Strona główna Wyróżnione

Koniec nadziei na szybkie połączenie kolejowe Nowy Sącz – Warszawa w ramach „szprychy nr 7”

CPK szprycha nr 7 - zmiana założeń
Koncepcja połączeń do CPK z 2019 roku (po lewej) i obecna

Koniec koncepcji sprzed pięciu lat, w myśl której do 2040 roku miała powstać tzw. szprycha nr 7, czyli częściowo nowa linia kolejowa łącząca m.in. Nowy Sącz z centralną Polską oraz planowanym między Warszawą a Łodzią Centralnym Portem Komunikacyjnym. W środę premier Donald Tusk przedstawił nowe założenia dla rozwoju sieci komunikacyjnej w Polsce. Zakładają rozbudowę szybkiej kolei tylko pomiędzy kilkoma dużymi miastami, rozwijanie regionalnych lotnisk wraz z budową lotniska w Baranowie (CPK) oraz rozwój PLL LOT.

Zdaniem premiera Tuska, założenia projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego były nierealne. Rząd przeprowadził audyt i weryfikację projektu i stworzy nowe założenia rozwoju sieci komunikacyjnej. Jak czytamy w rządowym komunikacie na temat nowej koncepcji, „przy zmianie założeń rząd kierował się interesem mieszkańców Polski, którzy chcą szybciej i bardziej komfortowo podróżować. Dlatego Polska stanie się jednym wielkim megalopolis. W tej koncepcji liczy się cała Polska, a nie budowa w jednym miejscu wielkiego centrum”.

Reklama

– W ten projekt nowoczesnej komunikacji włączone będą wszystkie duże miasta w Polsce. Sieć kolejowa, którą proponujemy i którą już wdrażamy, to będą koleje, które łączą polskie miasta między sobą, ze stolicą, ale także z największymi miastami w Polsce. Powstanie gęsta sieć, która będzie łączyła realne skupiska ludzi i będzie obsługiwała realne potoki pasażerów – mówił Donald Tusk.

Projekt ma rozpocząć się od tzw. “Y”, czyli kolei dużych prędkości. Połączy on Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Na późniejszym etapie będzie dotyczył także innych polskich dużych miast. Koleje będą osiągały prędkość od 300 do 320 km/h.

Grafika: KPRM

Tusk obiecuje budowę lotniska w Baranowie, które ma być „najnowocześniejsze w Europie” i obsługiwać rocznie 34 miliony pasażerów. – Będzie połączone nie tylko koleją dużych prędkości – tą koleją, która będzie łączyła między innymi Łódź i Warszawę – ale też podjęliśmy decyzję o rozbudowie autostrady. Nie tylko między Warszawą a lotniskiem centralnym, ale na dłuższym odcinku między Warszawą a Łodzią – powstanie trzeci i czwarty pas autostrady – przekazał premier.

Nowa koncepcja rządu zakłada także m.in. rozwój lotniska na Okęciu w Warszawie oraz w Modlinie oraz rozwój Polskich Linii Lotniczych LOT. Planowane jest uzupełnienie floty do 135 samolotów, w tym 31 samolotów szerokokadłubowych do 2032 r. Rząd zakłada, że PLL LOT będzie obsługiwać na nowym lotnisku w Baranowie co najmniej 50% slotów.

Powyższe zapowiedzi oznaczają, że to definitywny koniec koncepcji zapowiadanej przez rząd w 2019 roku, dotyczącej także rozbudowy sieci kolejowej z centrum kraju w stronę Nowego Sącza. Kolejowa część Programu CPK zakładała budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy. Każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. W ramach tzw. szprychy nr 7 miało powstać 274 km nowych linii, a 367 km zostać zmodernizowanych. Centralna Magistrala Kolejowa miała być przedłużona do regionu małopolsko-śląskiego. Wschodnia nitka szprychy nr 7 miała prowadzić przez Kielce, Busko-Zdrój, Tarnów i Nowy Sącz.

– Dzięki inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 7 podróż z Warszawy do Kielc skróci się niemal trzykrotnie (wyniesie 1 godz. 10 min.), a do Nowego Sącza ze stolicy dojedziemy w czasie prawie dwa razy krótszym niż obecnie (czyli w 3 godz.) – obiecywano w 2019 roku.

Więcej o koncepcji pisaliśmy pięć lat temu m.in. tutaj: Program Kolejowy CPK. Nowe połączenia dla woj. świętokrzyskiego, małopolskiego i śląskiego

(JO)

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj