Strona główna Wiadomości

Dwie oferty na prace przygotowawcze do budowy linii kolejowej Podłęże – Piekiełko

prace przygotowawcze do budowy linii kolejowej Podłęże – Piekiełko

Reklama

Dwa konsorcja: Egis Rail SA (lider) oraz AECOM Polska Sp z o.o. (lider) złożyły oferty w postępowaniu przetargowym PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na wybór wykonawcy prac przygotowawczych do budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko, wraz z modernizacją istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Oferty wynoszą odpowiednio 221,4 mln zł oraz 208,5 mln zł.

Realizacja prac przygotowawczych planowana jest w latach 2018 – 2021. To I etap realizacji inwestycji, który obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej koniecznej do budowy linii kolejowych na trasie Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna, wraz z modernizacją istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.

Wykonawca dokumentacji projektowej dostarczy PKP PLK opracowania niezbędne do wykupu gruntów i wykonania robót budowlanych. Będzie to m.in. koncepcja programowo-przestrzenna (KPP), projekty budowlane i wykonawcze oraz decyzje administracyjne (w tym m.in. decyzja lokalizacyjna, pozwolenie na budowę, pozwolenia wodnoprawne). Przygotuje również materiały przetargowe, wymagane do ogłoszenia postępowań na roboty budowlane.

Kryterium wyboru ofert, które PKP PLK właśnie otworzyły, to cena (40 %), doświadczenie personelu wykonawcy (30 %), metodologia (25 %) oraz skrócenie terminu wykonania zamówienia (5 %).

Jak przypomina Ministerstwo Infrastruktury w ramach inwestycji zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa linia między Chabówką a Nowym Sączem. Powstanie ponadkilometrowa estakada oraz dwa tunele o łącznej długości 5,8 km. Linia będzie dostosowana do prędkości 120 km/h. Wybudowana będzie również 58-km linia łącząca Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną, na której pociągi będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Wartość przedsięwzięcia jest szacowana na ponad 7 mld złotych.

„Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do lepszej komunikacji. Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane w czasie krótszym niż 2 godz., a na odcinku Kraków Główny – Nowy Sącz poniżej 1 godziny” – czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury.

Ministerstwo podkreśla również, że „inwestycja znacząco wpłynie także na transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej). Budowa nowej linii kolejowej stanowi istotny element projektowanego „bursztynowego” transeuropejskiego korytarza transportowego”.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj