
Wydłużają się terminy uzyskania niezbędnych opinii i analiz koniecznych do złożenia materiałów w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla projektu budowy i przebudowy drogi krajowej nr 75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie. Oznacza to, że nie ma już szans na uzyskanie tej – bardzo ważnej w procesie przygotowywania inwestycji, decyzji – w 2020 roku.
Zgodnie z podpisaną we wrześniu 2016 roku umową firma Halcrow Group Sp. z o.o. Oddział w Polsce przygotowuje na zlecenie krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad szereg opracowań dotyczących przebudowy drogi między Nowym Sączem a Brzeskiem (nazywanej “sądeczanką”). Powstają różne warianty przebiegu drogi, analizy, odbywają się konsultacje społeczne. Według założeń sprzed 4 lat, prace na tym etapie miały potrwać do czerwca 2019 roku i zakończyć się uzyskaniem decyzji środowiskowych. Potem ten termin wydłużono o rok.
Jak wynika z najnowszego komunikatu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie, przygotowania inwestycji znów się opóźniają. – Informujemy, że z uwagi na przedłużające się terminy, określone przepisami prawa, procedur uzyskiwania niezbędnych opinii oraz zmiany przepisów prawa w zakresie wymagań technicznych i związanych z tym koniecznością przeprowadzenia niezbędnych analiz, przewidywany termin złożenia materiałów w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nastąpi w czwartym kwartale br. – podała GDDKiA.
Oznacza to, że mogący trwać wiele tygodni proces uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) zakończy się najwcześniej w 2021 roku. Na razie prace projektantów są wciąż na etapie STEŚ (Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego) dla projektu, które ma się zakończyć wyborem trzech wariantów przebiegu Sądeczanki. Uzyskanie decyzji środowiskowej umożliwi m.in. uściślenie zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji oraz określenie wytycznych dla projektu budowlanego. Potem będzie konieczny wybór ostatecznego wariantu przebiegu i uzyskanie dla niego decyzji ZRID. W kolejnym etapie nastąpi wyłonienie wykonawcy inwestycji, który przygotuje ostateczny projekt, a potem zbuduje drogę. Pokonanie tych wszystkich etapów może zająć nawet 10 lat…
Nowa droga pomiędzy Brzeskiem a Nowym Sączem w zależności od wybranego wariantu ma mieć niespełna 50 km długości (po nowym oraz istniejącym śladzie DK75). Według założeń będzie dwujezdniową drogą ruchu przyśpieszonego (klasa GP, prędkość projektowa 80 km/h). W Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 ( z perspektywą do 2025 r.) na budowę drogi krajowej nr 75 Brzesko – Nowy Sącz zarezerwowano 1 mld 475 mln 250 tys. zł. Według szacunków z grudnia 2018 roku, łączne koszty poszczególnych korytarzy mogą się wahać między 2,1 mld zł a nawet ponad 3,5 mld zł (w wariancie z budową tunelu pod górą Just).
(JO)