Strona główna Wiadomości

GDDKiA: Zbliża się półmetek prac przy budowie mostu na Dunajcu w Kurowie

Reklama
Zbliża się półmetek prac przy budowie mostu na Dunajcu w Kurowie

Zaawansowanie wszystkich prac na budowie mostu na rzece Dunajec w miejscowości Kurów (DK 75) wynosi 49 proc. – poinformowała w środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Kraków.

Zbliża się półmetek rozpoczętej w lipcu 2019 roku budowy nowego mostu na Dunajcu na odcinku drogi krajowej nr 75 Nowy Sącz – Brzesko. Na budowie wciąż trwa zbrojenie i betonowanie segmentów obiektu. Wcześniej w Kurowie m.in. wbito kilkaset żelbetowych pali pod podpory mostu. Postawiono przyczółki, filary i większość przęseł oraz zbudowano nasyp od strony Nowego Sącza.

półmetek prac przy budowie mostu na Dunajcu w Kurowie

Powstający most biegnie poniżej obecnego, wąskiego i leciwego (oddanego do użytku w 1943 roku) obiektu. Całkowita długość nowego mostu wyniesie 602 m, a szerokość 17,18 m. Natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu. W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75. Zmiana obejmie odcinek od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie. Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Koszt nowej przeprawy wynosi 189 mln zł.

Reklama

Nowy most zaprojektowany został jako obiekt typu extradosed. Ten typ mostów powstał z połączenia konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. Ma więc wanty, czyli specjalne liny, ale pylony są niższe niż w mostach wantowych. To sprawia, że są też od nich tańsze w wykonaniu, za to bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe. W Polsce do tej pory najdłuższym takim obiektem jest most w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m). Następny to most na obwodnicy Ostródy (677 m), a kolejny to właśnie most w Kurowie na Dunajcu.

w Kurowie trwa budowa mostu

GDDKiA przypomina, że w ramach inwestycji fragment DK75 zostanie rozbudowany do klasy GP. Skrzyżowania DK75 z drogą gminną w Kurowie oraz parking z miejscem ważenia pojazdów będą przebudowane.

W zakresie prac są także: budowa dwóch konstrukcji oporowych, zatok autobusowych, ekranu akustycznego, oraz ciągów pieszo-rowerowych. Przewidziano również przebudowę zjazdów indywidualnych, rozbiórkę 3 przepustów drogowych i budowę nowych. Ponadto adaptację przyczółku istniejącego mostu na punkt widokowy, rozbiórkę dojazdu do istniejącego mostu, budowę dróg serwisowych, kanalizacji, kanału technologicznego oraz przełożenie sieci teletechnicznej. Oświetlenie drogi oraz pełna rekultywacja terenu zajętego pod zaplecze i plac budowy również są częścią projektu.

Zakończenie budowy mostu na Dunajcu w Kurowie przewiduje się w połowie 2022 roku. Wykonawcą zadania jest polsko-węgierskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Banimex i Hódmezővásárhelyi Útépitő Korlátolt Felelősségű.


Przypomnijmy, że w tym tygodniu podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę I odcinka DK75 Brzesko – Nowy Sącz. Jest to II etap tzw. łącznika brzeskiego z A4. Koszt prac przekroczy 98 mln zł a ich wykonaniem zajmie się firma Eurovia Polska. Projektowanie oraz budowa mają zająć 3 lata. Trasa rozpocznie się od zrealizowanego już i oddanego do ruchu w 2016 r. I etapu łącznika. Będzie przebiegać od węzła Brzesko na A4 do DK94. Będzie miała długość ok. 3 km. Włączenie jej do istniejącej drogi krajowej nr 75 nastąpi w rejonie ul. A. Mickiewicza.

Jak przypomina GDDKiA, II część tzw. łącznika brzeskiego z A4, a jednocześnie zachodnia obwodnica Brzeska, przebiegająca w ciągu DK75, będzie drogą dwujezdniową. Początkowo odcinek planowano jako drogę jednojezdniową. Jednak analiza i prognoza ruchu przeprowadzone w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wykazały, że przekrój ten może się okazać niewystarczający. Minister Infrastruktury zatwierdził aneks do Programu Inwestycji dla budowy drogi krajowej nr 75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz. Zakłada on, że także pierwszy jej odcinek, czyli II część łącznika brzeskiego, powstanie jako droga dwujezdniowa ruchu przyspieszonego (klasy GP).

Natomiast w zeszłym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że jeszcze w tym roku odbędzie się posiedzenie Komisji Ocen Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Potem zamierza złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla projektu budowy i przebudowy drogi krajowej nr 75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz.

GDDKiA o Sądeczance: wkrótce wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj