Strona główna Wiadomości

Grupa Blackbird: to NIK skutecznie uniemożliwiła dokończenie budowy stadionu a kary za zwłokę się nie należą

Grupa Blackbird oświadczenie wykonawcy stadionu w Nowym Sączu
Widok na budowa miejski stadion w Nowym Sączu, stan z końca października 2023. Fot. szling.com

Generalny wykonawca budowy miejskiego stadionu przy ul. Kilińskiego, Grupa Blackbird, który odstąpił od wykonania umowy w tym samym dniu, kiedy jemu również wypowiedziano umowę, wydał w poniedziałek kolejne oświadczenie. Czytamy w nim m.in. że chciał dokończyć budowę, ale to prowadząca inwestycję w imieniu Miasta spółka Nowosądecka Infrastruktura Komunalna „skutecznie to uniemożliwiła”. Blackbird odrzuca także, jako „bezzasadne”, zapowiedziane na konferencji prasowej z udziałem prezes NIK naliczenie kar umownych za odstąpienie od umowy oraz za zwłokę.

31 października rano spółka Grupa Blackbird poinformowała o odstąpieniu od umowy na roboty przy budowie miejskiego stadionu w Nowym Sączu (a także odrębnej umowy na budowę boiska na osiedlu Zawada) w związku brakiem współdziałania jak również powzięciem przez Generalnego Wykonawcę wiedzy o braku woli kontynuowania współpracy ze strony Zamawiających – Nowosądeckiej Infrastruktury Komunalnej sp. z o.o. oraz Miasta Nowy Sącz, w konsekwencji – tj. braku zamiaru wykonania leżących po stronie Zamawiających zobowiązań umownych, w tym zapłaty należnego wynagrodzenia Generalnego Wykonawcy.

Reklama

Kilka godzin później władze miasta oraz prezes spółki NIK poinformowali o odstąpieniu od umowy ze spółką Grupa Blackbird. Powodem były znaczące opóźnienia w realizacji prac budowlanych po stronie wykonawcy w stosunku do ustalonego harmonogramu robót, brak skutecznego planu naprawczego i podjęcia działań w celu wyeliminowania opóźnień, a także brak dalszego potencjału, przede wszystkim finansowego, do ukończenia inwestycji.

NIK poinformowała też, że naliczyła generalnemu kary umowne w łącznej wysokości 11 mln zł. Oznacza to, że dalsze prace w ramach budowy Stadionu Miejskiego będą możliwe po wyłonieniu nowego wykonawcy, który zrealizuje pozostałe prace budowlane. Należy podkreślić, że obecny stan zaawansowania inwestycji jest na poziomie 80%. Następnym krokiem będzie szczegółowa inwentaryzacja na terenie inwestycji, a po jej zakończeniu zostanie rozpisany przetarg na dokończenie budowy Stadionu Miejskiego – poinformowała Nowosądecka Infrastruktura Komunalna.

Tymczasem spółka Grupa Blackbird w poniedziałek wieczorem wystosowała kolejne, obszerne tym razem, oświadczenie. Potwierdza w nim, że nie otrzymywała zaliczkowego wynagrodzenia, a za ukończone 80 proc. inwestycji zainkasowała do tej pory niemal 60 mln zł brutto (cała umowa z aneksami warta była 84,7 mln zł brutto). Według Blackbird NIK nie wypłaciła jeszcze za wykonane prace o wartości niemal 2 mln zł brutto.

Wykonawca podnosi, że „w toku realizacji Inwestycji wystąpiła niemożliwa do przewidzenia zmiana stosunków w postaci wzrostu cen materiałów i kosztów wykonania na skutek pandemii wirusa Sars-CoV-2 oraz wojny w Ukrainie”, nastąpił około 30-procentowy wzrost cen, a „NIK bezzasadnie odmówił kolejnej części waloryzacji wykonanych robót, przerzucając całość konsekwencji wzrostu cen na Wykonawcę”. Ponadto opóźnienia z tego wynikłe wystąpiły z przyczyn niezależnych od wykonawcy wobec powyższego, bezzasadne jest (rzekome) naliczenie przez NIK kary umownej za „zwłokę” (zawinione opóźnienie) w kwocie 2.539.326,33 złotych.

Grupa Blackbird stoi na stanowisku, że wobec odstąpienia przez nią w dniu 31 października od umowy, bezzasadne jest (rzekome) naliczenie przez NIK kary umownej „z tytułu odstąpienia od Umowy z przyczyn leżących po stronie Generalnego Wykonawcy” w kwocie 8.466.421,11 złotych.

Generalny Wykonawca do dnia 31 października 2023 roku, stał na konsekwentnym stanowisku dalszego prowadzenia robót – Generalny Wykonawca chciał dokończyć budowę NIK, jednak NIK to skutecznie uniemożliwił; Gdyby Zamawiający zastosował do wszystkich robót realny mechanizm waloryzacji [tak jak robią to inni zamawiający w Polsce] i rozwiązał pozostałe leżące po jego stronie utrudnienia – stadion udałoby się dokończyć – konkluduje w oświadczeniu Grupa Blackbird.

Wykonawca w nadesłanym do redakcji bardzo obszernym drugim dokumencie przedstawia również swój wniosek „o zawarcie aneksu do Umowy podwyższającego wynagrodzenie Wykonawcy wobec wzrostu kosztów realizacji Umowy wskutek okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 oraz wybuchem wojny na Ukrainie wraz z wnioskiem o przedłużenie czasu realizacji Inwestycji z przyczyn niezależnych od Wykonawcy” na który, zdaniem Jana Kosa, prezesa Grupa Blackbird Sp. z o.o. spółka NIK nie zareagowała.

Na kilkudziesięciu stronach dokumentu zawarte są podstawy prawne i wyliczenia mówiące, że „rzeczywisty wzrost kosztów realizacji inwestycji spowodowany wpływem nadzwyczajnej zmiany okoliczności wyliczony w oparciu o rzeczywiste koszty poniesione przez Wykonawcę wynosi 112.548.539,47 zł brutto”.

Mowa jest także o niezależnych od wykonawcach przyczynach opóźnienia inwestycji, m.in. konieczność dodatkowego opracowania przybudowy ul. Kilińskiego (po podjęciu decyzji o zwiększeniu pojemności stadionu) oraz wystąpienie niezgodności w zakresie jednej z działek należących do Wód Polskich w stosunku do złożonego wcześniej do dokumentacji przetargowej przez ówczesną prezes NIK „oświadczenia o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane”.

Powyższe napotkane problemy bezspornie uniemożliwiają Wykonawcy wykonanie Inwestycji w terminie do dnia 3 listopada 2023 roku ponieważ w sposób obiektywny brak będzie po stronie Wykonawcy m.in. sporządzenia operatu kolaudacyjnego w skład którego wchodzi m.in. dokumentacja powykonawcza jak również ostateczna decyzja o pozwoleniu na użytkowanie – czytamy w dokumencie udostępnionym przez Blackbird który w związku z tym prosił o wydłużenie terminu realizacji umowy do 31 marca 2024 roku.

(JO)


Pełna treść oświadczenia z dnia 6 listopada 2023, przesłanego do naszej redakcji przez Jana Kosa

Generalny Wykonawca – Grupa Blackbird spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. („Generalny Wykonawca”) potwierdza informację, że w związku m.in. z brakiem współdziałania z Generalnym Wykonawcą ze strony zamawiających – Nowosądeckiej Infrastruktury Komunalnej sp. z o.o. („NIK”) oraz Miasta Nowy Sącz przy realizacji umów zawartych z każdym z zamawiających, tj. umowy o roboty budowlane dotyczącej inwestycji stadionu miejskiego w Nowym Sączu zawartej z NIK oraz umowy o roboty budowlane dotyczącej boiska ze sztuczną murawą w Nowym Sączu (Zawada) zawartej z Miastem Nowy Sącz, jak również powzięciem przez Generalnego Wykonawcę wiedzy o braku woli kontynuowania współpracy ze strony ww. zamawiających, w tym braku zamiaru wykonania leżących po stronie zamawiających zobowiązań umownych, w szczególności w postaci zapłaty należnego wynagrodzenia Generalnego Wykonawcy, oświadczeniami z dnia 30 października 2023 roku złożonymi ww. zamawiającym w dniu 31 października 2023 roku Generalny Wykonawca odstąpił od ww. umów o roboty budowlane.

Wykonawca zaznacza, że wszystkie wskazane przez Wykonawcę podstawy odstąpienia zostały w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości potwierdzone przez obu zamawiających podczas konferencji z dnia 31 października 2023 roku.

Generalny Wykonawca częściowo potwierdza także informacje zawarte w oświadczeniu prasowym NIK z dnia 31 października 2023 roku dotyczącym umowy na realizację inwestycji stadion miejski w Nowym Sączu („Inwestycja”), tj. w zakresie w jakim NIK wskazał, że:

  1. Wykonawca nie otrzymał od Zamawiającego żadnej zaliczki na poczet przyszłego wynagrodzenia za roboty – wszystkie płatności dokonywane przez NIK następowały „z dołu”, za roboty wykonane i odebrane przez Zamawiającego; dopiero wykonanie poszczególnych prac przy Inwestycji oraz dokonanie ich odbioru przez NIK uprawniało Generalnego Wykonawcę do otrzymania płatności;
  2. na dzień odstąpienia od umowy przez Generalnego Wykonawcę (tj. 31 października 2023 roku):
    1. Stadion był ukończony w ok. 80 %;
    2. Generalny Wykonawca otrzymał od NIK zapłatę wynagrodzenia jedynie w kwocie 48.351.648,49 złotych (netto);|
    3. Generalny Wykonawca nie otrzymał wynagrodzenia za prace wykonane i odebrane przez NIK, „zafakturowane”, o wartości ok. 1,5 mln złotych (netto);
  3. w toku realizacji Inwestycji wystąpiła niemożliwa do przewidzenia zmiana stosunków w postaci wzrostu cen materiałów i kosztów wykonania na skutek pandemii wirusa Sars-CoV-2 oraz wojny w Ukrainie;
  4. od dnia złożenia oferty do dnia odstąpienia przez Generalnego Wykonawcę od Umowy doszło do nadzwyczajnej zmiany stosunków – na skutek epidemii COVID i Wojny, wzrost cen materiałów i usług nie był możliwy do przewidzenia;
  5. NIK przyznał, że doszło do wzrostów cen na poziomie ok. 30 %, którego nie można było przewidzieć;
  6. NIK dokonał jedynie częściowej waloryzacji wykonanych robót;
  7. pomimo przyznania przez NIK wzrostu cen, NIK bezzasadnie odmówił kolejnej części waloryzacji wykonanych robót, przerzucając całość konsekwencji wzrostu cen na Wykonawcę;
  8. w toku realizacji Inwestycji doszło do opóźnienia, a zatem niezawinionej w jakimkolwiek zakresie przez Generalnego Wykonawcę nieterminowości w realizacji Inwestycji w stosunku do harmonogramu rzeczowo-finansowego; jak zatem prawidłowo wskazał NIK w oświadczeniu prasowym, w przypadku tej realizacji mamy do czynienia z opóźnieniem, które – jak wynika z samej jego istoty – wystąpiło z przyczyn niezależnych od Generalnego Wykonawcy i niezawinionych przez Generalnego Wykonawcę – Generalny Wykonawca przyjmuje przyznanie tego faktu przez NIK; w konsekwencji, za przyczyny opóźnienia Generalny Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności (por. Oświadczenie prasowe NIK, nb. 9 oraz 12); wobec powyższego, bezzasadne jest (rzekome) naliczenie przez NIK kary umownej za „zwłokę” (zawinione opóźnienie) w kwocie 2.539.326,33 złotych;
  9. wobec odstąpienia przez Generalnego Wykonawcę od umowy na Inwestycję z przyczyn leżących po stronie NIK w drodze oświadczenia z dnia 30 października 2023 roku złożonego dnia 31 października 2023 roku we wczesnych godzinach porannych, bezzasadne jest (rzekome) naliczenie przez NIK kary umownej „z tytułu odstąpienia od Umowy z przyczyn leżących po stronie Generalnego Wykonawcy” w kwocie 8.466.421,11 złotych;
  10. Generalny Wykonawca potwierdza, że tak NIK jak i inne podmioty zaangażowane przy realizacji Inwestycji po stronie inwestora odmawiały faktycznego współdziałania z Generalnym Wykonawcą;
  11. podjęta przez Generalnego Wykonawcę decyzja o odstąpieniu od umowy na realizację Inwestycji – trudna, poprzedzona szeregiem analiz i zebraniem szczegółowych informacji w relewantnym zakresie – niestety, będzie skutkować negatywnymi konsekwencjami tak dla mieszkańców Miasta Nowy Sącz, pracowników Generalnego Wykonawcy i ich rodzin jak i kooperantów Generalnego Wykonawcy wraz z rodzinami; powyższego nie dało się jednak uniknąć wobec sytuacji kontraktowej, zaistniałej na moment złożenia przez Generalnego Wykonawcę oświadczenia o odstąpieniu od umowy na Inwestycję;
  12. pojawił się problem z własnością działek, którego NIK nie chciał rozwiązać;
  13. Generalny Wykonawca do dnia 31 października 2023 roku, stał na konsekwentnym stanowisku dalszego prowadzenia robót – Generalny Wykonawca chciał dokończyć budowę NIK, jednak NIK to skutecznie uniemożliwił;
  14. Gdyby Zamawiający zastosował do wszystkich robót realny mechanizm waloryzacji [tak jak robią to inni zamawiający w Polsce] i rozwiązał pozostałe leżące po jego stronie utrudnienia – stadion udałoby się dokończyć.

Załącznik nr 1

Tabela wzrostu cenkwota
Ryczałtowe wynagrodzenie Generalnego Wykonawcy75 145 523,29 zł
Wzrost cen dostaw i usług wyliczona przez Generalnego Wykonawcę 45,5%34 191 213,10 zł
Wzrost cen dostaw i usług wyliczona przez Inwestora 31,923 971 421,93 zł
Uznana waloryzacja Generalnego Wykonawcy7 843 876,97 zł
Przyznana pierwsza waloryzacja1 173 585,80 zł
Poniesiona przez Generalnego Wykonawcę a nie przyznana przez Inwestora kwota waloryzacji.14 953 959,16 zł
Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj