczone w 2024 roku. W środę, w uroczystej oprawie, PKP Cargo odebrało 12 maszyn. Już wcześniej, w ramach tego kontraktu dostarczono siedem Dragonów 2 ze spalinowym modułem dojazdowym, a w 2018 roku PKP Cargo zakupiło (w osobnej transakcji) trzy takie maszyny.

Jak podaje producent z Nowego Sącza, Dragon 2 to elektryczna lokomotywa sześcioosiowa, zaprojektowana do prowadzenia ciężkich składów towarowych (o masie brutto nawet powyżej 3 tys. ton). Lokomotywy te wykorzystują najnowocześniejsze, niezawodne technologie oraz zapewniają wysoki komfort pracy maszynisty. Głównym atutem pojazdów jest bardzo wysoka siła pociągowa, która w połączeniu z dużą masą lokomotywy, efektywnym systemem antypoślizgowym oraz napędem na każdą oś, umożliwia prowadzenie ciężkich składów towarowych np. z węglem czy kruszywami.

(JO), źródło: Newag S.A., PKP Cargo

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj