
Sądecki producent taboru kolejowego Newag zaprezentował swoją najnowszą konstrukcję – lokomotywę Dragon 2. PKP Cargo S.A. podpisało już z Newag S.A. list intencyjny w sprawie zakupu trzech takich pojazdów.
Prezentacja nowej lokomotywy odbyła się w czwartek w Żmigrodzie, w należącym do Instytutu Kolejnictwa Ośrodku Eksploatacji Toru Doświadczalnego.
– Dzięki osiągnięciom naszych firm polska kolej wjeżdża w XXI w. Dbamy zarówno o przewozy pasażerskie, jak i przewozy towarowe. Realizujemy wielki program inwestycyjny na polskiej kolei. Dzisiejsze wydarzenie jest dowodem na to, że idziemy w dobrym kierunku – powiedział obecny na wydarzeniu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zaprezentowany pojazd to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywa elektryczna, w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014) wyposażona w ETCS poziom 2. Została zaprojektowana do prowadzenia ciężkich składów towarowych. W lokomotywie zabudowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu (SiC), zapewniające bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie strat energii o 50% oraz zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60%.
– Lokomotywy Dragon 2 wykorzystują najnowocześniejsze, niezawodne technologie oraz zapewniają wysoki komfort pracy maszynisty. Głównym atutem Dragona 2 jest bardzo wysoka siła pociągowa, która w połączeniu z dużą masą lokomotywy, efektywnym systemem antypoślizgowym oraz napędem na każdą oś, umożliwia prowadzenie ciężkich składów towarowych. Mam nadzieję, że będzie we właściwy sposób służył polskiej kolei – powiedział prezes Newag S.A. Zbigniew Konieczek.
Jak poinformowano w czwartek, PKP Cargo S.A. i Newag S.A. podpisały list intencyjny w sprawie zakupu lokomotyw Dragon 2. – List otwiera drogę do podjęcia negocjacji w sprawie nabycia przez PKP Cargo trzech sześcioosiowych lokomotyw E6ACTa – Dragon 2, produkowanych przez Newag. Jeśli rozmowy zakończą się pozytywnie, a na to liczą obie strony, przewoźnik otrzyma zamówione pojazdy najpóźniej do końca tego roku – podaje PKP Cargo.
– Lokomotywy Dragon 2 spełniają nasze oczekiwania, gdyż umożliwiają prowadzenie ciężkich składów towarowych. Są to nowoczesne pojazdy i ich zakup będzie realizacją naszej strategii taborowej, gdyż staramy się zarówno modernizować nasz tabor, jak i kupować nowe jednostki u polskich producentów – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Newag S.A. zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego. W zakładach spółki w Nowym Sączu prowadzone są prace w segmencie elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych, wagonów osobowych oraz lokomotyw spalinowych i elektrycznych.
Od grudnia 2013 roku spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Głównym udziałowcem Newag S.A. jest Zbigniew Jakubas (ma obecnie 42,57 % akcji), OFE Aviva BZ WBK (9,89%), Nationale-Nederlanden OFE (8,99%) oraz MetLife OFE (7,45 %). Zatrudnienie w spółce w 2016 roku przekraczało 1 700 osób. W 2017 roku przychody ze sprzedaży wyniosły 790 mln zł netto.
(JO), źródło: Ministerstwo Infrastruktury, PKP Cargo S.A., Newag S.A.