Strona główna Wyróżnione

Jest umowa na czwarty odcinek modernizowanej linii Nowy Sącz – Chabówka. Powstanie najdłuższy tunel w Polsce

Reklama
Limanowa Klęczany tunel

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały wartą niemal 2,4 mld zł brutto umowę na modernizację czwartego odcinka linii numer 104 Chabówka – Nowy Sącz. To tzw. odcinek D: Limanowa – bocznica Klęczany, który poprowadzony będzie w znacznej części po nowym śladzie. Powstanie tu m.in. najdłuższy w Polsce tunel o długości 3,8 km.

Przetarg na zaprojektowanie i ‎‎kompleksowe wykonanie robót ‎‎‎budowlanych ‎na linii ‎kolejowej nr 104 ‎na ‎‎odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany w ramach rozpoczętej już modernizacji linii Chabówka – Nowy Sącz ciągnął się wiele miesięcy. Oferty otworzono już na początku listopada ub. r. a potem dwukrotnie, po odwołaniach, unieważniano czynność wyboru najkorzystniejszej i dokonywano ponownej oceny. Ostatecznie, tak jak za pierwszym razem, PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały i właśnie podpisały umowę z konsorcjum Budimex S.A./Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş./Gülermak Sp. z o.o. Czas wykonania prac PLK SA określiły na 31 miesięcy.

Reklama

Prace obejmą m.in. przebudowę stacji Męcina (będzie w nowej lokalizacji) i przystanków w Mordarce i Chomranicach, budowę nowych torów i wyposażenie linii w sieć trakcyjną oraz przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Tory na odcinku Limanowa – Klęczany, na długości ok.8 km – zostaną poprowadzone w nowym miejscu. Zaplanowano budowę nowych obiektów inżynieryjnych, m.in. 12 mostów i 10 wiaduktów. Istotnym elementem inwestycji jest budowa tunelu kolejowego w Pisarzowej (pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka), który ma mieć niespełna 3,8 km długości i będzie najdłuższym tunelem (wliczając w to także tunele drogowe) w Polsce.

Jak podkreślają PKP-PLK, przejazdy kolejowo-drogowe będą zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Poprowadzą do nich nowe drogi. Poprawi się bezpieczeństwo w ruchu lokalnym. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h.

– To będzie rewolucja dla połączeń między Krakowem a Nowym Sączem. Ta inwestycja jest częścią większego projektu, który nie tylko skróci czas podróży i sprawi, że te połączenia będą efektywne, ale znacznie zwiększy pole manewru dla przewoźników, dla ruchu aglomeracyjnego, tak aby wreszcie można było z Krakowa do Nowego Sącza i z Nowego Sącza do Krakowa dostać się w 60 minut. To jest wspaniała wiadomość dla wszystkich, którzy chcą się przemieszczać między tymi dwoma miastami, upatrując swojej szansy w komunikacji kolejowej. Powstanie tu najdłuższy tunel w Polsce, nie tylko kolejowy,  ale także w odniesieniu do tuneli drogowych. Mamy przed sobą historyczną inwestycję. Ja z wielką nadzieją czekam na uruchomienie i zakończenie tego projektu, ponieważ to będzie przykład dla inwestycji w całym kraju uważa Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury, uczestniczący w podpisaniu umowy z wykonawcą.

Jak przypominają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., obecnie prace budowlane toczą się na trzech innych fragmentach linii kolejowej 104 (bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte, Rabka Zaryte – Mszana Dolna). PLK SA prowadzą również postępowanie przetargowe na przebudowę stacji Limanowa.

Modernizacja odcinka Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o skrótowej nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PLK SA oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2029 roku stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy.

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj