
– W Kurowie koło Nowego Sącza na budowie przeprawy przez Dunajec (DK 75) trwają prace na wszystkich frontach – poinformowała w poniedziałek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Kraków. Inwestor zapewnia, że prace postępują zgodnie z harmonogramem.

Budowa nowego mostu na Dunajcu na odcinku drogi krajowej nr 75 Nowy Sącz – Brzesko rozpoczęła się w lipcu ubiegłego roku.
Powstająca przeprawa biegnie poniżej obecnego, wąskiego i leciwego, oddanego do użytku w 1943 roku, obiektu. Całkowita długość konstrukcji wyniesie 602 m, szerokość 17,18 m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu. W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieni się przebieg DK75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie. Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Koszt nowej przeprawy wynosi 189 mln zł.
Nowy most zaprojektowano jako obiekt typu extradosed. Ten typ mostów powstał z połączenia konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. Ma więc wanty, czyli specjalne liny, ale pylony są niższe niż w mostach wantowych, co sprawia, że są też od nich tańsze w wykonaniu. Za to bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe. W Polsce do tej pory najdłuższym takim obiektem jest most w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m). Następny to most na obwodnicy Ostródy (677 m), a kolejny to właśnie most w Kurowie na Dunajcu.

GDDKiA przypomina, że w ramach inwestycji fragment DK75 rozbuduje do klasy GP. Skrzyżowania DK75 z drogą gminną w Kurowie i parking z miejscem ważenia pojazdów będą przebudowane. W zakresie prac są także: budowa dwóch konstrukcji oporowych, zatok autobusowych, ekranu akustycznego, ciągów pieszo-rowerowych, przebudowa zjazdów indywidualnych, rozbiórka 3 przepustów drogowych i budowa nowych, adaptacja przyczółku istniejącego mostu na punkt widokowy, rozbiórka dojazdu do istniejącego mostu, budowa dróg serwisowych, kanalizacji, kanału technologicznego, przełożenie sieci teletechnicznej, wykonanie oświetlenia drogi oraz pełnej rekultywacji terenu zajętego pod zaplecze i plac budowy.
Do tej pory na budowie w Kurowie m.in. wbito kilkaset żelbetowych pali pod podpory mostu, postawiono przyczółki i filary, zbudowano nasyp od strony Nowego Sącza i szalunki ustroju nośnego.

Wykonawcą zadania jest polsko-węgierskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Banimex i Hódmezővásárhelyi Útépitő Korlátolt Felelősségű. Inwestycja ma zostać ukończona w ciągu 25 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresu zimowego od 15 grudnia do 15 marc. Zatem przeprawa powinna być gotowa w połowie 2022 roku.
Poniżej stan budowy w styczniu 2020.

Most w Kurowie to osobna inwestycja związana z planowaną szerszą modernizacją odcinka drogi nazywanej powszechnie Sądeczanką. Wciąż nie wiadomo, kiedy zakończą się trwające od wielu lat uzgodnienia i będzie można ogłosić przetarg na projekt i budowę oczekiwanej drogi. Jak poinformowała na początku maja br. GDDKiA, „wydłużają się terminy uzyskania niezbędnych opinii i analiz koniecznych do złożenia materiałów w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla projektu budowy i przebudowy drogi krajowej nr 75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz”. Oznacza to, że nie ma już szans na uzyskanie tej – bardzo ważnej w procesie przygotowywania inwestycji, decyzji – w 2020 roku.
Czytaj: Sądeczanka: nie ma już szans na uzyskanie decyzji środowiskowych w tym roku
(JO)
Komentarz: Brawo PiS !
Nie budować nic w Nowym Sączu, dopóki Handzel nie zostanie usuniety z Ratusza !
Wszyscy pamiętają jak w kampanii wyborczej Handzel drwił I wyśmiewał się z Rządu Polskiego I poszczególnych ministrów przyjezdzajacych na zaproszenie Pani Mularczyk do Nowego Sącza !