
Władze Nowego Sącza podpisały kolejną umowę z organizatorami tzw. Festiwalu Piękna czyli trzech imprez – konkursów piękności, jakie w lipcu odbędą się już po raz czwarty w naszym mieście. Tym razem zapłacą aż 948 tys. zł za „usługi promocyjne”. To rekordowa w historii takich wydatków Nowego Sącza kwota i jednocześnie najwyższa, jaką do tej pory Miasto wypłaciło organizującej Festiwal Piękna spółce Nowa Scena.
Miss Polski to konkurs piękności organizowany od 1990 roku (nie mylić z posiadającymi przedwojenne tradycje wyborami Miss Polonia) przez spółkę Nowa Scena z Sopotu. Impreza transmitowana jest przez telewizję Polsat od kilku lat jako Festiwal Piękna, razem z konkursami Miss Supranational (międzynarodowy dla kobiet) i Mister Supranational (międzynarodowy dla mężczyzn).
Impreza w zeszłej dekadzie przez pięć lat odbywała się w Krynicy-Zdroju ale po wyborach 2018 nowe władze uzdrowiska zrezygnowały z przedłużenia umowy ze względu na nikłe, ich zdaniem, walory promocyjne i duże koszty. W 2019 roku jednorazowo współorganizowały ją Katowice, potem ze względu na pandemię nie odbyła się. W 2021 roku Festiwal Piękna trafił do Nowego Sącza. Stało się to dzięki inicjatywie marszałka województwa Witolda Kozłowskiego, który namówił prezydenta Nowego Sącza Ludomira Handzla na podpisanie ze spółką Nowa Scena listu intencyjnego o współpracy przez 5 lat.
Pierwsza impreza w naszym mieście odbyła się w sierpniu 2021 roku w dopiero co oddanym do użytku amfiteatrze w Parku Strzeleckim. Nowy Sącz zyskał miano „Gospodarza Festiwalu Piękna” a Województwo Małopolskie – „Partnera Głównego”. Wiązało się to oczywiście z wydatkami, określanymi jako „świadczenia promocyjne”, które należało zapłacić organizatorom. W przypadku Nowego Sącza było to 615 tys. zł brutto, a samorządu województwa – 1,23 mln zł. Dodatkowo Miasto za trudne do ustalenia kwoty musiało m.in. doposażyć technicznie amfiteatr (w związku z przygotowaniem go do transmisji telewizyjnej).
Na czym polegają świadczenia promocyjne spółki Nowa Scena? Wiadomo, że to m.in. zamieszczenie logo Miasta Nowego Sącza na materiałach oraz w zwiastunach telewizyjnych promujących wydarzenie, umieszczenia w mediach społecznościowych postów promujących Nowy Sącz oraz np. możliwość pojawienia się na scenie prezydenta miasta i wręczenia przez niego nagrody dla zwyciężczyni konkursu.
Ani Miasto, ani władze województwa nigdy nie podały szczegółowej listy świadczeń, za które płacą spore kwoty. Podkreślają za to za każdym razem walory promocyjne trzydniowej imprezy, głównie jej transmisję do co najmniej kilkudziesięciu krajów całego świata (w przypadku wyborów Miss Supranational i Mister Supranational).
W 2022 roku Nowy Sącz miał zapłacić spółce Nowa Scena ponad 630 tys. zł ale jak ujawniliśmy w naszym tekście Miasto jeszcze więcej zapłaciło organizatorom wyborów miss organizator Festiwalu Piękna wytargował od Miasta (aneksując wcześniejszą umowę) dodatkowo 60 tys. zł na zapłatę za catering dla uczestników i VIP-ów zatem „usługi promocyjne” kosztowały nowosądeckiego podatnika niemal 700 tys. zł.
Impreza w Parku Strzeleckim w 2023 roku kosztowała nasze miasto już 701 tys. zł. Zapłacono za, podobnie jak poprzednio, „świadczenia promocyjne” ze strony organizatora. Wydatek został sfinansowany z budżetowego działu „promocja jednostek samorządu terytorialnego”.
Taką samą sumę zamierzano wydać także w 2024 roku. Tak przynajmniej wyglądało jeszcze w styczniu br., kiedy w Planie postępowań o udzielenie zamówień w 2024 roku przez Urząd Miasta Nowego Sącza znalazła się pozycja „Usługi promocyjne w związku z organizacją w Nowym Sączu konkursów Miss” o szacunkowej wartości właśnie 700 tys. zł. Zamówienie, podobnie jak poprzednie, miało być udzielone w trybie zamówienia z wolnej ręki (wykonawcą może być wyłącznie spółka Nowa Scena, która jest organizatorem oraz jako jedyna posiada prawa do konkursu).
Jednak jak udało nam się ustalić, 10 kwietnia br. Miasto podpisało umowę ze spółką Nowa Scena na „Usługi promocyjne w związku z organizacją w Nowym Sączu w dniach 05–07 lipca 2024 r. wydarzeń pn. „Festiwal Piękna 2024” w ramach którego organizowane są trzy konkursy: Miss Polski 2024, Miss Supranational 2024 i Mister Supranational 2024”. Wartość umowy wynosi 948 tys. zł.
Nie wiadomo, jakie są powody znaczącego zwiększenia i tak już dużych wydatków związanych z usługami promocyjnym przy okazji Festiwalu Piękna. Kilka dni temu zapytaliśmy o to Biuro Prasowe UM ale do momentu publikacji nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Pytanie o rosnące wydatki związane z promowanie Miasta w trakcie imprezy są zasadne tym bardziej, że przez ostatnie lata nie przedstawiono żadnych danych lub badań wskazujących na efekty tych działań promocyjnych (przypomnijmy, że Miasto w ciągu czterech lat wydało – wydaje – na to około 3 mln zł). W zamian są tylko dość ogólnikowe wypowiedzi o „najlepszym czasie antenowym” transmisji wyborów Miss Polski w telewizji Polsat czy przesyłaniu sygnału do dziesiątek krajów na całym globie (Miss i Mister Supranational). – Wpisy oraz relacje na żywo na portalach społecznościowych w związku z konkursami, zyskują tysiące reakcji na całym świecie. Wydarzenie ma ogromny potencjał promocyjny – mówił nam przy okazji wcześniejszych edycji jeden z przedstawicieli Ratusza.
Większe wydatki Nowego Sącza za miano Gospodarza Festiwalu Piękna i okazję dla prezydenta miasta do pobytu na jednej scenie z pięknymi kobietami czy prowadzącym imprezę Krzysztofem Ibiszem czekają nie tylko nasze miasto. Dla „pocieszenia” możemy napisać, że więcej niż dotychczas zapłaci także Partner Główny, czyli samorząd województwa. – Województwo Małopolskie przeznacza na zakup usług promocyjnych podczas festiwalu 1 600 000 zł brutto – poinformowała nas Magdalena Opyd z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
(JO)