
Zaawansowanie wszystkich prac na budowie mostu na rzece Dunajec w miejscowości Kurów (DK 75) wynosi 49 proc. – poinformowała w środę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Kraków.
Zbliża się półmetek rozpoczętej w lipcu 2019 roku budowy nowego mostu na Dunajcu na odcinku drogi krajowej nr 75 Nowy Sącz – Brzesko. Na budowie wciąż trwa zbrojenie i betonowanie segmentów obiektu. Wcześniej w Kurowie m.in. wbito kilkaset żelbetowych pali pod podpory mostu, postawiono przyczółki, filary i większość przęseł oraz zbudowano nasyp od strony Nowego Sącza.

Powstający most biegnie poniżej obecnego, wąskiego i leciwego (oddanego do użytku w 1943 roku) obiektu. Całkowita długość nowego mostu wyniesie 602 m, szerokość 17,18 m, natomiast pylony wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu. W ramach inwestycji na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie. Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Koszt nowej przeprawy wynosi 189 mln zł.
Nowy most zaprojektowany został jako obiekt typu extradosed. Ten typ mostów powstał z połączenia konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. Ma więc wanty, czyli specjalne liny, ale pylony są niższe niż w mostach wantowych, co sprawia, że są też od nich tańsze w wykonaniu, za to bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe. W Polsce do tej pory najdłuższym takim obiektem jest most w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m), następny to most na obwodnicy Ostródy (677 m), a kolejny to właśnie most w Kurowie na Dunajcu.

GDDKiA przypomina, że w ramach inwestycji fragment DK75 zostanie rozbudowany do klasy GP, a skrzyżowania DK75 z drogą gminną w Kurowie i parking z miejscem ważenia pojazdów będą przebudowane. W zakresie prac są także: budowa dwóch konstrukcji oporowych, zatok autobusowych, ekranu akustycznego, ciągów pieszo-rowerowych, przebudowa zjazdów indywidualnych, rozbiórka 3 przepustów drogowych i budowa nowych, adaptacja przyczółku istniejącego mostu na punkt widokowy, rozbiórka dojazdu do istniejącego mostu, budowa dróg serwisowych, kanalizacji, kanału technologicznego, przełożenie sieci teletechnicznej, wykonanie oświetlenia drogi oraz pełnej rekultywacji terenu zajętego pod zaplecze i plac budowy.
Zakończenie budowy przewidywane jest w połowie 2022 roku. Wykonawcą zadania jest polsko-węgierskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Banimex i Hódmezővásárhelyi Útépitő Korlátolt Felelősségű.
Przypomnijmy, że w tym tygodniu podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę I odcinka DK75 Brzesko – Nowy Sącz, czyli II etapu tzw. łącznika brzeskiego z A4. Koszt prac przekroczy 98 mln zł a ich wykonaniem zajmie się firma Eurovia Polska. Projektowanie oraz budowa mają zająć 3 lata. Trasa rozpocznie się od zrealizowanego już i oddanego do ruchu w 2016 r. I etapu łącznika, który przebiega od węzła Brzesko na A4 do DK94. Będzie miała długość ok. 3 km. Włączenie jej do istniejącej drogi krajowej nr 75 nastąpi w rejonie ul. A. Mickiewicza.
Jak przypomina GDDKiA, II część tzw. łącznika brzeskiego z A4, a jednocześnie zachodnia obwodnica Brzeska, przebiegająca w ciągu DK75, będzie drogą dwujezdniową. Początkowo odcinek ten planowany był jako droga jednojezdniowa, jednak analiza i prognoza ruchu przeprowadzone w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wykazały, że przekrój ten może się okazać niewystarczający. Minister Infrastruktury zatwierdził aneks do Programu Inwestycji dla budowy drogi krajowej nr 75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz, który zakłada, że także pierwszy jej odcinek, czyli II część łącznika brzeskiego, powstanie jako droga dwujezdniowa ruchu przyspieszonego (klasy GP).
Natomiast w zeszłym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że jeszcze w tym roku odbędzie się posiedzenie Komisji Ocen Przedsięwzięć Inwestycyjnych po czym ma zostać złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla projektu budowy i przebudowy drogi krajowej nr 75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz.
GDDKiA o Sądeczance: wkrótce wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Ale do budowy droga daleka
(JO)