
Szanse i zagrożenia oraz aktualna sytuacja i zaawansowanie prac nad projektem budowy połączenia kolejowego Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz były przedmiotem obrad Konwentu Wójtów i Burmistrzów Powiatu Nowosądeckiego. O znaczeniu tych tras dla regionu mówił marszałek Marek Sowa.
– W politykach europejskich kwestia infrastruktury kolejowej jest traktowana bardziej priorytetowo niż problematyka infrastruktury drogowej. Nowa linia kolejowa, co jest szczególnie ważne, jest ujęta w korytarzu europejskim, co prawda jako linia uzupełniająca ale międzynarodowa, przebiegająca przez Słowację, Węgry i Rumunię. Po wybudowaniu musi mieć kontynuację w postaci modernizacji Chabówka – Zakopane i Nowy Sącz – Muszyna – Leluchów. Takie inwestycje w Polsce mogą być budowane tylko przy wsparciu z funduszy europejskich. Kluczowym elementem na dzień dzisiejszy jest szybkie uzyskanie dokumentacji – mówił marszałek Marek Sowa, apelując do samorządowców o pomoc w rozwiązywaniu problemów społecznych i środowiskowych, które będą się pojawiać wokół inwestycji, na poziomie lokalnym.
Zdaniem gospodarza województwa, w nowej perspektywie finansowej wysokość środków przeznaczonych na program inwestycyjny w zakresie infrastruktury kolejowej w Polsce będzie wynosić ok. 60 mld zł, co daje średnio 10 mld zł do wykorzystania w ciągu roku. Na bieżącym etapie szczególnie ważne dla inwestycji jest dobre przygotowanie dokumentacji wybranego wariantu przebiegu trasy oraz pozyskanie koniecznych pozwoleń i decyzji. Marszałek podkreślił także znaczenie inwestycji dla rozwoju regionu, a w szczególności południowej części Małopolski.
– Jako samorząd województwa z tą linią wiążemy duże nadzieje na uruchomienie regionalnej kolei aglomeracyjnej. Gęsta siatka połączeń i skrócenie czasów dojazdu z pewnością wpłynie korzystnie na rozwój Sądecczyzny i zapewni zupełnie nowe możliwości rozwoju gospodarczego tej części regionu – zaznaczył Marek Sowa.
Aktualizację „Studium wykonalności dla zadania: „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc -Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz” omówił kierownik kontraktu, przedstawiciel PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji w Krakowie Piotr Majerczak. Opracowanie przygotowało konsorcjum podmiotów: Ernst & Young sp. z o.o. Corporate Finance Sp. k, Multiconsult Polska sp. z o.o. oraz Wierzbowski Eversheds Sp. k. Dokument proponuje trzy warianty przebiegu nowych linii kolejowych nr 622 Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark i nr 623 Szczyrzyc – Mszana Dolna oraz trzy opcje modernizacji linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.
W preferowanym przebiegu na trasie nowej linii o długości ok. 50 km planowane jest wykonanie ponad 6,4 km estakad i 11 tuneli. Efektem przedsięwzięcia będzie skrócenie czasu przejazdu pociągów z Krakowa Głównego w kierunku Zakopane (znacznie poniżej 2h) oraz Nowy Sącz (ok. 1h). Modernizacja linii 104 pozwoli również na skrócenie czasu jazdy pociągów Chabówka – Nowy Sącz do ok. 1h. Realizacja projektu pozwoli na powstanie nowych miejsc pracy przy budowie i obsłudze linii oraz rozwój gospodarki lokalnej wokół linii, a także poprawi turystyczną i biznesową dostępność regionu.
Uczestnicy Konwentu Wójtów i Burmistrzów Powiatu Nowosądeckiego wystosowali petycję do premier Ewy Kopacz oraz minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak z apelem o podjęcie pozytywnej decyzji w kwestii budowy linii kolejowej Kraków – Podłęże – Szczyrzyc – Mszana Dolna / Tymbark, ważnych nie tylko dla regionu, ale również dla kraju.
Nie mamy wątpliwości. ze uzyskanie przedmiotowego dofinansowania z Funduszu Spójności jest jedyną szansą w okresie najbliższych kilkudziesięciu lat na zbudowanie tych połączeń. Przedsięwzięcie to radykalnie zmieni oblicze turystyczne i ekologiczne całej Małopolski, a w szczególności Beskidu Wyspowego, Beskidu Sądeckiego i Podhala. Te atrakcje i unikatowe tereny górskie zostaną w sposób znaczący przybliżone mieszkańcom całej Polski i turystom zagranicznym. Będzie to także istotny bodziec do ożywienia sektora gospodarczego i możliwym stanie się utworzone kolei aglomeracyjnej z Krakowa do Nowego Sącza i Zakopanego
– napisali sygnatariusze dokumentu.
Nic z tego rozumiem. Po co ta petycja o budowę linii skoro pół roku temu marszałek Sowa i inni jego koledzy na prawo i lewo trąbili i wykrzykiwali o mega-sukcesie że linia jest wpisana do tzw kontraktu terytorialnego na kwotę 6 mld zł i to jest wystarczająca gwarancja jej budowy? Tu wprawdzie nic marszałek już o tym nie mówi. ale może nie napisali… Co się zatem zmieniło? Z drogą Brzesko Nowy Sącz było identycznie – propaganda i nic więcej. Tu szykuje się powtórka z rozrywki tym bardziej, że przez 30 lat (!) jesteśmy mniej więcej na tym samym etapie w sprawie tej linii – etapie ględzenia polityków i mamienia obietnicami