
Do służby w PKP Intercity wchodzą wyprodukowane w Nowym Sączu lokomotywy Griffin 200. Przewoźnik odebrał od Newag S.A. dziewięć tych mogących rozwijać prędkość 200 km/h maszyn. Do końca roku do PKP Intercity trafi łącznie piętnaście lokomotyw serii oznaczonej EU200. Wartość całego kontraktu na dostawę i utrzymanie pojazdów wynosi blisko 388 mln zł brutto.
– Nigdy wcześniej nie powstawały polskie konstrukcje o takim stopniu technologicznego zaawansowania, chodzi tu m.in. o prędkość maksymalną, jaką te pojazdy osiągają. A dzięki temu, że lokomotywy są wielosystemowe mogą kursować na liniach kolejowych zasilanych różnymi napięciami, a więc również na międzynarodowych trasach – podkreślał Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury w czasie odbioru maszyn w środę na stacji Warszawa Zachodnia.
🚆💨 Griffin 200 w PKP Intercity! 💨🚆
— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) October 24, 2024
Superszybkie lokomotywy od @NEWAG, zaprezentowane wczoraj na Warszawie Zachodniej, już na torach! 9 maszyn gotowych, kolejne w drodze!@J_Malinowski @DariuszKlimczak @MI_GOV_PL pic.twitter.com/3qB5pl24VR
– Na terenie Polski Griffiny będą kursowały na najbardziej popularnych trasach, tj. między Warszawą a Gdynią, Poznaniem, Wrocławiem, Katowicami czy Krakowem. Po otrzymaniu zezwoleń na poruszanie się po sieciach międzynarodowych, nowe lokomotywy pojadą również do Pragi, Budapesztu, Wiednia oraz Berlina. Cieszymy się, że trafiają do nas sprawdzone konstrukcje. Platforma lokomotyw Griffin to efekt kilkunastu lat pracy polskich inżynierów, a dziś do eksploatacji wdrażamy pojazdy, które mają już za sobą wieloletni okres testów, badań i rozwoju. Robimy wszystko, aby być jak najbardziej konkurencyjni, dlatego nie możemy sobie pozwolić na zakup prototypów – mówi Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Dostawa lokomotyw Griffin 200 to efekt kontraktu między PKP Intercity a nowosądeckim producentem taboru podpisanego pod koniec 2021 roku. Pierwotnie zakładał zakup 10 lokomotyw elektrycznych ale w 2023 przewoźnik skorzystał z opcji i zamówił kolejne 5 sztuk. Z końcem października do PKP Intercity powinny trafić kolejne dwie lokomotywy z tego kontraktu. Pozostałe będą dostarczone w listopadzie i grudniu.
Aktualnie w barwach PKP Intercity jeździ już 59 lokomotyw elektrycznych typu Griffin. Jednak będzie ich znacznie więcej. Na początku 2024 roku przewoźnik zawarł kontrakt na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych ze świadczeniem 5-letniej usługi utrzymania. Opcja przewiduje zamówienie kolejnych 32 sztuk. To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i producenta tak duże zamówienie jednej serii pojazdów. Wartość umowy to blisko 2,3 mld zł brutto. W ramach innych, wcześniejszych kontraktów, w barwach PKP Intercity jeździć będzie kilkadziesiąt kolejnych jednosystemowych Griffinów EU160.
Ponadto w lipcu br. PKP Intercity zawarło z Newagiem umowę na zakup 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Jak informuje przewoźnik, pozyskanie nowych pojazdów pozwoli nie tylko na przywrócenie części połączeń, ale też rozbudowanie oferty przewozowej na liniach niezelektryfikowanych. Zgodnie z zamówieniem wykonawca zagwarantował utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania, które będzie świadczone przy udziale pracowników przewoźnika. Wartość umowy to 3,3 mld zł brutto.