Najnowszy komunikat Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad w sprawie inwestycji drogowych w Małopolsce nie pozostawia złudzeń odnośnie terminu przebudowy drogi krajowej nr 75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz (powszechnie nazywanej Sądeczanką). Zamiast jeszcze niedawno obiecywanej realizacji robót w okolicach 2026 – 2027, GDDKiA określa teraz ten okres na lata 2029 – 2032.
Obietnice modernizacji i budowy drogi z Nowego Sącza do Brzeska, do autostrady A4, powtarzają się od lat. Składali jej już politycy Platformy Obywatelskiej (w poprzedniej kadencji). Od momentu przejęcia władzy przez Prawo i Sprawiedliwość kontynuują je politycy tego ugrupowania.
Sądeczanka kiedy budowa?
W 2018 roku, przed wyborami samorządowymi, minister infrastruktury deklarował, że droga powstanie, po wyborze wariantu przebiegu i przetargu na budowę ogłoszonym w 2022 roku, w latach 2023 – 2026. Ta obietnica długo była podtrzymywania przez przedstawicieli partii rządzącej. Kulminacja entuzjastycznych zapowiedzi pojawiła się w 2020 roku. Stało się to po decyzji rządu o zwiększeniu, do 3,2 mld zł, środków zapisanych na budowę drogi w „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 (z perspektywą do 2025 r.)”. Poseł Patryk Wicher na zwołanej z tej okazji konferencji prasowej deklarował: „jak wszystko dobrze pójdzie, to w 2025, 2026 roku przejedziemy otwartą Sądeczanką”. Przez kolejne miesiące GDDKiA podtrzymywała, że zapisany w rządowym programie termin do 2027 roku jest realny.
Jednak w najnowszym komunikacie GDDKiA, poświęconym „pracom nad dokumentacją dla kolejnych inwestycji w Małopolsce” możemy po raz pierwszy w dostępnych dokumentach przeczytać, że te terminy są już nieaktualne.
Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad przypomina, że dla odcinka drogi krajowej nr 75 Brzesko Nowy Sącz wniosek o wydanie decyzji środowiskowych złożono pod koniec września 2021. Obecnie „trwa weryfikacja złożonych dokumentów przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Krakowie”. We wniosku znajdują się trzy warianty przebiegu drogi: C jako preferowany (bez tunelu pod górą Just) oraz A i F.

– Jesteśmy na etapie uzyskiwania w RDOŚ w Krakowie DŚU dla przedmiotowej inwestycji. Planujemy (w razie braku odwołań) uzyskać ostateczną decyzję we wrześniu 2023 r. – informuje GDDKiA.
– Po uzyskaniu DŚU przystąpimy do opracowania Koncepcji programowej. Wyłonienie wykonawcy robót w systemie Projektuj i buduj przewidujemy w 2027 r. Planowana realizacja przypada na lata 2029-2032 – czytamy w komunikacie z 10 października 2022.
Jak informuje GDDKiA, odcinek DK75 Brzesko – Nowy Sącz będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu. Jej długość to około 50 km; w zależności od korytarza, odcinek waha się od 43,9 do 51,5 km. Dostępność do drogi będzie zapewniona poprzez węzły i skrzyżowania z jednoczesnym wyeliminowaniem zjazdów. Ten odcinek dwujezdniowej drogi GDDKiA określa jako „drugi odcinek realizacyjny”. Pierwszym odcinkiem jest zachodnia obwodnica Brzeska. To tzw. drugi odcinek łącznika brzeskiego z A4, którego zakończenie budowy ma nastąpić w 2024 roku.