Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy drogi krajowej nr 28 na odcinku Limanowa – Chełmiec. Trwają już przetargi dotyczące innych odcinków tej trasy, ale na efekty trzeba będzie długo poczekać. Wykonawcy na przeprowadzenie tych prac i uzyskanie ZRID będą mieli 89 miesięcy.
Jak podaje krakowski Oddział GDDKiA, zadaniem wykonawców będzie przygotowanie całościowego projektu rozbudowy odcinków drogi. W ramach tych prac powstaną Studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, po ich przygotowaniu zostaną złożone wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla każdego z odcinków. Następnie zostaną przygotowane Koncepcje programowa uszczegóławiające założenia inwestycji oraz projekty budowlane. Dzięki temu będzie można przygotować wnioski o wydanie zezwoleń na realizację inwestycji drogowych. Wykonawcy na przeprowadzenie tych prac i uzyskanie ZRID będą mieli w przypadku każdego z odcinków 89 miesięcy.
– Celem modernizacji trasy jest poprawa jej parametrów technicznych i zwiększenie bezpieczeństwa kierowców i pieszych. Droga zostanie dostosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Będziemy też analizować potrzebę budowy na niektórych odcinkach dodatkowych pasów ruchu – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu, na odcinku drogi krajowej nr 28 od Limanowej do Chełmca (niespełna 19 km długości) jeździ niespełna 7 tys. samochodów na dobę. Zmiany na tym odcinku obejmą w szczególności 53 przepusty i ok. 20 skrzyżowań. Planowana jest też budowa jednego mostu w miejsce dotychczasowego przepustu z 1970 roku w Siekierczynie.
Przetargi na przygotowanie dokumentacji projektowej ogłoszono także dla innych odcinków DK28. Liczący 21,2 km odcinek między Kasiną Wielką a Limanową (codziennie prawie 8 tysięcy pojazdów) będzie projektowany dla przebudowy dwóch mostów i 89 przepustów, a także 30 skrzyżowań oraz ponad 500 zjazdów indywidualnych. GDDKiA planuje budowę pięciu nowych mostów w miejsce dotychczasowych.
Na liczącym 19,1 km odcinku Białka – Skomielna Biała inwestor chce przebudować największą liczbę obiektów – siedem mostów i 37 przepustów. Najstarszy most na tej trasie pochodzi z 1930 roku i jest w Osielcu na Skawie. Zmiany obejmą też około 40 skrzyżowań. Codziennie tą trasą porusza się prawie 8 tysięcy pojazdów.
W najbliższym czasie GDDKiA Oddział Kraków planuje też ogłosić przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla czwartego odcinka DK28, między Wadowicami a Suchą Beskidzką.






