Strona główna Wiadomości

Do końca roku wybór wariantu modernizacji linii Chabówka – Nowy Sącz

liniakolej
Zdjęcie ilustracyjne. Fot. PLK S.A.

Do końca roku ma zostać wybrany wariant przebiegu planowanej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko oraz modernizacji odcinka Chabówka – Nowy Sącz – poinformował serwis Rynek Kolejowy. Obecnie trwają prace nad aktualizacją studium wykonalności tego projektu.

Przygotowaniem aktualizacji studium wykonalności budowy połączenia kolejowego Kraków – Nowy Sącz/Zakopane opartego na zupełnie nowej linii kolejowej z Podłęża do Piekiełka oraz modernizacji linii 104 Chabówka – Nowy Sącz zajmuje się konsorcjum na czele którego stoi jedna ze spółek koncernu doradczego Ernst & Young. Obecny etap prac projektowych polega na aktualizacji studium wykonalności i obejmuje budowę ok 62 km. nowych linii na odcinku Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizację ok. 73 km istniejącej linii na odcinku Chabówka – Nowy Sącz. Kolejny etap tj. „modernizacja odcinka linii Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa”, będzie realizowany po zakończeniu obecnego i nie jest objęty zakresem opracowywanego studium wykonalności oraz dokumentacji technicznej i środowiskowej.

Reklama

Realizujemy kolejne etapy w ramach opracowywania studium wykonalności, obejmujące: analizę środowiskową, analizę „koszty-korzyści” i wybór wariantu budowy/modernizacji oraz opracowanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Do końca roku planowane jest podjęcie decyzji w zakresie ostatecznego wariantu realizacji zadania (m.in. przebieg nowej linii) i rozpoczęcie analiz uszczegóławiających dla wybranego wariantu. Następnie, po opracowaniu modeli finansowania i realizacji inwestycji, zostanie podjęta decyzja o sposobie finansowania zadania – powiedziała serwisowi Rynek-Kolejowy.pl Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Rozpatrywane są dwa warianty budowy nowych linii na odcinku Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna. Natomiast odnośnie modernizacji istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz w ramach studium wykonalności opracowano cztery opcje:

1. Naprawa główna (bez zmiany układu geometrycznego linii – pozwala na osiągniecie prędkości 80/60km/h – będzie to de facto rewitalizacja linii.

2. Naprawa główna na odcinku Chabówka – Mszana Dolna (80/60km/h), czyli tak jak w Opcji 1 oraz modernizacja ze zmianami układu geometrycznego wraz z dobudową 2 toru na odcinku Tymbark Nowy Sącz i podniesieniem prędkości na tym odcinku do ok. 120km/h.

3. Gruntowna modernizacja odcinka Chabówka – Mszana Dolna pozwalająca osiągnąć prędkości ok. 120km/h oraz modernizacja ze zmianami układu geometrycznego wraz z dobudową 2 toru na odcinku Tymbark Nowy Sącz i podniesieniem prędkości na tym odcinku do ok. 120km/h.

4. Modernizacja na obu rozpatrywanych odcinkach linii 104 wymagająca zmiany układu geometrycznego. Na odcinku Chabówka – Mszana Dolna rozpatrywana jest linia jednotorowa, z prędkościami około 100 – 120. W celu optymalizacji ekonomiki tej Opcji wprowadzono lokalne ograniczenia prędkości do 80km/h, a na odcinku Tymbark – Nowy Sącz rozpatrywana jest linia jednotorowa z prędkością ok. 120km/h.

Wstępne analizy wskazują, że najbliższy realizacji mógłby być wariant 4. W tym przypadku konieczna byłaby budowa m.in. 5,7 km tuneli i 1,1 km estakad.

PKP Polskie Linie Klejowe uspokajają, że w Chabówce nie przewiduje się zmiany układu torów stacyjnych ani ingerencji w tamtejszy skansen kolejowy. Również niektóre odcinki istniejącej dziś linii nie będą rozebrane. W przypadku dużego zainteresowania kursowaniem pociągów „Retro” na trasie Chabówka – Nowy Sącz, w lokalizacjach, gdzie planowane są zmiany układu geometrycznego linii kolejowej Nr 104, w miarę możliwości zostaną pozostawione elementy (odcinki) istniejącej infrastruktury kolejowej, które umożliwią jazdę pociągów Retro po „istniejącym śladzie” linii 104. Powyższe rozwiązania, zostaną dokładniej przeanalizowane w ramach analiz uszczegóławiających planowanych do wykonania po wyborze opcji modernizacji linii 104 oraz wariantu budowy nowych linii kolejowych, co nastąpi na początku 2015 roku . – informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na specjalnej stronie internetowej (podleze-piekielko.pl) poświęconej planom budowy nowej linii.

Projekt „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja odcinka linii kolejowej Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa i Chabówka – Nowy Sącz” jest wymieniony w Dokumencie Implementacyjnym, który jest częścią Strategii Rozwoju Transportu do 2020 (z perspektywą do 2030 roku). Wskazuje on priorytetowe inwestycje w obszarach transportu drogowego, kolejowego, morskiego i śródlądowego (wodnego). Dokument ten jest kluczowy do uruchomienia finansowania z UE na lata 2014-2020. Ponadto opracowywane przedsięwzięcie znajduje się w szeregu inych dokumentów, m.in. w – nie zatwierdzonym jeszcze przez rząd – Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski oraz w strategii rozwoju województwa.

Nadrzędnym celem projektu budowy linii kolejowej jest znaczne skrócenie czasu przejazdu pociągów na trasach m.in. z Krakowa do Zakopanego oraz Nowego Sącza. Inwestycja wstępnie wyceniana jest na około 6 mld zł.

(z), źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj