
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska po rozpatrzeniu odwołań uchylił w kilkunastu punktach decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie z dnia 25 listopada 2020 r. o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „budowa połączenia DK 87 w Nowym Sączu z DW 969” ale w pozostałym zakresie utrzymał ją w mocy. Oznacza to, że preferowany przez władze Nowego Sącza i okoliczne samorządy wariant „C” przebiegi nowej drogi w końcu ma ostateczną decyzję środowiskową w administracyjnym toku instancji czyli nie przysługuje od niej kolejne odwołanie (choć możliwa jest jeszcze skarga do sądu pod zarzutem niezgodności z prawem).
Koncepcję nowego połączenia Starego Sącza i Nowego Sącza wraz z budową mostu na Dunajcu w rejonie ul. Podmłynie i osiedla Tłoki wspólnie przygotowują Województwo Małopolskie (pełni rolę inwestora), Miasto Nowy Sącz, Powiat Nowosądecki oraz gminy Podegrodzie i Chełmiec. Preferowany przez władze Nowego Sącza i okoliczne samorządy „wariant C” decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach miał wydaną pod koniec listopada 2020 roku. Ten wariant przebiegu drogi został zakwestionowany m.in. przez Ryszarda Florka, właściciela firmy Fakro wraz z Sądecką Izbą Gospodarczą, którzy złożyli odwołania od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie. Odwołujący się zwracali m.in. uwagę na brak analiz dla innych wariantów przebiegu drogi, mniej niekorzystnych, ich zdaniem, dla środowiska oraz interesów lokalnej społeczności.
Sprawa ciągnęła się miesiącami, strony postępowania składały kolejne dokumenty wyjaśniające, a Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska kilkakrotnie przesuwał termin załatwienia sprawy. Ostateczna decyzja GDOŚ została wydana 21 września 2022.

GDOŚ utrzymał w mocy decyzję RDOŚ, choć uchylił ją w kilkunastu punktach orzekając szczegółowy sposób realizacji poszczególnych zaleceń dotyczących ochrony środowiska, zabezpieczenia flory i fauny oraz organizacji placu budowy. Zarzuty podnoszone w odwołaniach GDOŚ uznał za bezzasadne i nie zasługujące na uwzględnienie. Decyzja jest ostateczna choć przysługuje stronom skarga do WSA.
Według zamierzeń inwestora, w Nowym Sączu powstanie 530-metrowa przeprawa mostowa na rzece Dunajec wraz z dojazdami łączącymi obiekt z drogą krajową 87 oraz obwodnicą Podegrodzia (drogą wojewódzką 969). Początek inwestycji planuje się na skrzyżowaniu zachodniej obwodnicy Nowego Sącza (droga powiatowa nr 1583K) z ul. „Młyńczyska” (droga gminna nr 293981K) w miejscowości Podrzecze przy zbiorniku retencyjnym. Dalej nowa droga przebiegać będzie w kierunku północno-wschodnim przez tereny rolnicze, wzdłuż zachodniego wału przeciwpowodziowego Dunajca. W ramach inwestycji przewiduje się także m.in. budowę ronda w Nowym Sączu, skrzyżowania z dodatkowymi jezdniami do obsługi terenów przyległych. Koniec trasy przewiduje się na projektowanym skrzyżowaniu drogi krajowej 87 (ul. Węgierska) i drogi gminnej nr 293258K (ul. Podmłynie) w Nowym Sączu, po zachodniej stronie linii kolejowej nr 96.
Obecnie trwają prace projektowe zmierzające do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Są finansowane w większości z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej „Mosty dla Regionów” a ich zakończenie przewidziano w grudniu 2024 roku. Teoretycznie w 2025 roku mogłyby się rozpocząć prace budowlane, które potrwają co najmniej dwa lata. Ich koszt już rok temu szacowano na około 250 mln zł z czego 140 mln zł miało pochodzić z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (w skrócie decyzja środowiskowa, DŚU) – to decyzja wydawana dla m.in. przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Przed jej wydaniem przeprowadza się ocenę oddziaływania na środowisko, w ramach której inwestor zobligowany jest do sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Przeprowadzane są też konsultacje społeczne. Decyzja środowiskowa stanowi obowiązkowy element procesu uzyskiwania pozwoleń administracyjnych na realizację przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Jest ona pierwszym etapem tego procesu, poprzedzając choćby takie decyzje administracyjne jak decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu czy o pozwoleniu na budowę jednocześnie determinując warunki realizacji danego przedsięwzięcia.