Strona główna Z kraju

Dworce Przyjazne Pasażerom – nowy program inwestycyjny PKP S.A.

Dworce Przyjazne Pasażerom - program inwestycyjny PKP S.A. - mapka
Grafika: PKP S.A.

Polskie Koleje Państwowe S.A. przygotowały nowy program inwestycyjny, który pozwoli zwiększyć jakość obsługi podróżnych na jeszcze większej liczbie dworców kolejowych. Plany obejmują nie tylko modernizację istniejących dworców i budowę zupełnie nowych obiektów, ale także wykonanie bardzo potrzebnych i oczekiwanych przez pasażerów remontów oraz innych działań na mniejszą skalę – poinformowała spółka.

Nowym programem Dworce Przyjazne Pasażerom objęte zostało 181 dworców z całej Polski. Ponadto spółka PKP już pracuje nad kolejnym przedsięwzięciem, którego głównym założeniem jest jeszcze bliższa współpraca z lokalnymi samorządami, a efektem unowocześnienie kolejnych budynków dworcowych w mniejszych miejscowościach – czytamy w najnowszym komunikacie.

Z materiał dowiesz się:

  • PKP S.A. rozpoczyna nowy program inwestycyjny, który poprawi jakość obsługi na 181 dworcach kolejowych w Polsce.
  • Program obejmuje 183 inwestycje, w tym modernizacje i budowy nowych obiektów, z budżetem 1,4 mld zł netto.
  • Nowością są komponenty inwestycyjne, efektywnościowe, remontowe i turystyczne, które będą regularnie weryfikowane.
  • Lista dworców poddanych inwestycjom uwzględnia zarówno lokalizacje z dużym ruchem, jak i mniejsze miejscowości, w których planowane są modernizacje.

Jak Podaje Biuro Komunikacji PKP S.A., w ramach nowego Programu zaplanowane zostały 183 inwestycje na 181 dworcach, z czego na realizację 106 inwestycji obejmujących modernizację, budowę, remont czy doposażenie zabezpieczone zostały środki finansowe w wysokości 1,4 mld zł netto (1,722 mld brutto). Realizacja Programu rozpocznie się w tym roku. W przypadku pozyskania dodatkowych funduszy możliwe będzie przeprowadzenie kolejnych 77 inwestycji dworcowych. Obecnie głównym źródłem finansowania nowych zadań inwestycyjnych mają być środki ze zbycia przez PKP S.A. akcji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na rzecz Skarbu Państwa. PKP nie wykluczają również wykorzystania środków z innych źródeł, co stworzy możliwości sukcesywnego rozszerzenia Programu o kolejne dworce. Na dworcach, które nie zostały ujęte w programie DPP, na bieżąco prowadzone są prace remontowe i inne, które pozwalają utrzymać odpowiedni standard obsługi pasażerów.

Reklama

Dlaczego te dworce, a nie inne?

Po zakończeniu analizy 400 lokalizacji opracowana została lista dworców objętych potrzebami inwestycyjnymi. W pracach nad listą lokalizacji, które oceniane zostały ściśle według kryteriów rankingowych, uczestniczyli nie tylko analitycy PKP, ale również  znajdujące się w strukturze spółki terenowe oddziały gospodarowania nieruchomościami. Uwzględniono też lokalizacje będące przedmiotem kierowanych do PKP S.A. zapytań samorządów. W programie DPP znalazły się dworce z 59 nowych, dotychczas nie analizowanych lokalizacji.

Ujęcie dworca w programie DPP i nadanie inwestycji z nim związanej określonego priorytetu wynika z liczby punktów uzyskanych w rankingu. Głównym czynnikiem decydującym o zakwalifikowaniu (bądź nie) danego dworca do programu jest średnia liczba podróżnych korzystających z danej stacji. Innymi aspektami branymi pod uwagę są: przesiadkowy charakter dworca, postoje nie tylko pociągów regionalnych i podmiejskich, ale też dalekobieżnych, potrzeba ochrony dworca jako zabytku, możliwości zagospodarowania po modernizacji, czynniki demograficzne, jak liczba ludności w danej miejscowości czy liczba osób, dla których dana stacja jest najbliższą.

Dworce Przyjazne Pasażerom

W programie DPP uwzględnione zostały nie tylko kosztowne całościowe przebudowy dworców i budowy nowych obiektów, ale także modernizacje i prace remontowe o mniejszym zakresie, dzięki którym znacznie szybciej i sprawniej można dostosować dany dworzec do oczekiwań pasażerów i lokalnych społeczności. Co ważne, w ramach Programu realizowane będą też prace na dworcach w największych miastach, modernizowane kilkanaście lat temu, które z uwagi na duży ruch podróżnych i intensywną eksploatację również wymagają remontów czy wymiany poszczególnych urządzeń i systemów. Pozwoli to utrzymać te obiekty w niepogorszonym stanie i podnosić na nich komfort obsługi. Aby lepiej zarządzać poszczególnymi zadaniami inwestycyjnymi, minimalizować zakłócenia w ich realizacji oraz odpowiednio zaplanować je w czasie nowy program został podzielony na cztery komponenty, do których przyporządkowane zostały działania planowane na dworcach. W ramach prac nad Programem weryfikowane są także możliwości odbudowy schronów na dworcach.

Komponent inwestycyjny:

W tej grupie znalazły się dworce wymagające kompleksowej przebudowy i lokalizacje, w których planowana jest budowa zupełnie nowych obiektów. Są to m.in. dworce: Mielec, Grajewo, Łapy, Jelenia Góra, Ostrowiec Świętokrzyski, Tomaszów Mazowiecki, Opoczno, Opoczno Południe, Żary, Morąg, Krotoszyn, Września, Nakło nad Notecią, Mikołów. Tego rodzaju inwestycje planowane są także na niektórych większych dworcach, np. Lublin Główny, Bytom, Poznań Główny i Warszawa Centralna (w przypadku tych dwóch dworców, zakres będzie zależny od planów PKP Polskich Linii Kolejowych związanych z inwestycjami liniowymi i stacyjnymi).

Komponent efektywnościowy:

Ta część programu DPP pozwoli utrzymać wysoką jakość obsługi na dworcach, z których korzysta największa liczba pasażerów. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego z 2023 r. na 30 dworcach o największej wymianie podróżnych odbywa się obsługa niemal połowy pasażerów korzystających ze wszystkich stacji w Polsce. Są to m.in. Bydgoszcz Główna, Szczecin Główny, Łódź Widzew, Grodzisk Mazowiecki, Kraków Główny oraz kilka dworców na terenie Warszawy z największą wymianą pasażerską.

Komponent remontowy:

W ramach programu DPP zaplanowane zostały także prace, które w istotny sposób wpłyną na wygląd dworców i komfort pasażerów, jak np. remont elewacji, odświeżenie poczekalni, montaż elektronicznych tablic z informacjami o przyjazdach i odjazdach pociągów. Takie inwestycji planowane są m.in. na dworcach Gryfice, Kłodawa, Kłobuck, Bielsko-Biała i Rybnik.

Komponent turystyczny:

Nowością w planach inwestycyjnych są działania obejmujące unowocześnienie dworców mających duże znaczenie w obsłudze ruchu turystycznego, zwłaszcza w sezonach letnim i zimowym, z których korzystają również lokalni mieszkańcy. Na liście takich obiektów znalazły się m.in. dworce w południowej części Polski (Żywiec, Sucha Beskidzka, Limanowa, Nowy Sącz Miasto), a także budynki w Augustowie, Międzyzdrojach czy Ciechocinku.

PKP tłumaczą, że lista rankingowa i listy przypisane do konkretnych komponentów (np. inwestycyjnego) mogą być aktualizowane bez konieczności zmiany całego Programu; ponadto listy rankingowe będą podlegać regularnej weryfikacji, a inwestycje ujęte na dalszych miejscach list będą mogły być realizowane w zależności od dostępnych środków oraz zmieniających się uwarunkowań. Zmiany (dodawanie lub usuwanie dworców z listy) mogą być wprowadzane uchwałą Zarządu PKP S.A. Ostateczny kształt realizacji Programu będzie zależał od umowy z Ministerstwem Infrastruktury dotyczącej finansowania inwestycji dworcowych.

– Jednocześnie w dalszym ciągu PKP realizują ponad 30 zadań w ramach Programu Inwestycyjnego na lata 2016-2023 – kontynuowane są rozpoczęte wcześniej prace budowlane, ogłaszane są przetargi i zawierane są umowy na realizację robót, co wynika z cyklów inwestycyjnych i zakończenia wcześniejszych etapów projektów – zapewnia Biuro Komunikacji PKP S.A.

Źródło: Polskie Koleje Państwowe S.A. Biuro Komunikacji Wydział Współpracy z Mediami

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj