
Skorygowano przebiegi korytarzy opracowywanych w ramach planowanej budowy i przebudowy drogi krajowej nr 75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz i rozpoczęto już prace nad opracowywaniem Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To początek kolejnego etapu prac projektowych, które mają się zakończyć wyborem trzech wariantów przebiegu tzw. „sądeczanki” i uzyskaniem decyzji środowiskowych, co ma się stać przed końcem 2020 roku. Jednak na rozpoczęcie budowy nowej drogi przyjdzie nam poczekać co najmniej do 2023 roku.

Wciąż trwają prace związane z opracowaniem studium korytarzowego wyczekiwanej przez mieszkańców drogi, w ramach którego analizuje się pięć wariantów przebiegu. W ostatnich dniach dokonano kolejnej korekty.
– Uaktualnienie przebiegów korytarzy dla projektowanej DK75 jest następstwem wymagań utrzymania parametrów nowych przebiegów, przystosowanych do prędkości projektowej czyli 80 km/godz. W porównaniu z prezentowanymi na posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (18.12.2018) przebiegami, główne zmiany dotyczą odcinków: od km 7 do km 10, od km 17 do km 20 (wg korytarza C), od km 29 do km 33 (wg korytarza D, który zamienił miejsce korytarza F) oraz od km 45 do km 47 (wg korytarza F) – powiedziała nam Iwona Mikrut z GDDKiA Oddział w Krakowie.
Jak poinformowała nas krakowska GDDKiA, wykonawca studium rozpoczął już prace na etapie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) związane z uszczegółowieniem korytarzy. – Analizowane są wszystkie niezbędne elementy m. in.: dostępność, obsługa terenów przyległych do projektowanych korytarzy, powiązanie z istniejącą siecią drogową, wyposażenie drogi w urządzenia niezbędne dla utrzymania wymaganego poziomu bezpieczeństwa ruchu, jak również minimalizujące negatywne oddziaływanie na otoczenie – dodała Iwona Mikrut.
W tym roku planowane są kolejne spotkania informacyjne z mieszkańcami terenów, przez które przebiegać ma projektowana droga. Według deklaracji sprzed kilku miesięcy, ten etap prac projektowych powinien zakończyć się uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla wybranego korytarza, co ma nastąpić z końcem 2020 roku.
– Przewidywany termin nie ulegnie zmianie przy założeniu że projektowane korytarze znajdą akceptacje u mieszkańców, włodarzy gmin oraz instytucji, których urządzenia lub sieci będą modyfikowane (Wody Polskie, WUOZ, zarządcy i administratorzy), a ewentualne oczekiwania mieszkańców i korekty będą mogły być wprowadzone na dalszych etapach prac – zastrzega GDDKiA.
Dopiero po przejściu tych procedur możliwe będzie uzyskanie decyzji ZRID, wyłonienie wykonawcy inwestycji, który przygotuje ostateczny projekt, a potem zbuduje drogę. Według deklaracji ministra infrastruktury z początku lutego br. realizacja tych planów nastąpi w latach 2023 – 2027.
Nowa droga pomiędzy Brzeskiem a Nowym Sączem w zależności od wybranego wariantu ma mieć niespełna 50 km długości. Według założeń będzie dwujezdniową drogą ruchu przyśpieszonego (klasa GP, prędkość projektowa 80 km/h). W Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 ( z perspektywą do 2025 r.) na budowę drogi krajowej nr 75 Brzesko – Nowy Sącz zarezerwowano 1 mld 475 mln 250 tys. zł. Według szacunków z grudnia ub. roku, łączne koszty poszczególnych korytarzy mogą się wahać między 2,1 mld zł a nawet ponad 3,5 mld zł (w wariancie z budową tunelu pod górą Just). Tutaj znajdziesz prezentację projektu w formacie PDF
Na razie kilka tygodni temu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził aneks do programu inwestycji dla budowy drogi krajowej nr 75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz, który zakłada, że także fragment tej trasy – stanowiący jednocześnie obwodnicę Brzeska – powstanie jako droga dwujezdniowa ruchu przyspieszonego. Dwujezdniowa obwodnica Brzeska to drugi etap realizacji łącznika DK75 z autostradą A4. Pierwszy odcinek łącznika pomiędzy A4 a DK94 został oddany do ruchu w 2016 r. Realizacja obwodnicy Brzeska jest planowana w systemie projektuj i buduj, w latach 2020 – 2023 i jest aktualnie traktowana jako „odcinek I” realizacji drogi Brzesko – Nowy Sącz.
(JO)