
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie wybrała projektanta nowego mostu na rzece Poprad w Starym Sączu (droga krajowa nr 87). Spośród trzech ofert jako najkorzystniejszą wybrano złożoną przez krakowskie konsorcjum MPRB – Mosty Kraków za niespełna 950 tys. zł.
Istniejący most zbudowano w 1964 roku i czeka go rozbiórka. Na razie wybrany wykonawca będzie musiał opracować kompletną dokumentację projektową nowego mostu wraz z dojazdami oraz uzyskać wymagane prawem decyzje oraz zezwolenia niezbędne do wykonania robót budowlanych. Koncepcja techniczna nowego mostu powinna zawierać trzy warianty z analizą ekonomiczną. Opracowany projekt będzie stanowił opis przedmiotu zamówienia do przetargu na realizację robót budowlanych dla zadania: „Rozbiórka istniejącego i budowa nowego mostu przez rzekę Poprad w ciągu drogi krajowej nr 87 w miejscowości Stary Sącz”.
W przetargu na wykonanie dokumentacji było trzech oferentów. GDDKiA musiała znaleźć więcej środków, aby dokonać wyboru najwyżej ocenionej (i najtańszej) oferty – początkowy budżet oszacowano na 727 tys. zł brutto.
Pozostali oferenci mają 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań. Jeżeli nie zostaną złożone, to GDDKiA powinna w marcu podpisać umowę. Od tego momentu będzie się liczył czas na realizację zamówienia. W tym przypadku łączny czas realizacji wyznaczono na 42 miesiące, z czego 18 miesięcy to czas na wykonanie dokumentacji projektowej, zatem powinna być wykonana jeszcze przed końcem 2025 roku. Zamawiający zakłada, że trzy miesiące zajmie wyłonienie wykonawcy robót budowlanych a kolejne 21 miesięcy nadzór autorski w okresie wykonywania robót budowlanych na podstawie dokumentacji, którą ma wykonać wyłoniony właśnie wykonawca. Oznacza to, że nowy most powinien powstać jeszcze przed końcem 2027 roku.
Obecny most drogowy na Popradzie ma 167 m długości i niewiele ponad 10 m szerokości (z jezdnią 2×3,5 m szerokości). W myśl wymagań GDDKiA, jezdnia na nowym moście nie będzie szersza niż dotychczas, powstanie natomiast chodnik i droga pieszo-rowerowa oraz oświetlenie (istniejący most go nie ma). Dozwolone jest zastosowanie jednej z wielu metod konstrukcji mostu, zatem nie można jeszcze mówić o jego przyszłym wyglądzie.
Ponieważ nowy most powstanie w miejscu obecnego, na ruchliwej ul. Węgierskiej (23 tysiące aut na dobę), na czas budowy przewidziane jest wykonanie drogi objazdowej wraz z mostem tymczasowym dla obu kierunków ruchu.
(JO)