Strona główna Wiadomości

Czy Nova utraci możliwość zagospodarowania odpadów komunalnych?

Reklama
Proces zagospodarowania odpadów w Nowym Sączu - zajmuje się tym spółka Nova. Na zdjęciu wjazd na wysypisko śmieci

Komunalna spółka Nova może wkrótce utracić możliwość zagospodarowania odpadów na prowadzonym przez siebie składowisku przy ul. Tarnowskiej. Aby dalej legalnie działać w tym zakresie, musi do końca 2024 roku wybudować wymaganą przepisami infrastrukturę. Ale kilka tygodni temu, mimo 10 oferentów, unieważniła ciągnący się ponad pół roku przetarg w tej sprawie. To może oznaczać konieczność wywozu odpadów poza miasto i drastyczne podwyżki dla mieszkańców. Zarówno spółka Nova jak i władze miasta nie odpowiadają na pytanie: co dalej?

Należąca do Miasta Nowy Sącz spółka NOVA m.in. odbiera odpady od mieszkańców i zarządza składowiskiem przy ul. Tarnowskiej na osiedlu Zabełcze. Na wysypisku są m.in. instalacje do sortowania i przetwarzania odpadów, które nie spełniają wielu norm wyznaczonych dla magazynowania i przetwarzania śmieci. Jednocześnie z początkiem 2025 roku zakazane będzie prowadzenie powyższych działań bez odpowiedniej infrastruktury. Chodzi m.in. o hale, które spółka, aby móc działać legalnie, musi wybudować.

Reklama

Nova z powodu swojej złej sytuacji finansowej nie była w stanie uzyskać kredytu (starała się o 27 mln zł). Nie znalazła także kontrahenta chętnego do współpracy w formule „sfinansuj i wybuduj”. Stąd w 2023 roku zrodziła się koncepcja, aby Rada Miasta podjęła uchwałę o rozszerzeniu zakresu zadań powierzonych spółce Nova o „zapewnienie instalacji i urządzeń wraz z infrastrukturą do zagospodarowania odpadów komunalnych pochodzących z terenu Miasta Nowego Sącza, w szczególności poprzez realizację zadania inwestycyjnego polegającego na budowie pięciu obiektów (hal) wraz z infrastrukturą towarzyszącą na potrzeby procesu przetwarzania odpadów komunalnych, w tym magazynowania” na okres 10 lat. Miało to, zdaniem forsującego pomysł prezydenta Nowego Sącza, pozwolić spółce Nova uzyskać kredytowanie koniecznych inwestycji i ukończyć budowę hal do końca 2024 roku. Wiązało się to z przekazaniem z budżetu miasta spółce Nova co najmniej 46 mln zł przez najbliższe 10 lat.

Po podjęciu przez Radę Miasta wspomnianej uchwały, Nova w grudniu zeszłego roku ogłosiła przetarg na budowę pięciu hal dla Zakładu Zagospodarowania Odpadów wraz z zagospodarowaniem terenu. Chodziło m.in. o hale dla mechanicznej instalacji przetwarzania odpadów wielkogabarytowych i magazynowania surowców wtórnych, dla sortowni i magazynu odpadów oraz dla składowania gotowego kompostu. Zakładano, że w przypadku rozstrzygnięcia przetargu, termin przekazania terenu budowy nastąpi 30 kwietnia 2024 roku a zakończenie inwestycji do końca tego roku.

Oferty otwarto 29 lutego br.

Poinformowano, że spółka przeznacza na sfinansowanie zamówienia 28,5 mln zł. Z 10 ofert aż 7 mieściło się w zakładanym budżecie. Najniższa wynosiła niewiele powyżej 20 mln zł a najwyższa 35 mln zł.

Po ponad 3 miesiącach od otwarcia ofert, gdy wciąż nie było komunikatu o wyborze oferty najkorzystniejszej, zapytaliśmy spółkę Nova w jakim momencie jest postępowanie przetargowe. 8 dni zajęło napisanie odpowiedzi którą otrzymaliśmy 13 czerwca br.

– Trwa analiza złożonych ofert, przy udziale zewnętrznych biegłych rzeczoznawców – odpisano z sekretariatu Nova Sp. z o.o.

Jak się wkrótce okazało, analizy trwały prawdopodobnie zbyt długo. 19 czerwca unieważniono przetarg z powodu odrzucenia wszystkich 10 ofert! Aż 8 wykonawców jednomyślnie nie zgodziło się na prośbę zamawiającego o przedłużenie 60-dniowego okresu związania ofertą, który upłynął 29 kwietnia. W takiej sytuacji te oferty musiały zostać odrzucone. W dwóch pozostałych przypadkach oferty odrzucono z powodu domniemania rażąco niskiej ceny.

Wydaje się nieprawdopodobne, żeby Nova zdołała zrealizować inwestycję do końca tego roku. Jest duże prawdopodobieństwo konsekwencji, przed którymi przestrzegał prezydent Nowego Sącza w zeszłym roku. Poniżej kilka akapitów z uzasadnienia do uchwały o rozszerzeniu zadań powierzonych spółce Nova:

Bez dostosowania Instalacji do nowych wymagań prawnych, Spółka nie będzie w stanie zgodnie z prawem eksploatować Instalacji od dnia 2 stycznia 2025 r., co sprawia, iż w szczególności Spółka nie będzie w stanie zagospodarowywać odpadów komunalnych pochodzących z terenu Miasta, ponieważ do zagospodarowania odpadów komunalnych niezbędne jest wykorzystanie Instalacji

Zakończenie eksploatacji Instalacji od 2 stycznia 2025 r. prowadziłoby nie tylko do niemożności zagospodarowywania odpadów z terenu Miasta Nowego Sącza, ale także skutkowałoby znacznym ograniczeniem zakresu prowadzonej działalności, utratą większości przychodów oraz koniecznością zwolnienia kilkudziesięciu pracowników. Dysponując jedynie Składowiskiem, którego eksploatacja jest na końcowym etapie, oraz pojazdami do odbioru odpadów, Spółka mogłaby jedynie odbierać odpady, ale nie mogła by ich zagospodarowywać

W razie konieczności zaprzestania eksploatacji Instalacji przez Spółkę może okazać się, że Miasto będzie miało bardzo duże trudności, aby zawrzeć umowę z innym wykonawcą, a jeżeli w ogóle uda się udzielić zamówienia, to w celu uniknięcia „kryzysu śmieciowego” Miasto będzie musiało zaakceptować nawet bardzo wygórowane żądania finansowe wykonawcy. Co więcej, również koszty odbioru odpadów wzrosną, ponieważ odpady będą wywożone do instalacji poza terenem Miasta, co również będzie musiało przełożyć się na zwiększenie opłat wnoszonych przez mieszkańców

Należy zatem podkreślić, iż skutkiem braku powierzenia Spółce zadań własnych w zakresie określonym w projekcie niniejszej uchwały będzie utrata przez Miasto realnej kontroli nad kosztami zagospodarowania i odbioru opadów, co prawdopodobnie doprowadzi do znacznych podwyżek opłat dla mieszkańców.

W ocenie Prezydenta podjęcie przez Radę Miasta uchwały zgodnej z przedstawionym projektem jest w interesie Miasta i jego mieszkańców, a ewentualne zaniechanie jej podjęcia przez Radę Miasta może skutkować koniecznością drastycznego zwiększenia przez Radę Miasta opłat wnoszonych przez Mieszkańców z tytułu odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych

Pełne uzasadnienie do uchwały znajdziesz tutaj: Prezydent chce zagwarantować spółce Nova odbiór naszych śmieci przez 10 lat i pomóc w dostosowaniu infrastruktury wysypiska

W ostatnich dniach wielokrotnie próbowaliśmy rozmawiać telefonicznie z zarządem spółki Nova. Chcieliśmy zapytać czy i jakie są zaplanowane działania w związku z zaistniałą sytuacją. Interesujące też jak może wyglądać przyszłość spółki w najbliższych miesiącach. W sekretariacie informowano nas, że prezesi są nieobecni lub odmawiano połączenia, sugerując wysłanie e-maila z pytaniami. Nie było mowy o wyznaczeniu terminu rozmowy czy oddzwonieniu. Pytanie wysłaliśmy ostatecznie 24 lipca, proszą o szybką odpowiedź w związku z planowaną publikacją. Do tego momentu nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Mimo podobnej prośby wystosowanej do Biura Prasowego Urzędu Miasta jeszcze 13 lipca, także nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi. Na razie nie dowiemy się zatem, czy problem „może skutkować koniecznością drastycznego zwiększenia przez Radę Miasta opłat wnoszonych przez Mieszkańców z tytułu odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych”.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj