
Jak nas poinformowały PKP – Polskie Linie Kolejowe S.A., prace przy budowie dwóch przystanków kolejowych na linii nr 96 Tarnów – Leluchów: Nowy Sącz Gorzków oraz Nowy Sącz Dąbrówka, przebiegają „zgodnie z przyjętym harmonogramem”. Oznacza to, że już w grudniu br. powinny zostać udostępnione podróżnym choć nie wydaje się, aby wszystkie prace miały być zakończone w terminie.
– Oddanie nowych obiektów podróżnym do użytkowania planowane jest wraz z wejściem nowego rozkładu jazdy od 10 grudnia 2023 r. – powiedziała nam Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Szczegóły nowego rozkładu nie są jeszcze znane.
Prace przy budowie przystanku w Gorzkowie (wzdłuż ulicy Łącznik, na przeciw hal magazynowych na osiedlu Gorzków, przy ul. Magazynowej) prowadzone są od lipca br. Przy dwutorowej na tym odcinku linii mają powstać dwa perony o długości 200 m każdy. Przewidziano wiaty peronowe, ławki, gabloty informacyjne i oświetlenie. W miejscu istniejącego obecnie przejścia przez tory ma powstać przejście podziemne.
Wedle zapisów umowy z wykonawcą, firmą Nowak-Mosty (wygrała przetarg za 22 mln zł brutto) zezwolenie na użytkowanie przystanku powinno być wydane do 15 grudnia. Na początku listopada gotowy był jeden peron wraz z odcinkiem torów i prawdopodobnie tylko on będzie udostępniony podróżnym wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, a prace będą kontynuowane.
Przystanek w Dąbrówce również wykonuje spółka Nowak-Mosty (koszt niemal 15 mln zł brutto). Prace przy budowie przystanku obejmują jednocześnie remont pobliskiego wiaduktu kolejowego a ich zakończenie przewidziano na koniec 2023 r. Sam peron przy jednotorowej linii w kierunku Muszyny jest już gotowy, brakuje jeszcze wiat, ławek i oznakowania a przede wszystkim… jakiegokolwiek dojścia do peronu.
Otóż przystanek Nowy Sącz Dąbrówka zlokalizowano w miejscu praktycznie niedostępnym dla pasażerów. Nie ma do niego przejścia od strony zaplecza marketu Castorama, od zamkniętego dla postronnych terenu firmy Fakro ani z drugiej strony torów, od strony ul. Tłoki. Jednak jak nas zapewnia inwestor, przejście zostanie wykonane. – Do przystanku Nowy Sącz Dąbrówka przygotowane zostanie dojście w postaci pochylni. Dzięki temu zapewniony będzie dostęp do pociągów dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się od strony ulicy Dąbrówka – zapewnia rzeczniczka PKP-PLK.

Budowa dodatkowych miejsc zatrzymywania się pociągów w Nowym Sączu realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.w ramach „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” którego zadaniem jest „przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki”. W Małopolsce, oprócz budowy dwóch przystanków w Nowym Sączu, Program obejmuje prace na przystankach Kraków Piastów, Kraków Kościelniki, Kraków Przylasek, Wolbrom, Zator, Pisary oraz w miejscowości Dąbrówka. W skali kraju na cele Programu przewidziano 1 mld zł i prace w 185 lokalizacjach.