Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad skorygowała swój komunikat odnośnie planowanego terminu przebudowy drogi krajowej nr 75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz (powszechnie nazywanej Sądeczanką). Przez tydzień podawała na swojej stronie internetowej, że „planowana realizacja przypada na lata 2029-2032” ale po interwencji polityka PiS jako „termin zakończenia robót” wpisano 2027.
Informacja GDDKiA pt. „Prace nad dokumentacją dla kolejnych inwestycji w Małopolsce” została zamieszczona 10 października. Znalazł się w niej opis prac związanych z przygotowaniami do modernizacji odcinka drogi krajowej nr 75 Brzesko – Nowy Sącz. Poniżej pierwotna wersja:

17 października opublikowaliśmy informację o komunikacie i wydłużonym, w stosunku do wcześniejszych zapowiedzi, terminie. GDDKiA: Droga do Brzeska, tzw. Sądeczanka, już nie w tej dekadzie
Dzień później komunikat prostował… nowosądecki poseł PiS Patryk Wicher. Zrobił to na łamach Gazety Krakowskiej, która wcześniej tematu nie poruszyła. – Ponieważ sam byłem zaskoczony doniesieniami medialnymi odnośnie terminu zakończenia budowy sądeczanki, skontaktowałem się w tej sprawie z GDDKiA. Z uzyskanych przez mnie wyjaśnień wynika, że nastąpiła pomyłka we właściwym zinterpretowaniu danych zawartych w tabelach precyzujących poszczególne etapy tej inwestycji wraz z terminami ich realizacji – tłumaczył Patryk Wicher.
Poseł Wicher we wcześniejszych wypowiedział deklarował, że „jak wszystko dobrze pójdzie, to w 2025, 2026 roku przejedziemy otwartą Sądeczanką”. teraz jest nieco ostrożniejszy i w wypowiedzi dla GK zakończenie prac budowlanych oraz możliwość przejazdu zmodernizowaną DK75 określa jako lata 2028/2029.
Tego samego dnia GDDKiA usunęła ostatni akapit z informacji dotyczącej drogi do Nowego Sącza i wstawiła jego nową wersję. „Po uzyskaniu DŚU przystąpimy do opracowania Koncepcji programowej. Przewidywany termin zakończenia robót 2027 r. ”.
Poprosiliśmy GDDKiA o wyjaśnienie kwestii zmienianych terminów ale podano tylko informację znaną z pierwszego komunikatu, choć ze skorygowanymi terminami.
– Trwa procedura wydawania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych (DŚU) dla dwujezdniowej DK75 w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. GDDKiA zakłada, że uzyska tą decyzję w 2023 r. Zaraz po uzyskaniu ostateczności decyzji DŚU planujemy ogłoszenie przetargu w systemie projektuj i buduj, by wyłonić wykonawcę, który zaprojektuje inwestycję, uzyska dla niej decyzję ZRID czyli zezwolenie na realizację i wybuduje drogę. Przy takich założeniach lata realizacji to 2025-2027 r. Rozliczenie kontraktu do 2030 r. – odpisała nam Iwona Mikrut z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Kraków.
Jest jednak jeden haczyk. Praktycznie pewne są odwołania od wydanych w przyszłości decyzji, co może znacznie odciągnąć rozpoczęcie realizacji inwestycji, nawet o kilka lat. – Ewentualne odwołania od decyzji DŚU czy ZRID lub obydwu mogą wydłużyć podane terminy – przyznaje Iwona Mikrut.
(JO)