Zbliża się symboliczny moment w procesie przebudowy linii kolejowej nr 104 między Nowym Sączem i Chabówką. Na pierwszy odcinek, po wielu latach, wracają połączenia kolejowe. Chodzi wprawdzie o zaledwie dwukilometrowy fragment między Chabówką i Rabką-Zdrój, ale mimo wszystko to historyczna chwila. Wraz z jesienną korektą rozkładu jazdy, 31 sierpnia między tymi stacjami rozpoczną kursowanie pociągi Polregio.
Na odcinku A1 między Chabówką a Rabką-Zaryte (łącznie 5,5 km) pierwsze roboty ziemne rozpoczęły się w połowie 2023 roku. Były one pierwszymi związanymi z szerszym projektem „Podłęże – Piekiełko”. Niedługo po tym ruszyły prace związane z modernizacją linii kolejowej 104 i infrastruktury drogowej na 16-km odcinku E: Nowy Sącz – bocznica Klęczany (zobacz najnowsze zdjęcia z zaawansowania prac).
Między Chabówką a Rabką wymieniono tory i trakcję oraz zbudowano nowe perony. Zbudowano także wiadukty i przebudowano infrastrukturę drogową. Teraz zbliża się ważny dzień dla mieszkańców regionu i turystów. Bowiem pierwsze pociągi pasażerskie wjadą na stację Rabka-Zdrój. Przez ostatnie lata między Rabką i innymi miejscowościami Podhala kursowała zastępcza komunikacja autobusowa.
– Każdego dnia do Rabki-Zdrój i z powrotem kursować będzie co najmniej 8 par pociągów Polregio. Ze względu na to, że zarządca infrastruktury kolejowej wciąż kontynuuje prace torowe na tym odcinku, w wybrane dni pierwszy i ostatni pociąg w ciągu doby będą zastąpione komunikacją autobusową – poinformował w poniedziałek Zespół Prasowy Polregio S.A.
Korekta rozkładu jazdy pociągów wchodzi w życie 31 sierpnia. Właśnie tego dnia w rozkładzie pojawią się pociągi między Rabką-Zdrój a Chabówką. Część z nich pojedzie dalej do Nowego Targu i Zakopanego lub Krakowa. Plakaty rozkład odjazdów ze stacji Rabka-Zdrój poniżej.
W ramach modernizacji linii kolejowej nr 104 trwają obecnie prace na kilku odcinkach. Pomiędzy Męciną a Mordarką budowany jest najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, który skróci podróże w kierunku Limanowej. Przebudowywana jest stacja Limanowa i odcinek między Nowym Sączem i Klęczanami. Kilka tygodni temu wybrano wykonawcę dwóch kolejnych: między Rabką Zaryte a Mszaną Dolną oraz przysiółkiem Fornale w Kasinie Wielkiej. Wciąż trwają inne postępowanie przetargowe. Na ten rok PLK zapowiadają ogłoszenie kolejnych, już na ostatnie odcinki.
Projekt „Podłęże-Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz. Obejmuje również budowę 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Więcej o projekcie: podleze-piekielko.pl
(JO)

![Akcja „Zima” rozpoczęta [AKTUALIZACJA OSTRZEŻENIA METEO] Aleje Wolności w Nowym Sączu, pierwsze opady śniegu listopad 2025](https://twojsacz.pl/wp-content/uploads/2025/11/aleje_wolnosci_21112025-100x75.jpg)


