
Mija kolejny rok i niestety wciąż nie ma przełomowych wydarzeń w sprawie dwóch najważniejszych inwestycji drogowych na terenie Nowego Sącza: budowy obwodnicy wschodniej oraz alternatywnego połączenia ze Starym Sączem wraz z nowym, tzw. południowym mostem na Dunajcu na osiedlu Tłoki. Na jakim są etapie i kiedy będą gotowe projekty tych dróg?
Koncepcja budowy Obwodnicy Wschodniej Nowego Sącza byłą opracowywana jeszcze za poprzedniej kadencji samorządu ale dopiero na przełomie 2019 i 2020 roku zaczęto podejmować konkretne działania. Obwodnica w założeniu ma łączyć ulicę Pieczkowskiego z Al. Piłsudskiego i ul. 1 Brygady i znacząco odciążyć ruch w rejonie skrzyżowania ul. Lwowskiej i Nowochruślickiej oraz ułatwić przejazd od strony Krakowa w kierunku Krynicy.
Tę ponad 3-kilometrową drogę planuje się budować w dwóch etapach. Na razie od lutego 2021 powstaje projekt pierwszego etapu zakładający na 1,2-kilometrowym odcinku m.in. ronda na skrzyżowaniu Pieczkowskiego/Chruślicka/Nowochruślicka (z dodatkowymi pasami do bezkolizyjnego przejazdu na kierunku Krynica i Kraków i przebudową fragmentu ul. Pieczkowskiego), Leśna/Chruślicka/Beskidzka oraz na skrzyżowaniu z ul. Lwowską (w rejonie ul. Tęczowej i Rodziny Stobieckich). Odsunięte od jezdni chodnik oraz ścieżka rowerowa mają mieć po od 1,5 do 2 m szerokości.

– Obecnie trwają mocno zaawansowane prace projektowe dla etapu I inwestycji. Posiadamy opracowany projekt budowlany i jesteśmy na etapie kompletowania decyzji administracyjnych, zezwoleń, opinii i uzgodnień. Jest to proces skomplikowany i zarazem najbardziej czasochłonny. Na czas jego trwania mają wpływ przede wszystkim zainteresowane Strony toczących się postępowań (m.in. właściciele gruntów, nieruchomości ) oraz czas procedowania decyzji administracyjnych, opinii i uzgodnień przez odpowiednie Instytucje. W chwili obecnej termin realizacji zadania wydłuża się z uwagi na odwołania mieszkańców, jakie wpłynęły do decyzji o pozwoleniu wodnoprawnym oraz czas procedowania odstępstwa od przepisów technicznych. Warto podkreślić, że przedłużający się termin pozyskania jednej decyzji wpływa bezpośrednio na terminy pozostałych, co przekłada się na konieczność ich aktualizacji. Liczymy, że w pierwszej połowie roku 2024 zostanie wszczęte postępowanie o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej ale ostatecznie termin ten zależy między innymi od rozstrzygnięcia w zakresie pozwolenia wodnoprawnego – poinformowała nas Edyta Martiszek z Działu Przygotowania i Rozliczenia Inwestycji w Miejskim Zarządzie Dróg w Nowym Sączu.
Znacznie mniej zaawansowane są prace związane z drugim etapem obwodnicy wschodniej. To 1,9-kilometrowy odcinek drogi między planowanym rondem na ul. Lwowskiej do obecnego skrzyżowania Al. Piłsudskiego z ul. I Brygady. W tym przypadku droga klasy GP ma biec m.in. 160-metrową estakadą nad ul. Długoszowskiego i wiaduktem nad ul. Jamnicką (która na 200-metrowym odcinku ma zostać obniżona) oraz nowym mostem na Kamienicy. Rejon wlotu do Al. Piłsudskiego ma być rondem z dodatkowymi pasami ruchu do prawoskrętów i skorygowanym przebiegiem w rejonie obecnego skrzyżowania. Pasy ruchu mają mieć po 3,5 m szerokości, a chodniki i ścieżka rowerowa biegnąca wzdłuż projektowanej ulicy po 2 m.
– Dla przedmiotowego odcinka została opracowana koncepcja nowej drogi oraz pozyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach – informuje MZD.
Jeszcze dłuższą historię mają pojawiające się co jakiś czas informacje o planach budowy alternatywnego w stosunku do zatłoczonej ul. Węgierskiej połączenia z sąsiednim Starym Sączem. Prace projektowe rozpoczęto w 2014 roku, w kadencji Ryszarda Nowaka, mówiąc o „Węgierskiej bis”. W ich trakcie kilkakrotnie zmieniano przebieg planowanej drogi aż w końcu zmieniono koncepcję.
Ostatecznie projekt nazywa się „budowa połączenia DK 87 z DW 969 w Nowym Sączu wraz z budową mostu na Dunajcu”. Pracuje nad nim Województwo Małopolskie (pełni rolę inwestora), Miasto Nowy Sącz, Powiat Nowosądecki oraz gminy Podegrodzie i Chełmiec. Jeszcze pod koniec 2018 roku spośród trzech proponowanych wariantów samorządy jako preferowany wskazały wariant C.

Według zamierzeń, w Nowym Sączu ma powstać 530-metrowa przeprawa mostowa na rzece Dunajec wraz z dojazdami łączącymi obiekt z drogą krajową 87 oraz obwodnicą Podegrodzia (drogą wojewódzką 969). Początek inwestycji planuje się na skrzyżowaniu zachodniej obwodnicy Nowego Sącza (droga powiatowa nr 1583K) z ul. „Młyńczyska” (droga gminna nr 293981K) w miejscowości Podrzecze przy zbiorniku retencyjnym. Dalej nowa droga przebiegać będzie w kierunku północno-wschodnim przez tereny rolnicze, wzdłuż zachodniego wału przeciwpowodziowego Dunajca. W ramach inwestycji przewiduje się także m.in. budowę ronda w Nowym Sączu, skrzyżowania z dodatkowymi jezdniami do obsługi terenów przyległych. Koniec trasy przewiduje się na projektowanym skrzyżowaniu drogi krajowej 87 (ul. Węgierska) i drogi gminnej nr 293258K (ul. Podmłynie) w Nowym Sączu, po zachodniej stronie linii kolejowej nr 96.
W listopadzie 2020 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Została zaskarżona przez Ryszarda Florka, właściciela firmy Fakro wraz z Sądecką Izbą Gospodarczą, którzy są przeciwni wariantowi C. Odwołujący się zwracają m.in. uwagę na brak analiz dla innych wariantów przebiegu drogi, mniej niekorzystnych, ich zdaniem, dla środowiska oraz interesów lokalnej społeczności.
– Wyrokiem WSA w Warszawie z dnia 26.04.2023 r. zostały oddalane skargi na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, którą to uchylił w części i orzekł co do istoty sprawy, a w pozostałej części utrzymał w mocy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach z dnia 25.11.20 – wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie. Na wyrok WSA jw. w dniu 28.06.2023 jedna ze stron złożyła skargę kasacyjną do NSA – do dnia dzisiejszego nie został wyznaczony termin rozprawy w tym zakresie – poinformowała nas Agnieszka Ćwiertniewicz z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Dokumentacja projektowa dla nowej drogi między Nowym Sączem i Starym Sączem wraz z budową mostu na Dunajcu wciąż jest opracowywana. – W III kwartale 2024r. planowane jest pozyskanie decyzji ZRID, a do połowy grudnia 2024r. zakończenie prac nad projektami wykonawczymi i zakończenie zadania – zapowiada Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
(JO)