Strona główna Z kraju

Kraków: oddano do użytku S7 i trasę S52

Reklama
S7 Kraków Widoma i  S52 - Północna Obwodnica Krakowa - mapka
S7 Kraków – Widoma oraz S52 – Północna Obwodnica Krakowa to nowe odcinki w stolicy Małopolski. Grafika GDDKiA

– Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała ważną trasę S52, usprawniającą przejazd północną częścią miasta. 25 km to łączna długość obu udostępnionych dziś ekspresówek, które w istotny sposób wzmacniają transportowy szkielet regionu – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Kraków. W poniedziałek oba odcinki zostały udostępnione dla ruchu.

– Dzisiaj jest moment niezwykle uroczysty. To jest nie tylko trasa, która będzie łączyła Kraków ze stolicą, a później z Gdańskiem, ale to jest trasa, która jest uzupełniona o 33 km dróg lokalnych. Bardzo dziękuje władzom miasta, województwa i wielu gmin, dziękuję wykonawcom, wszystkim którzy codziennie pracowali, by właśnie dzisiaj udostępnić tę drogę. To jest nie tylko niezwykła, ale i strategiczna inwestycja. Czekaliśmy na obwodnicę Krakowa i połączenie ekspresowe z Warszawą. Czekały pokolenia krakowian i dzisiaj się wreszcie doczekaliśmy – powiedział wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz.

Jak informuje GDDKiA, oddanie 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Oba ośrodki połączy 270 km nowoczesnej trasy S7. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego.

Reklama

Reklama: Sprawdź PZU Auto OC lub PZU Auto AC

Budowy S7 Kraków jeszcze nie zakończono. Do wykonania są drobne prace, ale dla ruchu udostępniono obie jezdnie, ograniczając prędkość do 80 km/h.

– Skomunikowanie S7 z S52 zapewni łącznica, która do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice, będzie obsługiwała ruch w obu kierunkach. To w godzinach szczytu komunikacyjnego może być wąskim gardłem. Węzeł Łuczyce będzie zamknięty do połowy 2025 roku, trwają na nim jeszcze prace. Węzeł Raciborowice do momentu oddania węzła Mistrzejowice będzie działał w ograniczonym stopniu. Nie będzie można na nim wjechać w kierunku Krakowa, ani zjechać na nim, jadąc od strony miasta. Ograniczamy tym samym ruch na łącznicy między POK a S7. Do końca 2025 r. planujemy udostępnić kolejny odcinek, między węzłami Grębałów i Nowa Huta. W połowie 2026 r. skończymy budowę największego węzła drogowego w województwie – Mistrzejowice. Tym samym domkniemy krakowski ring drogowy – podaje GDDKiA.

Trasa S7 to nowoczesna, dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą na ewentualny trzeci pas. Oddany do ruchu odcinek o długości 13,3 km kosztował niemal 1,7 mld zł. Wybudowało go konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.

Czytaj także: S7 Moczydło – Miechów oddana do ruchu

Natomiast oddanie 12,3 km trasy Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) powoduje, że stolica Małopolski jest coraz bliżej stania się drugim miastem w Polsce (po Łodzi) otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Jak dotąd liczył on 52,2 km, po otwarciu 12,3 km POK jest to już 64,5 km. Brakuje jeszcze 5 km S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, które GDDKiA planuje oddać w połowie 2026 roku.

Otwarty w poniedziałek 23 grudnia fragment to krańcowy, wschodni odcinek drogi ekspresowej S52, która łączy Cieszyn i Kraków. W Małopolsce funkcjonował dotąd fragment tej trasy między węzłami Balice I i Modlniczka o długości 3,4 km. Otwarta właśnie część biegnie wzdłuż północnych granic Krakowa, łącząc się na węźle Zielonki z Trasą Wolbromską, na węźle Węgrzce z Al. 29 Listopada, a poprzez węzeł Batowice z nowohuckimi Mistrzejowicami. Ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku, ale obowiązuje na niej ograniczenie do 100 km/h.

Jak podkreśla GDDKiA, S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której są dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m). Na trasie obwodnicy powstała też prawie 570 m estakada, biegnąca nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Jezdnia estakady biegnie w niektórych miejscach prawie 13 metrów nad poziomem terenu. Obwodnica łączy się z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km nowych dróg dojazdowych, które pozwolą na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości.  Łączny koszt prac wyniósł około 1,4 mld zł.

(JO), źródło: GDDKiA

Reklama

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj