
Warta 2,37 mld zł brutto oferta konsorcjum Budimeksu, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş. oraz Gulermak Sp. z o.o. została uznana za najkorzystniejszą w postępowaniu przetargowym PKP Polskich Linii Kolejowych na zaprojektowanie i kompleksowe wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 104 na odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany.
Przetarg prowadzono w ramach rozpoczętej już modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz i przygotowań do budowy nowej linii kolejowej w woj. małopolskim: Podłęże – Szczyrzyc –Tymbark/Mszana Dolna, która jest częścią projektu popularnie zwanego „Podłęże – Piekiełko”. Oferta spółki Budimex jako lidera konsorcjum została uznana za najkorzystniejszą wśród trzech złożonych propozycji i po przeprowadzeniu aukcji elektronicznej.
Zaplanowane prace na tzw. odcinku D: Limanowa – bocznica Klęczany obejmują m.in. przebudowę stacji Męcina i przystanków w Mordarce i Chomranicach, budowę nowych torów i wyposażenie linii w sieć trakcyjną oraz przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Tory na odcinku Limanowa – Klęczany, na długości ok.8 km – zostaną poprowadzone w nowym miejscu.
Zaprojektowano budowę nowych obiektów inżynieryjnych, m.in. 9 mostów i 4 wiaduktów. Istotnym elementem inwestycji jest budowa tunelu kolejowego w miejscowości Pisarzowa, o długości blisko 4 km.
Kryterium wyboru oferty jest cena (w procedurze przewidziano też aukcję elektroniczną). Zamawiający wyznaczył 30 miesięcy (od daty podpisania umowy) na zakończenie robót i dodatkowe 8 miesięcy na dostarczenie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów strukturalnych.
Modernizacja trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, to część większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej. Przygotowywane jest połączenie kolejowe „Podłęże – Piekiełko”, które oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Pierwsze prace na linii nr 104 już się rozpoczęły na odcinku A1 Chabówka – Rabka Zaryte (koszt 455 mln zł brutto) oraz na 16-kilometrowym odcinku E między Klęczanami a Nowym Sączem (za 960 mln zł brutto). W październiku podpisano umowę za prawie 430 mln zł na modernizację kolejnego odcinka linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz: Rabka Zaryte – Mszana Dolna
Natomiast według zapowiedzi PKP-PLK, kolejne przetargi będą ogłoszone w przyszłym roku. Ma to się stać dla odcinków: Limanowa – Tymbark w marcu 2024 r. oraz Tymbark – Szczyrzyc w styczniu 2024 r. Przetargi dla odcinków Szczyrzyc – Gdów oraz Gdów – Podłęże zapowiadane są na III kwartał 2024 r.
Finansowanie całej inwestycji (szacowanej na około 17 mld zł) jest zapisane w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do 2034).