
Skład Impuls 45WE wyprodukowany przez Newag S.A. w Nowym Sączu na zlecenie Kolei Mazowieckich jest od dziś najszybszym pojazdem skonstruowanym i wyprodukowanym w Polsce. Pociąg pobił rekord sprzed dwóch lat (należący także do Newagu) i pojechał podczas testów z prędkością 226 km/h.
Testy odbyły się na Centralnej Magistrali Kolejowej pomiędzy Psarami a Górą Włodowską. Podczas prób zweryfikowane zostały parametry pracy głównych komponentów takich jak: wózki (układ biegowy), układ napędowy, układ hamulcowy, oraz współpraca odbieraków prądu z siecią trakcyjną.
– Testowany dzisiaj pociąg, pod względem konstrukcyjnym posiada tożsame rozwiązania z pociągami wiodących producentów taboru kolejowego na świecie — mówi Mariusz Bernaś, kierownik działu Badań i Rozwoju.
– Rodzina pojazdów typu Impuls reprezentuje grupę pojazdów przeznaczonych do ruchu regionalnego oraz międzyregionalnego i stanowi bazę konstrukcyjną do zaprojektowania pojazdów wyższych prędkości, rzeczywistego odpowiednika Pendolino – dodaje.
– Pojazd zachowywał się bardzo dobrze. Płynnie przyspieszał do prędkości 220 plus i mógłby pojechać więcej, gdybyśmy mieli odpowiednią zgodę Instytutu Kolejnictwa – mówi Andrzej Markowski, maszynista-instruktor w Kolejach Mazowieckich — warto podkreślić, że pojazd prowadzi się bardzo intuicyjnie, jest prosty w obsłudze. Potwierdzam opinie moich kolegów, którzy bardzo chwalą ten pojazd – dodał.

– Wszystkie parametry mówiące o bezpieczeństwie i stabilności biegu są zgodne z oczekiwaniami, żaden z parametrów nie przekroczył wartości dopuszczalnych, pozostał duży zapas bezpieczeństwa – stwierdził Grzegorz Wysocki z Instytut Kolejnictwa.
Jak podkreślają w Newagu, Impuls to pierwszy polski pojazd spełniający najnowsze restrykcyjne dyrektywy unijne wprowadzone w 2014 roku.
– Z dumą możemy powiedzieć, że jesteśmy w czołówce europejskich producentów taboru kolejowego. Impuls 45WE wyprodukowany dla Kolei Mazowieckich jest jedynym pojazdem w Polsce posiadającym pełne TSI, jednym z niewielu w Europie, który spełnia najnowsze wymagania unijne – powiedział Maciej Duczyński – Wiceprezes Zarządu NEWAG S.A.
– Jest to dowód na to, że nasz młody zespół, jeżeli będzie takie zamówienie, jest w stanie zaprojektować wysokiej jakości pojazd dużych prędkości – dodał.
Kierownictwo firmy zaznacza, że za sukcesem stoi zespół młodych inżynierów (średnia wieku wynosi 31 lat) z działu Badań i Rozwoju Newag S.A. w Nowym Sączu.
Pięcioczłonowe pociągi Impuls 45WE zamówiły Koleje Mazowieckie (łącznie 12 składów). Cały kontrakt przekracza 250 mln zł. Każdy z zamówionych składów (pierwsze z nich już kursują na linii Skierniewice – Warszawa, dostawa pociągów ma zakończyć się w listopadzie br.) ma po 206 miejsc siedzących w układzie otwartym oraz po 325 miejsc stojących. Dla pasażerów przewidziano szereg udogodnień; każdy z pojazdów wyposażony jest w klimatyzację, wi-fi, gniazdka elektryczne, system informacji pasażerskiej oraz intercom. Przewidziano także dodatkową przestrzeń na większy bagaż.
(iw), źródło Newag S.A.






![Linia kolejowa nr 104. Prace modernizacyjne w Nowym Sączu i Marcinkowicach [ZDJĘCIA] Prace w rejonie przejazdu kolejowo-drogowego na ul. Kościuszki w Nowym Sączu](https://twojsacz.pl/wp-content/uploads/2025/12/Prace-w-rejonie-przejazdu-kolejowo-drogowego-na-Kosciuszki2-100x75.jpg)

![RobimyCośWięcej: „Rozpalamy noc” [VIDEO] teledysk „Rozpalamy noc", stworzony przez wolontariuszy inicjatywy RobimyCośWięcej z Nowego Sącza](https://twojsacz.pl/wp-content/uploads/2025/12/maxresdefault-1-100x75.jpg)
