Strona główna Wiadomości

GDDKiA złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla „sądeczanki”. Kilka lat później, niż zakładano

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy nowej dwujezdniowej drogi krajowej nr 75 na odcinku od Brzeska do Nowego Sącza, tzw. sądeczanki. Wniosek uwzględnia trzy warianty przebiegu tej trasy z rekomendowanym wariantem C.

Jak poinformowała rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) złożony został wraz z raportem oddziaływania na środowisko i niezbędnymi mapami obszaru, na którym będzie realizowana droga.

Reklama

Wniosek uwzględnia warianty A, C i F przebiegu drogi; jako preferowany wskazywany jest wariant C czyli m.in. bez tunelu pod górą Just.

wniosek o decyzję środowiskową dla sądeczanki

Zdaniem przedstawicieli GDDKiA wariant przebiegu C stanowi optymalizację prac projektowych, prowadzonych od ponad 36 miesięcy w dwóch stadiach: studium korytarzowego (SK) i studium techniczno- ekonomiczno- środowiskowego (STEŚ).

„Wybór tego wariantu jako rozwiązania optymalnego poprzedzony był analizami całego obszaru od Brzeska do Nowego Sącza, w pasie o szerokości prawie 20 km, gdzie zaproponowano i przeanalizowano 26 pełnych przebiegów. Prace obejmowały nie tylko analizy techniczne możliwości przebiegu z założeniem wytyczenia wariantu najtańszego, ale przede wszystkim stanowiły kompilacje istotnych istniejących uwarunkowań lokalnych” – wskazano.

W komunikacie GDDKiA cytowany jest minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który podkreślił że „do realizacji inwestycji potrzebna jest zgoda wszystkich zainteresowanych stron”. Przeciw wskazywanemu przebiegowi drogi protestują m.in. gminy Czchów i Gnojnik.

Przypomnijmy, że złożenie wniosku o wydanie DŚU w pierwszym kwartale 2018 roku zapowiadał Wiesław Janczyk, ówczesny wiceminister finansów i szef okręgowych struktur Prawa i Sprawiedliwości w Nowym Sączu. Potem ten termin wielokrotnie przesuwano, wskazując wydłużające się termin otrzymania niezbędnych opinii i analiz koniecznych do złożenia materiałów w celu uzyskania tej decyzji.

Uzyskanie decyzji środowiskowej umożliwi m.in. uściślenie zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji oraz określenie wytycznych dla projektu budowlanego. Potem będzie konieczny wybór ostatecznego wariantu przebiegu i uzyskanie dla niego decyzji ZRID. W kolejnym etapie nastąpi wyłonienie wykonawcy inwestycji, który przygotuje ostateczny projekt, a potem zbuduje drogę.

Nowa droga pomiędzy Brzeskiem a Nowym Sączem w zależności od wybranego wariantu ma mieć niespełna 50 km długości (po nowym oraz istniejącym śladzie DK75). Według założeń będzie dwujezdniową drogą ruchu przyśpieszonego (klasa GP, prędkość projektowa 80 km/h). W rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 ( z perspektywą do 2025 r.) zarezerwowano na budowę drogi niemal 3,2 mld zł. Według informacji do tej pory przekazywanych przez GDDKiA wszczęcie postępowania na projekt i budowę Sądeczanki przewidywane jest w 2023 roku natomiast realizacja robót w latach 2026-2027.

(JO), PAP

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj